Barnet:. “Se, han er neger. ” Førskolelæreren:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Normer, verdier og holdninger
Unge & Rus.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Hvem er Jesus?.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
6 Kulturmøter.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kapittel 8 Hovedpunkter.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Det flerkulturelle samfunnet
Carina Fjelldal-Soelberg
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
BARNAS BARNEVERN 2020.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Lesing og lesestrategier
Aggresjon.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Problemløsning.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Utvalgte resultater for SVGS
Utvalgte resultater for SVGS
Tidenes dølleste oppdaterte POWERPOINT om hersketeknikker!
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Utskrift av presentasjonen:

Barnet:. “Se, han er neger. ” Førskolelæreren: Barnet: “Se, han er neger!” Førskolelæreren: “Hysj, slikt sier vi ikke!”

(Jennifer skal ha bursdagsfeiring hjemme med barn fra barnehagen (Jennifer skal ha bursdagsfeiring hjemme med barn fra barnehagen.) Jennifer: “Mamma vil ikke ha svarte barn på besøk.” Assistenten: “Det var ikke en pen ting å si. Og forresten er ikke Nisha særlig mørk i huden.”

Barnet:. “Se, han er neger. ” Førskolelæreren: Barnet: “Se, han er neger!” Førskolelæreren: “Hysj, slikt sier vi ikke!” ----------------------------------------------- (Jennifer skal ha bursdagsfeiring hjemme med barn fra barnehagen.) Jennifer: “Mamma vil ikke ha svarte barn på besøk.” Assistenten: “Det var ikke en pen ting å si. Og forresten er ikke Nisha særlig mørk i huden.”

Rasisme - fordommer og holdninger Ulike tilnærminger (Fangen): Rasisme som holdningsfenomen Utbredelse, hvilke grupper i befolkningen som blir rasistiske (Knutsen, Hernes; Brox) Rasisme som personlighets- eller fenomen Hvem blir rasister? (Adorno) Rasisme som situasjonell, sosialt oppstått ondskap Hvilke betingelser? (Christie, Zimbardo) Eks. fangeleire - fangevoktere - torturister sosialiseringsbetingelser / opplæringssituasjonen

Forts. Psykologiske mekanismer, og til dels sosiologiske (Milgram) (Reich, Nissen) "Suggesjon","Seksualitet" og "mannsforbund” Rasisme som del av / konsewkvens av en politisk ideologi - knyttet til nasj. sos. Engangsfenomen / allmenne trekk? Systemskapt fenomen, modernitetsfenomen på makronivået (Bauman)

Hva er rasisme? - Definisjoner Innvandringsavdelingen i kommunaldepartementet En ideologi som går ut på at mennesker kan deles i "raser" i vid forstand, (dvs. felles språk, religion, kultur, historie, fysiske trekk m.m.) og hvor det forsvares at noen kan utsettes for negativ forskjellsbehandling på grunnlag av sin rase". Klassisk rasisme - Modernisert rasisme

Hva kan da “rasisme” bety? (Brox, 1997) ? Å tillegge etnisk definerte grupper negative egenskaper ? Å reagere emosjonelt negativt på medlemmer av visse etniske grupper, uten å gi uttrykk for slike følelser ? Å begå fysiske eller andre overgrep mot innvandrere ? Å godkjenne eller applaudere slike overgrep ? Å unngå kontakt med innvandrere ? Å mene at tallet på innvandrere er for stort ? Å lage eller praktisere et regelverk som gir diskriminerende utfall ?Å tro at økende kriminalitet skyldes økt innvandring

Holdning eller handling? Negative handlinger, ikke holdninger (Brotveit i Brox, 1997) Mentalt bilde (...) ev etniske eller kulturelle grupper som mindreverdige, umoralske eller på annen måte negativt avvikende (...) i forhold til den målestokken som det bedømmes etter. Rasisme som virkning, ikke årsak

"Etnisk avvikende underklasse” En del sosioøkonomiske problemer vi allerede har kan forsterkes ytterligere gjennom flere innvandrere (økt konkurranse) viktigere: om deres sosiale problemer forklares ut fra fysiske egenskaper.

Vanskelige begreper og problematiseringer Om frykten for det andre Rasebegrepet Etnisistetsbegrepet

Fordommer og holdninger Om å dømme før man vet, å dømme i forkant. Om stereotypisk praksis Etnosentrisme Kulturrelativitet Førskolelæreren I praksisfeltet må være litt begge deler (dømme / fordømme + observere / lære

Hvordan kommer rasisme til uttrykk i barnehagen? Som vold, aggressivitet, mobbing Psykososiale strategier - utestengning, tildeling av nedprioriterte roller og posisjoner i barnas sosiale systemer / grupperinger - frilek / rollelek Verbalt, som utskjelling? Nonverbalt som negative sanksjoner - ofte uten at vi tenker over det? (Mimikk, kroppsspråk)

Forts. Strukturell eller personlig? Strukturell? Lite fleksible systemer og ordninger og regler, inngrodde, rutidner og husregler / for ømye vekt på barnehagevirksomhetens tradisjon? (Hvordan er det å være annerledes (kulturelt, religiøst, men også utseendemessig) i barnehagen? Hvordan takles annerledeshet / å bryte med tradisjosnelle normer o9g verædier I din barnehage? Personlig? “Face to face”? Mellom enkeltmennesker?

