Fagartikkel – øvelse i fagskriving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Med forskning på timeplanen
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Kunnskapsløftet og Naturfag
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Skriving som grunnleggende ferdighet
Sammensatte tekster: Photo Story
En artikkel er en saktekst.
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Arbeidsmåter i naturfag
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Hva er en artikkel?.
Strategier og kompetanse
Grunnleggende ferdigheter – Kunnskapsløftet som en literacy-reform
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Borre ungdomsskole
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
© Stefan Sauer/NTB Scanpix. Læringsmål kapittel 9 -lese og forstå innholdet i tekster i ulike sjangere om temaene kommunikasjonsmidler og det å være undervegs,
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
RAPPORT saklig og informativ
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Hypotese og teori.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Læringsform: Tilegnelse
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

Fagartikkel – øvelse i fagskriving -A naturalist’s life would be a happy one if he had only to observe and never to write - (Charles Darwin)

Fra Kunnskapsløftet Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i naturfag innebærer å presentere og beskrive egne opplevelser og observasjoner fra naturen. I naturfag er skriftlige rapporter fra eksperimenter, feltarbeid, ekskursjoner og fra teknologiske utviklingsprosesser sentrale. Å kunne formulere spørsmål og hypoteser og å bruke natur-fagligebegreper og uttrykksformer inngår i dette. Å argumentere for egne vurderinger og gi konstruktive tilbakemeldinger er viktig i naturfag.

IMRaD-metoden Introduksjon Materiale og metode Resulater Diskusjon

IMRaD

TIPS Skriv enkelt, lange setninger og kompliserte ord imponerer ikke. Skriv nøkternt og presist Kom raskt til poenget, ellers mister leser interesse Vær minst mulig subjektiv Vis aktualiteten i det du skriver om ved å trekke inn referanser, sett det hele i en større sammenheng Ta med nødvendig bakgrunnsteori, men ikke skriv ”historie-bok”

Linker og referanser Naturvitenskapelige artikler om Østfold http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/ofa/natur_i_ostfold.htm Femavsnittsmetoden http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/Hurtigguide.pdf http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/Introduksjon.pdf Skriveverksted http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/FASrep2003.pdf Skrivetrening, når pennen trenger en pause http://folk.uio.no/khflyum/femavsnittsmetoden/Graavaersysler.pdf For lærere i ungdomsskolen, Bærum kommune http://folk.uio.no/khflyum/arkiv/2008/080213-BaerumKommune.pdf Tidskriftet Acta Didactica Norge