Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt Nødvendig: Kortperiodisk riktig resultatmåling Gode driftsregnskaper gir styringsinformasjon Utgangspunkt: Knapphet på ressurser Må utnyttes best mulig Krever: God økonomisk styring Forutsetning: God organisasjonsstruktur
Fremveksten av det divisjonaliserte foretak Norsk industri var etter krigen karakterisert ved spesialisering og funksjonsorganisering: I 60-årene kom betydelige strukturendringer blant annet gjennom diversifisering (flere forretningsområder) og fusjoner Begrensede vekstmuligheter i de tradisjonelle virksomhetsområder Ønske om risikospredning grunnet økt konkurranse mot slutten av 50-årene
Divisjoner I perioden 1965-1975 innførte mange norske virksomheter en divisjonalisert organisasjonsform: Adm.dir. Div. A Kontormøbler Div. B Panelovner Innkjøp Prod. Salg Økonomi
Divisjoner Hovedformål: Inndeling: Få klart fram hvilke virksomhetsområder foretaket taper eller tjener på Entydig ansvarsplassering for økonomiske resultater Inndeling: Etter produktgrupper vanlig i industri og skipsfart Etter kundegrupper vanlig innen bank og forsikring Etter geografiske områder vanlig i flernasjonale selskaper
Nye krav til styring Funksjonsorganisasjonen: Divisjonsorganisasjonen: Lønnsomhetsansvar hos adm. dir. Divisjonsorganisasjonen: Desentralisert styringsform Konsekvens: Stor overføring av beslutningsmyndighet fra adm. dir. til divisjonsledelsen
Ansvarsenheter En organisatorisk enhet i bedriften med myndighet til og ansvar for å gjennomføre og følge opp definerte planer og oppgaver Medfører: Desentralisert påvirkningsmuligheter på inntekter og kostnader Typer: Overskuddssenter med fullt lønnsomhetsansvar Kostnadssenter med mål om kostnadseffektivitet Servicesenter for gjennomføring av diverse program innenfor vedtatte budsjetter: krever internpriser Markedsføringssenter med ansvar for inntektssiden
Eksempel Servicesenter Servicesenter Kostnadssenter Markedsføringssenter Kostnadssenter Markedsføringssenter
Prising av interne leveranser Desentralisering av resultatansvar har medført at mange overskuddssentra har blitt «bedrifter i bedriften» Hvordan skal de interne leveransene prises? Internprisen vil være en inntekt for den leverende enhet og en kostnad for den som mottar leveransen Interne leveranser vil være en viktig del av det totale økonomiske systemet i foretaket
Internprisen Internprisen påvirker: Internprising er viktig for å Resultatet i overskuddssenter Produktlønnsomheten Produktmiksen Produktvalg Investeringer Nedleggelsesvurderinger Internprising er viktig for å motivere selgende og kjøpende enhet til å ta resultatansvaret alvorlig få en riktig resultatmåling i begge enheter motivere selgeren til å levere internt når det gagner helheten motivere kjøpende enhet til å dekke internt når det er best for helheten unngå suboptimalisering
Internpris - oppgave
Generelle krav til internprisen Bør reflektere kostnaden for foretaket for den aktuelle interne leveranse, og motivere til større kostnadsbevissthet gi riktig bilde av resultatområdets lønnsomhet Den må oppfattes som objektiv av både leverende avdeling og avdelingen som mottar Den må ikke lede til suboptimale beslutninger for foretaket totalt
Markedsbaserte internpriser Der hvor det eksisterer et eksternt marked for overskuddssenterets varer og tjenester, bør markedspriser benyttes som internpriser Vanlig å foreta prisreduksjoner for sparte variable kostnader ved interne leveranser: Internpris=Markedspris - sparte variable kostnader ved salg internt
Kostnadsbaserte internpriser Kostnadsbaserte internpriser kan baseres på: Variabel enhetskostnad Variabel enhetskostnad + dekningsbidrag Selvkost per enhet Selvkost + fortjeneste per enhet Eksempel A og B er to divisjoner i et konsern. B ønsker å kjøpe 200 enheter av et produkt X som A fremstiller. B kan velge enten å kjøpe produktet fra A eller å kjøpe eksternt. X selges for kr 130 per enhet og har VEK på kr 100. Hva bør internprisen for X bli ved full kapasitetsutnyttelse ? Hva bør internprisen for X bli ved ledig kapasitet ?
Regel for internprising Den generelle kostnadsbaserte avregningspris: Internpris = Variabel enhetskostnad + alternativkostnaden for bedriften totalt Alternativkostnaden er lik det maksimale bidrag til resultatet som bedriften går glipp av ved å levere internt