Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Veileder for gevinstrapportering
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Må verdier telles for å telle?
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Rapport: Å ville utvikle skolen
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
Samarbeid og medbestemmelse
Fellesmøte Fellesmøte.
Framgangsmåte i mobbesaker
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
6 Culpa-ansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Valgfag innsats for andre
PRAKSISMØTE.
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Verktøy for leverandørkategorisering
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Kapittel 11 Læringsteori.
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
1. Innledende påstander om organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Samlokalisering etter fusjon
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Modul 4 – Representasjoner
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Systematisk arbeid med motivasjon
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Tverrfaglige tema.
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Konkrete aktiviteter.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten? Lederstilen varierer fra situasjon til situasjon. Det er autoritære og demokratiske situasjoner heller enn autoritære og demokratiske ledere. I det langeløp velger lederen det mest formålstjenlige lederstil (Autocratic, Consultative, Group or Delegated).

Hvilke faktorer er viktige ved bruk av beslutningsmodellen til V&Y? Vesentlige faktorer i forbindelse med beslutningstaking er: Tid [har også en økonomisk verdi], Aksept Kvalitet

Hva legger Vroom & Yetton i gruppe- og individuelle beslutninger Gruppebeslutninger : problem Individuelle beslutninger: problem

Hvordan fungerer beslutningstreet? Ut fra JA eller NEI på hvert av åtte spørsmål følger neste skritt logisk. Til slutt vil man komme fram til den "beste" måten å foreta beslutningene på.

Hva dekker de åtte spørsmålene i beslutningstreet? Spørsmålene dekker: eksisterende kvalitetskrav, Lederkunnskaper eller ekspertmakt, Problemets struktur, Aksept for beslutningen hos de underordnede Forståelse for de organisasjonsmessige mål, Potensialer for konflikt, Informasjon hos de underordnede når det gjelder beslutningstaking osv.

Hvor konkrete er de råd som avsløres gjennom anvendelse av modellen til V&Y? Modellen kan lett gi inntrykk av være en kokebok. En slik mekanisk bruk er ikke å anbefale. Vroom & Yetton mener at modellen skal brukes som et diagnostisk hjelpemiddel for en leder til å finne ut av sin egen lederstil i en gitt situasjon. Ved å reflektere over de råd som ligger i beslutningstreet, egne faktiske avgjørelser og konsekvensene av beslutningen, oppnås det også god læring av lederatferd.

Refleksjon Fri refleksjon om hvordan forebygge eller korrigere de negative utfallene av beslutningstakinger (diskuteres i klassen)

Hvor ligger læring i Vroom & Yettongs modell? Ved å analysere problemsituasjonen, reflektere over de råd som ligger i beslutningstreet og vurdere konsekvensene av beslutningen, vil man kunne oppnå god læring om egen lederatferd?

Reflekter over ledermakt Yukl definerer makt som det potensiale lederen på et gitt tidspunkt har for å øve innflytelse på sine medarbeideres holdninger og atferd i den retning lederen ønsker. Men hva med underordnede?

Oppfølging og kvalitetssikring Beslutningssituasjoner: Sikre/usikre. Risikosituasjoner. Konformitetssituasjoner. Å ha ansvar betyr å være bevisst sitt ansvar og å følge sine ansvarsområder opp.

Beslutningsspenn Vroom & Yetton skiller mellom individrelaterte beslutninger og grupperelaterte. Ifølge dem kan en effektiv beslutningstaking bedømmes etter: Den tid som kreves for å ta beslutningen Hvor villige de underordnede er til å godta og utføre beslutningen Beslutningens kvalitet og rasjonale, dvs. hvor god og fornuftig beslutningen er

Delegeringsspenn: Lederen vil alltid ha ansvar for beslutninger og etterfølgende konsekvenser. Teoretisk kan alt delegeres, men ikke selve ansvaret for beslutninger og heller ikke strategiske beslutninger. Delegering er å desentralisere arbeidet til det nivået der faktiske kunnskaper og kvalifikasjoner finnes. Det er å ha tillit til at andre kan utføre oppgavene på "sin" måte. Det er likevel viktig å overveie oppgaven som delegeres, personen oppgaven er delegert til og grunnlaget dette basere seg på. Fordeler og ulemper med delegering må vurderes i sin organisatoriske sammenheng.

Delegeringsmålestokk: Antall beslutninger som fattes på lavere versus høyere hierarkiske nivåer Typer beslutninger og deres betydning Antall gjennomførte oppgaver som følge av slike beslutninger Grad av kontroll mht beslutningene. Ytre betingelser, uniformitet mht organisasjonspolitikk, dårlige kvalifikasjoner, mangel på koordinering og kontrollrutiner kan hindre delegering.