Blant hvem? Foreldre? Andre ansatte? Førskolelærere? Assistenter?

Holdninger - hva er egentlig det? Kunnskap? Kroppsliggjort kunnskap? Meninger?

Hvem er bærere av det vi (ofte litt lettvint) kaller rasistiske holdninger?

Er rasist det samme som å ha rasistiske holdninger?

Hvem er rasister? Nynazistisk ungdom -det største problemet? Barn som viderefører diskriminerende holdninger i barnehage og skole? Foreldre som bidrar til slike holdninger hos barna? Politikere Strukturell vold Strukturell rasisme?

Hva om vi spør barna? Raundalens og Lorentzens undersøkelse Datagrunnlaget 6. - 9. Klassinger 1992 (i overkant av 1000 barn), og 1993 (ca. 1200 barn) 1992: Bergen, Voss og Skien; 1993: Hedmark / Oppland Barns bekymring nr. 1 i %

forts. Spørsmålene/ påstandene barna skulle ta stilling til om utlendingene er mer kriminelle enn nordmenn at de ikke bør gifte seg med nordmenn de har skikker / religioner vi bør passe oss for hvorvidt nordmenn like gjerne kan være drapsmenn som en marokkaner i et avisoppslag om hvor mange flyktninger vi bør ta i mot om å stenge grensene om du har vært venn med en fra et annet land

forts. om Arne Myrdal og FMI om å forby Arne Myrdals møter mengden rasisme blant jevnaldrende tror du det blir mer rasisme? lærers engasjement på skolen: skulle du ønske læreren var mye mindre, mindre, mer eller mye mer opptatt av problemet rasisme på skolen? samme spm. til foreldrene stemmegivning til rasistiske og anti-rasitiske partier

Oppsummering av spørreundersøkelsen mediedekningen av krimininalsaker knyttet til utlendinger har påvirket barnas fryktorientering romantikken skal ikke kjenne noen grenser. Ja til tverrkulturelt ekteskap. Trolig påvirket av populærkultur og idrettsliv lite kunnskap blant barna om andre kulturer/religioner svært mange (over 80%) mener at nordmenn like gjerne kan være drapsmenn som fargede utlendinger

forts. ganske stor grad av radikalitet mht. hvor mange flyktninger vi bør ta inn. Nokså markant forskjell her mellom Brumunddal og de andre områdene relativt få er enige at vi bør stenge grensene (max. ca. 25%) var enige dette. Klart lavest også her: Brumunddal få svarer at de ikke har kjent noen utlendinger. En god del har vært god venn med en utlending (overkant av 40%) få er positive til Myrdal en god del, ca. 50%, mener det er mye rasisme blant jevnaldrende barna er skeptiske når det gjelder rasismen fremover i tid

Jevnt 80% av barna mener lærerne burde vært mer opptatt av rasisme på skolen også utbredt at foreldrene ikke bryr seg nok, men ikke like mye som tilfellet med lærerne de skulle ønske aviser og fjernsyn brydde seg mer medienes nedbrytende effekt: Enkelte mener at rasistene gjennom mediefokuseringen får for mye oppmerksomhet (!!!) usikre om de vil stemme på et parti som vil stoppe innvandringen ungene ønsker ikke å være rasister. Under 10% trenker seg muligheten av å stemme på et rasistisk parti Hva vi kan lære av de unge? forts.

Noen effekter "Jenteeffekten” Jentene kommer mest positivt ut på spørsmålene som ble spurt den klassiske andreorienteringen? mindre konkurransefikserte mer kunnskaper "Venneeffekten” handler om å kjenne: avmystifisering, gode erfaringer "Holdningseffekten” Graden av optimisme eller pessimisme i forhold til synet på seg selv og fremtiden

Forts. "Brumunddaleffekten” Aksjonen "Brumunddal på nye veier" - sentral samarbeid mellom skole, kommune, sosialomsorg, politi, barnevern, kirke og kultursektoren God effekt. Barna herfra kom lavest ut på rasismeskalaen. Tegn på at det nytter?

Hva skal vi gjøre med rasisme? Kultur mot rasisme Lese om andre kulturer og religioner Lese om sosiale situasjoner knyttet til dette Bruke mediene mot rasisme Diskusjon om temaet Belyse ulike sider ved den, ta den på alvor!

Vi kan lære av barna! Hvorfor? Hvem møter “probslemet” For hvem er det et problem? Hvem har venner som ser annerledes ut? Hvem har fordommene / klassifiseringene / stereotypifiseringene klare og hvem bruker dem?

Rasisme som diskurs: eksisterer rasisme fordi vi snakker om det? Kan forskning på barn og rasisme skape rasister? Amerikansk forskningsmetode

Kan vi bytte ut ordene for å fokusere? Hva er egentlig kjernen i problemet når vi snakker om rasisme? Sosialisering til biologisme? Kan alt øforklares og forstås som naturlig? Hvordan lære barna å reflektere / filosofere over det som I utgangspunktet er komplekst? Er biologi mindre komplekst enn sosiologi?