Teambygging og fasilitering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Samspill og Samhandling
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Mestring og forebygging av depresjon
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Lørenskog Idrettsforening
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Tema: grupper og gruppeprosesser (Sjøvold 2006)
Tema: grupper og gruppeprosesser
Barns læring, voksnes ansvar!
Oppfølging av sykemeldte
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
"God bagasje på livets reise."
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Lederstil og Motivasjon.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lek og Læring i barnehagen
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
KLASSELEDELSE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Tema: grupper og gruppeprosesser
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
R ISØR KOMMUNE Vi skal vokse - gjennom kunnskap, regional utvikling og attraktivitet Per Christian Andersen Enhetsleder Risør kommune Gardermoen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Klubben for alle.
Helsesøsterkongressen 2017
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Teambygging og fasilitering Geir Halland PLU, NTNU

Målsettinger for modulen - å sette fokus på forutsetninger for effektivt samarbeid og utvikling av team - å presentere aktuelle tema og hensiktsmessige strategier for utøvelse av fasilitator-rollen med henblikk på systematisk teamutvikling

Grunnleggende fenomener som er viktig for mennesker Det er avgjørende for menneskers selvoppfatning og mentale helse: å bli sett og bekreftet å bety noe for andre å ha opplevelsen av å være verdifull Vi kan gi, ta imot, be om, avvise og gi av oss selv i møte med andre.

Miljø kjennetegnet av mestring Felles oppfatninger av kjerneoppgaver Åpenhet rundt feil og vilje til å lære av dem i fellesskap Vedlikehold av kunnskap og kompetanse Anerkjennelse for vel utført arbeid Toleranse for ulikhet og verdsetting av ulike ferdigheter Mennesker som mestrer jobben, klarer å bruke sin kompetanse slik at de blir trygge grensesettere og tydelige samarbeidspartnere (B. Aa. Sørensen, A. Grimsmo)

Grunnleggende gruppefunksjoner Kontroll målrettet oppgaveløsning, handlekraft, autoritet, effektive rutiner Omsorg Ivaretagenhet, sosial åpenhet, relasjoner, fellesskap, kreativitet Opposisjon korreksjoner, konkurranse, provokasjoner, nye vinklinger og kritikk Avhengighet lojalitet, konformitet, aksept og gruppens behov

Gruppens robusthet og fleksibilitet Synergi (sterk felles identitet) - engasjement, empati, samarbeid - gruppens ressurser utnyttes maksimalt Tilbaketrekning (mangler felles identitet) - motløshet, utydelighet, usikkerhet - reservasjon er rådende Dette er indikatorer på endringer i gruppens modenhet En effektiv gruppe er tilpasset den situasjonen og den oppgaven den står overfor

Gode team møter individets behov for tillit Kjennetegnes av mennesker som - verdsetter oss (omsorg) - utfordrer oss (opposisjon) - er tydelig i sine krav til oss (kontroll) - tar sin del av ansvaret (avhengighet) Teammedlemmene fyller flere roller og er sosialt kompetente eller sosialt intelligente

Kultur, læring og modenhetsnivå Reservasjon – omsorg som rådende funksjon (harmoni og gjensidig aksept, lav toleranse for kritikk, lav interaksjon med omverdenen) Lagånd – avhengighet og omsorg (normer og klart lederskap) Produksjon – omsorg, avhengighet og kontroll (tar initiativ, fleksibel, dynamisk, utfordrer etablerte kjøreregler men gjør ting riktig) Nyskaping – omsorg, avhengighet, opposisjon og kontroll (grunnleggende tillit, proaktiv i å endre rammebetingelser, alle behersker alle funksjoner i ”fri flyt”, kreativ, gjør de riktige tingene)

Rolletyper I KONTROLL (resultatoppnåelse) Oppgaveorientering (analytikeren) Styring (skipperen) OMSORG (relasjonsbygging) Ivaretagenhet (bestemoren) Kreativitet (kunstneren) AVHENGIGHET (forpliktelse) Lojalitet (arbeidsmauren) Aksept (”nikkedukken”)

Rolletyper II OPPOSISJON (korrektiv) Kritikk (aktor) Selvhevdelse (verdensmesteren) TILBAKETREKNING (oppløsning) Resignasjon (desertøren) Selvoppofrelse (martyren) SYNERGI (samspill) Engasjement (inspiratoren) Empati (lytteren)

Hva styrker effekten av samarbeid? Åpen og ærlig, takhøyde God kommunikasjon – konstruktiv, lytte, få tilbakemelding, tør å si fra/spørre Felles mål, og klare ansvarsforhold, gode rutiner Sjølinnsikt og å bli kjent med hverandre, gode relasjoner At man er forskjellig Positiv holdning og forståelse for hverandre Kompetanse Tilstrekkelig informasjon Faste møter, og rullerende møteledelse Humor

Hva svekker effekten av samarbeid? De tause – negativ holdning – de som holder seg unna Upålitelig – lite samhold i gruppa Mangel på respekt – utrygghet – usikkerhet Fokus på negative ting Utydelig Mangel på relevant info Ulike mål Møter uten faste planer Dominante personer Dårlig sjølbilde og lite oppbacking Blanding av rotekopper og systematikere