Systematisk arbeidsmodell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fra prøving og feiling til
OBSERVASJON.
Fra prøving og feiling til
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Pedagogisk analyse.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeidstid i kommunale barnehager
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
copyright kjellaug johannessen
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kvalitativ metode i markedsforskning
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Kvalitative og kvantitative metoder
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Workshop, Dokka – 9. nov
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
MÅLRETTET MILJØARBEID
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Rapport: Å ville utvikle skolen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk arbeidsmodell

Sosialpedagogisk arbeid/miljøterapi: En systematisk og gjennomtenkt tilrettelegging av miljøets psykologiske, sosiale og materielle/fysiske betingelser i forhold til individets og gruppas situasjon og behov.

Primære og sekundære arbeidsprosesser Erik Larsen (2004) Primære og sekundære arbeidsprosesser Den primære arbeidsoppgaven er å legge til rette miljøet slik at barnet/den unge gis anledning til å arbeide med sin forandring og utvikling (jf. klientmål - Grønvold s25)

Den systematiske arbeidsmodellen Den sekundære arbeidsoppgaven er å legge til rette for/å sikre de administrative og organisatoriske prosessene som skal til for at de primære arbeidsprosessene skal bli mulige.(jf. tilretteleggingsmål - Grønvold s25) Den systematiske arbeidsmodellen

Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform

Likner på målstyringsopplegg (New Public Management – NPM) - et styringsverktøy for ledelsen/administrasjonen. DSA er derimot ment å være et hjelpemiddel for barnevernpedagogen til å klargjøre og tydeliggjøre hovedtrekk i det mylder av inntrykk, tanker og refleksjonsprosesser som kjennetegner barnevernpedagogens arbeidssituasjon.

For at DSA skal være nyttig, må den ”eies”, utvikles og styres av barnevernpedagogen/personalgruppa. Den systematiske arbeidsmodellen (DSA) er ment å være et redskap for barnevernpedagogen i sitt løpende arbeid – skape mening.

Kartlegging Å undersøke saken (å opplyse saken) Kartlegging Innhente informasjon Sette sammen informasjon Observere og samtale

Observasjon Observasjon er god metode for kartlegging i miljøterapeutisk arbeid Mye eller lite organisert

Data Data ER ikke virkeligheten Arthur Koestler: ”…the collection of data is a discriminating activity, like the picking of flowers, and unlike the action of a lawnmower” Å gi data mening

Posisjon Deltakende Skjult Åpen Utafor

Metode for observasjon Fortløpende observasjon Situasjonsobservasjon Minuttobservasjon Kategorisert observasjon Registrering

Metode for observasjon (forts.) Selvobservasjon Intersubjektiv korreksjon Observasjon som endringsmetode

Validitet - gyldighet Reliabilitet – pålitelighet (til å stole på)

Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform

Problemformulering Hvem skal definere problemet? Problemdefinisjon er et normativt spørsmål

Øvelse: Definer problemet På barnehjemmet der du er i praksis skal dere arbeide med Peter, som slår de andre barna. Foreslå hva problemet er.

Problemdefinisjon Hva er et problem? Fokus på årsaker Fokus på atferd/symptom Fokus på konsekvenser

Moralsk Sykdom Juridisk Frivillig? Ansvarlig? Endring? Sosial-pedagogisk Frivillig? Ansvarlig? Endring? Egen vilje Ufrivillig Egen vilje Ufrivillig Ansvarlig Ansvarlig Ansvarlig Uansvarlig Ny læring Utstøting/ fordømmelse Behandling Straff

Normalitet/avvik Statistisk normalt Teoretisk normalt Kulturelt definert normalitet

Kvalitative/kvantitative forskjeller på normalitet Normalitetsbegrepet bestemmes ut fra faglig/teoretisk perspektiv

Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform

Hvorfor være opptatt av målformulering? 1. Åpne, kjente mål - Vi kan kommunisere omkring mål - med klient - og personalet seg imellom 2. Valg av mål - etiske betraktninger, prioriteringer, klientens motivasjon, kontrakt

3. Mål forenkler - noe er i fokus - annet holdes utafor 4. Mål gir retning - kreftene konsentreres/samles 5. Mål forplikter - alle er klar over hva det dreier seg om

6. Valg av målformulering gir ulike muligheter for endring 7. Mål gir mulighet for å lage en plan, et program 8. Mål gir grunnlag for evaluering

Ulike inndelinger av mål Tidsdefinerte mål – kortsiktig – langsiktig Omfangsdefinerte mål - helmål – delmål Mål ut fra forholdet mellom delene –overordna - underordna

Øvelse – Definer mål Peter slår fremdeles. Han skal ikke i fosterhjem ennå, det er vanskelig å finne et fosterhjem som passer. Ut fra det dere vet, sett opp Tidsdefinerte mål Omfangsdefinerte mål Mål ut fra forholdet mellom delene

Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform

Planlegging av tiltak Å beslutte blant et mangfold av mulige tiltak Eksperimenterende programmatisk planlegging Administrative planleggingsmodeller Termostatplanlegging osv

Beslutninger i miljøterapi Løpende beslutninger Beslutningsfase Klienters medvirkning Terapeutisk miljø Motivasjon Kompetanse Ansvarliggjøring

Noen beslutningsformer Analytisk Politisk Anarkistisk Sjefsavgjørelse Delegert

Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform

Planlegging av tiltak Hindringer for iverksettelse Planstyrt – prosesstyrt Generelle og spesielle tiltak

Sammenheng planlegging og iverksetting Å være forberedt, også på det man ikke kan forberede seg på Tvil og vegring

Arbeidsprosessen Perspektiv – Teoretisk plattform

Evaluering Vurdering – løpende vurdering Evaluering – sluttvurdering Evaluering og vurdering – ikke bare som feilretting

Evaluering Synonymt med vurdering – dagligtale Vurdering basert på faglig skjønn og ekspertise Vitenskapelig eller forskningsbasert evaluering

Evaluering Formativ Summativ

Fem mulige evalueringsmodeller Arbeidsprosessanalyse Handlingsanalyse Sammenligningsanalyse Måloppnåelsesanalyse Kostnad-utbytteanalyse

Arbeidsprosessanalyse

Handlingsanalyse

Sammenlikningsanalyse

Måloppnåelsesanalyse

Kostnad-utbytteanalyse