Hvordan vi jobber på Bestum skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Teknologi i klasserommet
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
De dårige følelsene. Veiene ut..
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Normer, verdier og holdninger
Bokanmeldelser..
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Å skrive en sakpreget tekst
Åga IL’s Håndballjenter Slik vil vi ha det !
Godt verktøy er halve jobben
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Den autentiske læringsdialogen
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Om å skrive om litterære tekster
ELEVMEDVIRKNING.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Røyse skole Elevaktiv skole.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
Problemløsning.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan vi jobber på Bestum skole. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Vi er to elever fra 7A, som skal fortelle om hvordan det er å jobbe etter mål. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Hva vil si å jobbe etter mål? Man får mål i alle fag. Man har flere muligheter å jobbe etter, fordi man kan jobbe hvordan man vil bare man når målene. Man må selv disponere tiden. Det er både ”kunnemål” og ”gjøremål”, det vil si at det er både noe vi må kunne og noe vi må gjøre. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Hva er mål? Mål er hva du skal kunne i løpet av uken. Vi har en arbeidsbok som heter loggboka. I den klipper vi ut målene og limer inn og skriver hva vi kan og ikke kan. Senere kan vi gå tilbake å se hva vi ikke kan, så kan vi jobbe med det. Etter hvert skal vi ha logg på data. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Arbeidsprogram & Arbeidsplan Arbeidsprogram og Arbeidsplan er to forskjellige ting. Arbeidsplan er ofte med et bestemt tema og man må bruke forskjellige fag for å nå målet. Arbeidsprogrammet er delt inn i fag. Vi bruker arbeidsprogram, og trener på å jobbe etter mål. Arbeidsprogram Arbeidsplan Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Mappevurdering Mappevurdering går ut på å vurdere arbeidet vårt. Vi legger det vi er mest fornøyd med i skrytemappen vår. Vi legger resten av arbeidet vårt i en annen mappe. Vi viser fram skrytemappen på konferansetimene, det vil si at foreldrene kan se hva vi har jobbet med på skolen. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Vurdering Vurdering er å tenke over og snakke om hvordan man har jobbet, og om man har nådd målene. Dette kan man gjøre alene, sammen med læreren og sammen med en av klassekameratene. Måtene vi vurderer oss på er å skrive i loggboka, ukesjekk, skrytemappen, elevsamtaler og prøver. Vi får hjelp og forslag av lærerne til hvordan vi kan bli bedre eller komme videre i arbeidet. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Poenget med dette er Alle kan jobbe på forskjellige måter fordi vi har mål å jobbe etter. Hvordan vi vil nå målene, kan vi bestemme selv, og på den måten finner vi ut hvilken arbeidsmetode som passer oss best. Når vi har funnet ut hvilken arbeidsmetode som passer oss best, bruker vi denne til å arbeide med. Derfor kan vi jobbe mer effektivt og lære mer. Det er mye mer interessant og motiverende når vi selv får være med å bestemme. Det er veldig bra å vite hva vi skal kunne, for da er det lettere for oss selv å se om vi har lært det vi skal. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Verktøy Verktøy er det som vi kan bruke for at arbeidet skal gå mer effektivt og for at vi lærer lettere. Det vil si at vi selv må finne ut hvilke verktøy som passer best for oss. Eksempler på verktøy Mappe Loggbok Tankekart Disposisjonskart VØSLE skjema Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Hjelpemidler Når vi har bestemt oss for hva vi skal jobbe med, må vi velge de rette hjelpemidlene. Hvis man står fast er det bra å ha mange forskjellige hjelpemidler. Eksempler på hjelpemidler: Forslag til oppgaver på arbeidsprogrammet Internett Biblioteket Hverandre Lærer Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Miljøet Miljøet på Bestum skole er veldig bra, fordi elevene selv kan være med på å bestemme hvordan skoledagen kan bli morsommere. Vi må også samarbeide mye for å nå målene, og da blir vi også tryggere på hverandre. Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

Laget av Camilla & Marcus Bestum skole 2006 Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen