Omdømmebygging – hvorfor bruke tid på dette?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Venner som hjelper andre
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Nettvett.
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
14. juni 2007 Landsmøte 2007 Hovedoppgaver for NBBL Ralph Norberg Adm. direktør.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Modellkommunene Hva er unikt?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Omdømmebygging – hvorfor bruke tid på dette? Rådgiver Børre Berglund Hasvik 21. april 2008

Innhold Børre Berglund ® 04.04.2017 Hva er omdømme?   Hva er omdømme? Hvorfor arbeide med omdømme? Hvordan kan vi jobbe med Hasvik sitt omdømme? Børre Berglund ® 04.04.2017

Børre Berglund (48) 2005- Børre Berglund Reiselivsrådgivning (BBR) 2006 /07 COO/Styremedlem i GO Now AS (SAS og Reitan gruppen) 2004 Divisjonsdirektør branding, Innovasjon Norge, Oslo 2000 Viseadm. Direktør, Norges Turistråd, Oslo 1994 Regiondirektør Sentral-Europa, Norges Turistråd, Hamburg 1990 Salgsdirektør Top of Europe Norway AS, Tromsø 1987 Bedriftsrådgiver NHO, Tromsø 1992 Eksportkandidatstudiet 1982 Høgskole/Universitet i Tromsø Børre Berglund ® 04.04.2017

Erfaring fra omdømme/merkevarearbeid Nasjonal merkevarestrategi for Norge som reisemål (2001) Merkevarestrategi for reisemålet Finnmark (2002) Merkevarestrategi for Nord- og Sør Trøndelag som reisemål (2003) Merkevarestrategi for Innovasjon Norge (2004) Omdømmestrategi for Hovden (2005) Omdømmestrategi for Kautokeino som reisemål (2005) Norges omdømme (2005) Omdømmebygging i utviklingskommuner, Innovasjon Norge (2006) Omdømmearbeid for Ål kommune (2006) Omdømmearbeid for Flora kommune (2007) Børre Berglund ® 04.04.2017

Kan Hasvik kommune sitt omdømme styres og forbedres? Omdømmebygging handler om å styre folks forventninger og skape positiv interesse Kan så Hasvik kommune sitt omdømme styres? Muligens ikke, men alternativet er et omdømme som driver på åpent hav uten kompass, ror og fremdrift Børre Berglund ® 04.04.2017

Hasvik kommune har tatt følgende standpunkt ”Vi ønsker ikke passivt å overlate til andre å danne seg et bilde av Hasvik kommune – kanskje til og med på et sviktende eller feilaktig grunnlag” Vi vil aktivt bidra til et positivt omdømme for kommunen gjennom omdømmestyring. Børre Berglund ® 04.04.2017

Slik de andre virkelig oppfatter oss! Hva er omdømme? Slik de andre virkelig oppfatter oss! Ikke hva vi tror de oppfatter oss som, men hvordan de faktisk oppfatter oss. Børre Berglund ® 04.04.2017

Styrke konkurransekraften Styrke identiteten Hva skal vi med et sterkt omdømme ? Styrke konkurransekraften Styrke identiteten Børre Berglund ® 04.04.2017

Hvorfor arbeide med omdømme? Styrke kommunen som bostedskommune, spesielt for unge Styrke tiltrekningsevnen for attraktiv arbeidskraft Styrke markedsadgangen for produkter og tjenester som produseres i kommunen Øke kommunens attraktivitet som reisemål Øke kommunens attraktivitet som område å investere i Oppnå bedre forståelse og gjennomslagskraft for kommunens standpunkt i regional og nasjonal politikk Børre Berglund ® 04.04.2017

Økt fokus på omdømme I fjor leste vi i avisene at Gilde hadde tidenes omdømmetap. Omdømmet etter e-coli skandalen var på frysepunktet Mot slutten av året ble Gilde kraftig utkonkurrert av Terra Securities Børre Berglund ® 04.04.2017

Et godt omdømme er mer enn logo Børre Berglund ® 04.04.2017

Et godt omdømme gir konkurranse- fordel En kommune med sterke tilleggsverdier; Som gjør det enklere å foretrekke Er lettere å identifisere seg med Er lett å snakke pent om Børre Berglund ® 04.04.2017

Omdømme endrer seg Ditt omdømme kan endre seg, land og kontinenter endrer også omdømme; Afrika for 30 år siden: Tarzan Jungel og savanner Nasjonalparker Ville dyr Safari og jakt Rike naturressurser Australia i dag: Crocodile Dundee Ville dyr Jungel, hvite strender og moderne byer Vennlig befolkning Rike naturressurser Mens Afrika i dag forbindes med nød, sult, fattigdom og krig - har Australia tatt Afrikas posisjon som det landet vi først og fremst tenker på når det gjelder natur, safari og eksotiske ferier Børre Berglund ® 04.04.2017

Hvordan oppnå et godt omdømme? Omdømme er basert på opparbeidet tillit - langsiktig arbeid som forutsetter faktiske resultater, god atferd og at man er konsistent og forutsigbar. Ord og profilering er ikke nok! Børre Berglund ® 04.04.2017

