Fagartikkel – øvelse i fagskriving -A naturalist’s life would be a happy one if he had only to observe and never to write - (Charles Darwin)
Fra Kunnskapsløftet Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i naturfag innebærer å presentere og beskrive egne opplevelser og observasjoner fra naturen. I naturfag er skriftlige rapporter fra eksperimenter, feltarbeid, ekskursjoner og fra teknologiske utviklingsprosesser sentrale. Å kunne formulere spørsmål og hypoteser og å bruke natur-fagligebegreper og uttrykksformer inngår i dette. Å argumentere for egne vurderinger og gi konstruktive tilbakemeldinger er viktig i naturfag.
IMRaD-metoden Introduksjon Materiale og metode Resulater Diskusjon
IMRaD
TIPS Skriv enkelt, lange setninger og kompliserte ord imponerer ikke. Skriv nøkternt og presist Kom raskt til poenget, ellers mister leser interesse Vær minst mulig subjektiv Vis aktualiteten i det du skriver om ved å trekke inn referanser, sett det hele i en større sammenheng Ta med nødvendig bakgrunnsteori, men ikke skriv ”historie-bok”
Linker og referanser Naturvitenskapelige artikler om Østfold http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/ofa/natur_i_ostfold.htm Femavsnittsmetoden http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/Hurtigguide.pdf http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/Introduksjon.pdf Skriveverksted http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/FASrep2003.pdf Skrivetrening, når pennen trenger en pause http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/Graavaersysler.pdf For lærere i ungdomsskolen, Bærum kommune http://folk.uio.no/khflyum/arkiv/2008/080213-BaerumKommune.pdf Tidskriftet Acta Didactica Norge