Modell for analyse av elevtekster
Skjelbreds ulike nivå Teksten i kontekst Tekstnivået Setningsnivå Sjanger Komposisjon Sammenheng mellom tekstelementer Setningsnivå Ordnivå Oppsummering og videre arbeid
Teksten i kontekst Skrivesituasjonen? Mottakerbevissthet? Tema? Hva vet vi om skriveren? Hvem skriver han for? Formålet? Arbeidsprosessen? Mottakerbevissthet? Tema?
Tekstnivå Sjanger Komposisjon Formålstjenlig? Sjangerbeherskelse? Sjangerblanding? Komposisjon Strukturerende prinsipp ( tid, årsak/virkning …) Innledning, hoveddel, avslutning?
Tekstnivå (fortsetter) Sammenheng mellom tekstelementene Avsnittsinndeling? Hybridavsnitt? Sammenheng mellom avsnittene? Sammenheng mellom setningene? Hvilke tekstband er brukt? Referansebinding og setningsbinding Tidsmarkører Gjentakelser Frampek
Setningsnivå? Setningsforståelse? Fullstendige/ufullstendige setninger? Sideordning eller underordning (paratakse eller hypotakse)? Leddsetninger? Leddrekkefølge/ variasjon i forfeltet? Setningsadverbial?
Ordnivå Ordforståelse – sær- eller sammenskriving? Ordklasser? Ordtyper abstrakte – konkrete generelle – presise slang dialekt fremmedord Språklige bilder? Hoved- og sideformer? Rettskriving
Oppsummering og videre arbeid Hva mestrer eleven godt? Hva er han i ferd med å få til/ i ferd med å utprøve? Hvilke problemer har han? Hva bør han arbeide med? Hvordan bør han arbeide?