Hvordan utvikler vi Hasvik sitt omdømme? Visjon, verdier Handling Symboler Kommu-nikasjon Børre Berglund ® 04.04.2017

Hvordan utvikler vi Hasvik sitt omdømme? Visjon, verdier Handling Symboler Kommu-nikasjon Børre Berglund ® 04.04.2017

Identiteten danner grunnlaget Børre Berglund ® 04.04.2017

Hasvik kommune kan ikke vedta eller beslutte hva den skal være! Erfaring Hasvik kommune kan ikke vedta eller beslutte hva den skal være! En er det en er, skal en framstå som noe annet – kan det ikke vedtas, men kan kun endres gjennom endret atferd over tid Da må det må brukes mye ressurser på intern identitetsbygging i Hasvik kommune som arbeidsplass og som bostedskommune Børre Berglund ® 04.04.2017

Visjon Storslått, motiverende og dristig målsetning som fungerer samlende for alle i Hasvik. Krav; realisme Håg – vi ommøblerer verden Salangen kommune – sprenger grenser Sirdal kommune – mer en ryper Børre Berglund ® 04.04.2017

5 forutsetninger for å styrke Hasvik kommune sitt omdømme Kommuneledelsen må erkjenne at et godt omdømme er et aktivum som gir motiverte medarbeidere, lavere sykefravær, kvalifiserte jobbsøkere, betalingsvillige innbyggere og gode rammebetingelser fra storsamfunnet Omdømmearbeidet må forankres i kommunens toppledelse. Det vil si at rådmann og ordfører synlig og tydelig må ta det overordnete ansvaret Børre Berglund ® 04.04.2017

Forts. 5 forutsetninger Omdømmearbeid er et identitetsprosjekt. Innbyggerne i Hasvik kommune må «finne seg sjøl» før de går ut og forteller hvem de er. Det er når kjerneverdiene gjenspeiles i handlingene til alle ansatte og innbyggerne i kommunen, at omdømmet virkelig forbedres En må ha realistiske forventninger til hvor godt omdømme Hasvik kommune kan få Kommunen må smi en sterkere lenke i innbyggernes bevissthet mellom de gode tjenestene Hasvik kommune produserer og kommunenavnet Børre Berglund ® 04.04.2017

Politikere som motkrefter I omdømmebygging stiller kommunene med et handikap sammenlignet med private virksomheter. Kommunene har et (kommune-) styre som ligger i evig og profesjonell strid med seg selv En vesentlig del av politikken er å framheve det negative, og det gir kommunale omdømmebyggere en noe spesiell utfordring Min erfaring er også at politikerne i stridens hete ofte glemmer sin rolle som arbeidsgivere, demoraliserer organisasjonen og gjør innbyggerne oppgitt Børre Berglund ® 04.04.2017

Erfaringer fra andre De omdømmeprosjekter i norske kommuner og regioner som i forprosjektet har brukt tid og egne krefter til å beslutte hva en vil oppnå med prosjektet og hvordan en ut fra lokale forhold vil jobbe med prosjektet, har gode forutsetninger for å lykkes. Et annet viktig element er at prosjektet ledes av politisk/administrativ leder i kommunen eller regionen og at alle som prosjektet berører er involvert helt fra begynnelsen Andre elementer som skiller gode omdømmeprosjekter fra de som ikke lykkes er at en evner å arbeide langsiktig med å styrke omdømmet. Langsiktighet kreves ut fra at et oppnådd omdømme alltid vil speile en identitet. Ønsker en å gjøre noe med omdømme må en kjenne identiteten og gjerne forsterke de positive sidene ved identiteten. Dette arbeidet tar tid Koordinering og implementering av omdømmearbeidet i kommunens planer (næringsplan etc) gir innholdet i omdømmearbeidet en reell verdi for berørte, og ser ut til å være et vesentlig element for å lykkes Børre Berglund ® 04.04.2017

Suksesskriterier Synlighet. Uten oppmerksomhet, intet omdømme Særpreg. Er en tydelig og forskjellig fra de andre, opptar en plass hos interessentene Autentisitet. I det lange løp kan en ikke jukse. Ekthet er en forutsetning for emosjonell tilknytning, som igjen er en forutsetning for omdømmebygging Innsyn. Bedrifter, organisasjoner og kommuner som fremstår som åpne/transparente har lettere for å oppnå et godt omdømme Konsistens. Alle interessentene skal gjenkjenne den samme type ord og handling fra alle hold i virksomheten. Børre Berglund ® 04.04.2017

Diskusjon Hasvik sitt omdømme må forankres i det kommunen kan være best på Hvilket omdømme ønsker dere Hasvik skal ha i 2020? Begrunn forslaget ved å vise til konkrete eksempler Børre Berglund ® 04.04.2017

Diskusjon Hvem er de viktigste målgruppene for omdømmearbeidet i Hasvik? Hvordan snakker de om oss i dag? Børre Berglund ® 04.04.2017

Takk for oppmerksomheten! Borre.berglund@online.no Tlf 90 05 68 69