(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Samspill og Samhandling
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
RME Nasjonal Konferanse
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Perspektiver på annerledeshet
Undervisning om Joyce Travelbee
Maxwell Jones' prinsipper for det terapeutiske samfunn:
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
ERKJENNELSE ….. SOM GRUNNLAG FOR VÅRE HOLDNINGER DU ER KOMMET PÅ RETT PLASS BEGYNNER VI Å TA BORT DEN SOM ER NEDERST ….. ELEVSAMTALEN, hva er best: «å.
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
"God bagasje på livets reise."
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
KOMMUNIKASJON.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ.
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Hvorfor skal vi ha barnehager?
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Helsesøsterkongressen 2017
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske modellen Tom Main og Maxwell Jones Leve-, oppleve-, læresituasjoner Et minisamfunn …….

Demokratiets vesen:..samtalen(dialogen) + gjensidig forståelse og respekt Følelsesmessig engasjement og diskusjon Nordiske miljøterapeuter Innlæring som en subjektiv erfaring – emosjonell innsikt Kriser analyseres i en gruppesituasjon Konfrontasjon – to typer av situasjoner: LL-situasjoner og krisesituasjoner Åpen kommunikasjon og passende følelsesnivå Avvikende atferd som kommunikasjon

Passiv pasientrolle vs. aktiv deltaking i egen behandling Å se seg sjøl i den andre – og den andre i seg sjøl Å diskutere en annen persons væremåte bryter mot våre kulturnormer Institusjonen som laboratorium Avlæring, relæring og innlæring Nøkkelsituasjoner og rutiner Miljøterapi vs. psykoterapi

Miljøterapi som psykologisk orientert behandling Miljøterapi – sosialpedagogikk Hjemmet som modell (jf. fosterhjemmet) Det offentlige hjemmet bygger på ”rasjonalitet” - barnet tilpasser seg for å få det det trenger/ønsker Det private – det offentlige – dobbelthetene Personalets kontinuerlige veiledningsbehov Miljøterapeutens egne verdier og hverdagslivsutforming (røyking)

Åpenhet og urørbarhetssonen Den sosialped. Relasjonen: samfunnsmessig styrt – personrelasjon Klienters brede livserfaring (miljøterapeutens?) Mange ulike planer pga mange m.t. gir rom for manipulering Kriser i institusjoner Åpenhet - hemmelighet – looping Teoriens plass – å gjøre noe – og å tru på det man gjør