Systematisk arbeidsmodell
Sosialpedagogisk arbeid/miljøterapi: En systematisk og gjennomtenkt tilrettelegging av miljøets psykologiske, sosiale og materielle/fysiske betingelser i forhold til individets og gruppas situasjon og behov.
Primære og sekundære arbeidsprosesser Erik Larsen (2004) Primære og sekundære arbeidsprosesser Den primære arbeidsoppgaven er å legge til rette miljøet slik at barnet/den unge gis anledning til å arbeide med sin forandring og utvikling (jf. klientmål - Grønvold s25)
Den systematiske arbeidsmodellen Den sekundære arbeidsoppgaven er å legge til rette for/å sikre de administrative og organisatoriske prosessene som skal til for at de primære arbeidsprosessene skal bli mulige.(jf. tilretteleggingsmål - Grønvold s25) Den systematiske arbeidsmodellen
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
Likner på målstyringsopplegg (New Public Management – NPM) - et styringsverktøy for ledelsen/administrasjonen. DSA er derimot ment å være et hjelpemiddel for barnevernpedagogen til å klargjøre og tydeliggjøre hovedtrekk i det mylder av inntrykk, tanker og refleksjonsprosesser som kjennetegner barnevernpedagogens arbeidssituasjon.
For at DSA skal være nyttig, må den ”eies”, utvikles og styres av barnevernpedagogen/personalgruppa. Den systematiske arbeidsmodellen (DSA) er ment å være et redskap for barnevernpedagogen i sitt løpende arbeid – skape mening.
Kartlegging Å undersøke saken (å opplyse saken) Kartlegging Innhente informasjon Sette sammen informasjon Observere og samtale
Observasjon Observasjon er god metode for kartlegging i miljøterapeutisk arbeid Mye eller lite organisert
Data Data ER ikke virkeligheten Arthur Koestler: ”…the collection of data is a discriminating activity, like the picking of flowers, and unlike the action of a lawnmower” Å gi data mening
Posisjon Deltakende Skjult Åpen Utafor
Metode for observasjon Fortløpende observasjon Situasjonsobservasjon Minuttobservasjon Kategorisert observasjon Registrering
Metode for observasjon (forts.) Selvobservasjon Intersubjektiv korreksjon Observasjon som endringsmetode
Validitet - gyldighet Reliabilitet – pålitelighet (til å stole på)
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
Problemformulering Hvem skal definere problemet? Problemdefinisjon er et normativt spørsmål
Øvelse: Definer problemet På barnehjemmet der du er i praksis skal dere arbeide med Peter, som slår de andre barna. Foreslå hva problemet er.
Problemdefinisjon Hva er et problem? Fokus på årsaker Fokus på atferd/symptom Fokus på konsekvenser
Moralsk Sykdom Juridisk Frivillig? Ansvarlig? Endring? Sosial-pedagogisk Frivillig? Ansvarlig? Endring? Egen vilje Ufrivillig Egen vilje Ufrivillig Ansvarlig Ansvarlig Ansvarlig Uansvarlig Ny læring Utstøting/ fordømmelse Behandling Straff
Normalitet/avvik Statistisk normalt Teoretisk normalt Kulturelt definert normalitet
Kvalitative/kvantitative forskjeller på normalitet Normalitetsbegrepet bestemmes ut fra faglig/teoretisk perspektiv
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
Hvorfor være opptatt av målformulering? 1. Åpne, kjente mål - Vi kan kommunisere omkring mål - med klient - og personalet seg imellom 2. Valg av mål - etiske betraktninger, prioriteringer, klientens motivasjon, kontrakt
3. Mål forenkler - noe er i fokus - annet holdes utafor 4. Mål gir retning - kreftene konsentreres/samles 5. Mål forplikter - alle er klar over hva det dreier seg om
6. Valg av målformulering gir ulike muligheter for endring 7. Mål gir mulighet for å lage en plan, et program 8. Mål gir grunnlag for evaluering
Ulike inndelinger av mål Tidsdefinerte mål – kortsiktig – langsiktig Omfangsdefinerte mål - helmål – delmål Mål ut fra forholdet mellom delene –overordna - underordna
Øvelse – Definer mål Peter slår fremdeles. Han skal ikke i fosterhjem ennå, det er vanskelig å finne et fosterhjem som passer. Ut fra det dere vet, sett opp Tidsdefinerte mål Omfangsdefinerte mål Mål ut fra forholdet mellom delene
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
Planlegging av tiltak Å beslutte blant et mangfold av mulige tiltak Eksperimenterende programmatisk planlegging Administrative planleggingsmodeller Termostatplanlegging osv
Beslutninger i miljøterapi Løpende beslutninger Beslutningsfase Klienters medvirkning Terapeutisk miljø Motivasjon Kompetanse Ansvarliggjøring
Noen beslutningsformer Analytisk Politisk Anarkistisk Sjefsavgjørelse Delegert
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
Planlegging av tiltak Hindringer for iverksettelse Planstyrt – prosesstyrt Generelle og spesielle tiltak
Sammenheng planlegging og iverksetting Å være forberedt, også på det man ikke kan forberede seg på Tvil og vegring
Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform
Evaluering Vurdering – løpende vurdering Evaluering – sluttvurdering Evaluering og vurdering – ikke bare som feilretting
Evaluering Synonymt med vurdering – dagligtale Vurdering basert på faglig skjønn og ekspertise Vitenskapelig eller forskningsbasert evaluering
Evaluering Formativ Summativ
Fem mulige evalueringsmodeller Arbeidsprosessanalyse Handlingsanalyse Sammenligningsanalyse Måloppnåelsesanalyse Kostnad-utbytteanalyse
Arbeidsprosessanalyse
Handlingsanalyse
Sammenlikningsanalyse
Måloppnåelsesanalyse
Kostnad-utbytteanalyse