Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beslutningsrelevante kostnader
Advertisements

Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Økonomistyring - Kalkulasjon Del1
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kapittel 8 Produktkalkulasjon Prinsipper og metoder
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Strategi 3 KONSERNSTRATEGI
Budsjettstyring og driftsregnskapet
Konkurransevirkemidlene PRIS
Produktvalg Læringsmål:
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Driftsregnskap – en oversikt
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Formålet med produktkalkyler
Formålet med produktkalkyler
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Annen styringsinformasjon
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
3 Jeg og mitt.
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kalkulasjon © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Driftsbudsjett og regnskap
Litt om bedriftens kostnader
Allmøte EFA 03. Mars 2016.
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Presentasjon av forretningsplan
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Nye retningslinjer internfakturering
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kapittel 14 Prissetting.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Presentasjon av forretningsplan
Formålet med produktkalkyler
Økonomistyring KRV-analyser
Utskrift av presentasjonen:

Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt Nødvendig: Kortperiodisk riktig resultatmåling Gode driftsregnskaper gir styringsinformasjon Utgangspunkt: Knapphet på ressurser Må utnyttes best mulig Krever: God økonomisk styring Forutsetning: God organisasjonsstruktur

Fremveksten av det divisjonaliserte foretak Norsk industri var etter krigen karakterisert ved spesialisering og funksjonsorganisering: I 60-årene kom betydelige strukturendringer blant annet gjennom diversifisering (flere forretningsområder) og fusjoner Begrensede vekstmuligheter i de tradisjonelle virksomhetsområder Ønske om risikospredning grunnet økt konkurranse mot slutten av 50-årene

Divisjoner I perioden 1965-1975 innførte mange norske virksomheter en divisjonalisert organisasjonsform: Adm.dir. Div. A Kontormøbler Div. B Panelovner Innkjøp Prod. Salg Økonomi

Divisjoner Hovedformål: Inndeling: Få klart fram hvilke virksomhetsområder foretaket taper eller tjener på Entydig ansvarsplassering for økonomiske resultater Inndeling: Etter produktgrupper vanlig i industri og skipsfart Etter kundegrupper vanlig innen bank og forsikring Etter geografiske områder vanlig i flernasjonale selskaper

Nye krav til styring Funksjonsorganisasjonen: Divisjonsorganisasjonen: Lønnsomhetsansvar hos adm. dir. Divisjonsorganisasjonen: Desentralisert styringsform Konsekvens: Stor overføring av beslutningsmyndighet fra adm. dir. til divisjonsledelsen

Ansvarsenheter En organisatorisk enhet i bedriften med myndighet til og ansvar for å gjennomføre og følge opp definerte planer og oppgaver Medfører: Desentralisert påvirkningsmuligheter på inntekter og kostnader Typer: Overskuddssenter med fullt lønnsomhetsansvar Kostnadssenter med mål om kostnadseffektivitet Servicesenter for gjennomføring av diverse program innenfor vedtatte budsjetter: krever internpriser Markedsføringssenter med ansvar for inntektssiden

Eksempel Servicesenter Servicesenter Kostnadssenter Markedsføringssenter Kostnadssenter Markedsføringssenter

Prising av interne leveranser Desentralisering av resultatansvar har medført at mange overskuddssentra har blitt «bedrifter i bedriften» Hvordan skal de interne leveransene prises? Internprisen vil være en inntekt for den leverende enhet og en kostnad for den som mottar leveransen Interne leveranser vil være en viktig del av det totale økonomiske systemet i foretaket

Internprisen Internprisen påvirker: Internprising er viktig for å Resultatet i overskuddssenter Produktlønnsomheten Produktmiksen Produktvalg Investeringer Nedleggelsesvurderinger Internprising er viktig for å motivere selgende og kjøpende enhet til å ta resultatansvaret alvorlig få en riktig resultatmåling i begge enheter motivere selgeren til å levere internt når det gagner helheten motivere kjøpende enhet til å dekke internt når det er best for helheten unngå suboptimalisering

Internpris - oppgave

Generelle krav til internprisen Bør reflektere kostnaden for foretaket for den aktuelle interne leveranse, og motivere til større kostnadsbevissthet gi riktig bilde av resultatområdets lønnsomhet Den må oppfattes som objektiv av både leverende avdeling og avdelingen som mottar Den må ikke lede til suboptimale beslutninger for foretaket totalt

Markedsbaserte internpriser Der hvor det eksisterer et eksternt marked for overskuddssenterets varer og tjenester, bør markedspriser benyttes som internpriser Vanlig å foreta prisreduksjoner for sparte variable kostnader ved interne leveranser: Internpris=Markedspris - sparte variable kostnader ved salg internt

Kostnadsbaserte internpriser Kostnadsbaserte internpriser kan baseres på: Variabel enhetskostnad Variabel enhetskostnad + dekningsbidrag Selvkost per enhet Selvkost + fortjeneste per enhet Eksempel A og B er to divisjoner i et konsern. B ønsker å kjøpe 200 enheter av et produkt X som A fremstiller. B kan velge enten å kjøpe produktet fra A eller å kjøpe eksternt. X selges for kr 130 per enhet og har VEK på kr 100. Hva bør internprisen for X bli ved full kapasitetsutnyttelse ? Hva bør internprisen for X bli ved ledig kapasitet ?

Regel for internprising Den generelle kostnadsbaserte avregningspris: Internpris = Variabel enhetskostnad + alternativkostnaden for bedriften totalt Alternativkostnaden er lik det maksimale bidrag til resultatet som bedriften går glipp av ved å levere internt