Modell for analyse av elevtekster

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
LAG EN SANG! Komposisjon.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tekstutvikling.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
FYR Ny GIV
Elevtekster og ortografi
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Lysbilder til samarbeidsmøtet
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
med fokus på elevtekster
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Essay er en skriftlig sjanger.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Fortelling Novelle Roman
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Norunn Askeland, Høgskolen i Vestfold Lennart Hellspong og Per Ledin: Vägar genom texten Handbok i brukstextanalys.
Elevtekster Trinnforelesning A
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Elevtekster LUT
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Elevtekstanalyse ``Godhetens gud er død`` Janne og Geir sitter i et tre. He he he Lol azz:P La stå! Ukens ordenselever: -Tony og Trude Nå må dere begynne.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Artikkel.
Photodisc/Rayman/Getty Images
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Retorikk og skriving.
Estetiske virkemidler
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Modell for analyse av elevtekster

Skjelbreds ulike nivå Teksten i kontekst Tekstnivået Setningsnivå Sjanger Komposisjon Sammenheng mellom tekstelementer Setningsnivå Ordnivå Oppsummering og videre arbeid

Teksten i kontekst Skrivesituasjonen? Mottakerbevissthet? Tema? Hva vet vi om skriveren? Hvem skriver han for? Formålet? Arbeidsprosessen? Mottakerbevissthet? Tema?

Tekstnivå Sjanger Komposisjon Formålstjenlig? Sjangerbeherskelse? Sjangerblanding? Komposisjon Strukturerende prinsipp ( tid, årsak/virkning …) Innledning, hoveddel, avslutning?

Tekstnivå (fortsetter) Sammenheng mellom tekstelementene Avsnittsinndeling? Hybridavsnitt? Sammenheng mellom avsnittene? Sammenheng mellom setningene? Hvilke tekstband er brukt? Referansebinding og setningsbinding Tidsmarkører Gjentakelser Frampek

Setningsnivå? Setningsforståelse? Fullstendige/ufullstendige setninger? Sideordning eller underordning (paratakse eller hypotakse)? Leddsetninger? Leddrekkefølge/ variasjon i forfeltet? Setningsadverbial?

Ordnivå Ordforståelse – sær- eller sammenskriving? Ordklasser? Ordtyper abstrakte – konkrete generelle – presise slang dialekt fremmedord Språklige bilder? Hoved- og sideformer? Rettskriving

Oppsummering og videre arbeid Hva mestrer eleven godt? Hva er han i ferd med å få til/ i ferd med å utprøve? Hvilke problemer har han? Hva bør han arbeide med? Hvordan bør han arbeide?