Enevelde og opplysningstid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

De politiske partiene i Norge
1814.
Demokratiet slår rot i Norge
Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJONEN
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Perioden ideene personene
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Kompetansemål: Drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller
FRA TALLET: Hvorfor blir europeerne de ledende i verden? Hvordan klarer de å dominere andre folkeslag?
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Venstres sosialliberalisme
Den Amerikanske Revolusjon.
Kapittel 23. Okkupasjonstid
8 Det politiske systemet i Norge
Kapittel 2: Den politiske revolusjonen
ROMANTIKKEN.
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Den Franske Revolusjonen
Den franske revolusjonen
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Stortinget Landets lovgivende forsamling
14 Samarbeid over grenser
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Den franske revolusjon
Grunnloven, Norge og uavhengighet
NAPOLEON
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Napoleon Bonaparte.
Den franske revolusjon
Viktige hendelser i humanismens historie
1700-talet: Opplysningstiden Tro på fornuft, frihet og framtid
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJON (en revolusjon = en veldig stor og rask forandring) Før 1500: Indianere alene i Amerika. Mange ulike grupper, ulike språk, ulike.
Den amerikanske revolusjon. På midten av 1700-tallet raste Sjuårskrigen mellom mange europeiske land. Det ble utkjempet kamper over store deler av verden.
Den franske revolusjonen
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Napoleon. Hvorfor synger vi om Napoleon med sin hær ? Hva er det som har gjort denne mannen så kjent?
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Fordi Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen og Dronningen (Ludvig 16. og Marie Antoinette) var dårlig likt. Kongen.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Den franske revolusjon. På 1780-tallet var det stor misnøye i den franske befolkningen. Landet hadde store økonomiske problemer. Sult og uår gjorde livet.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Krle 9.trinn Beatrice Bjørnbakken
Religion i samfunnet.
1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Den Franske Revolusjonen
Den franske revolusjonen
Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner
Den franske revolusjon
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
Utskrift av presentasjonen:

Enevelde og opplysningstid 1700-tallet

Enevelde En stat der en kongelig eller keiserlig person har all makt. Arvelig makt. Adelen kunne ikke lenger velge konge (slik de hadde i middelalderen). Kongelig voldsmonopol. Kongen styrte ved hjelp av betrodde rådgivere. ”Staten, det er jeg”. Ludvig 14.

Stendersamfunnet 1.standen (geistlige) 2.standen (Adelen) 3.standen (borgere og bønder) 98 % av bef.! Stendersamfunnet utdatert i forhold til faktiske maktforhold. Innenfor 3. standen var det både rike borgere og fattige bønder Ingen mulighet for å bevege seg fra en stand til en annen

Opplysningsideene Vokser frem gruppen av utdannede byborgere og noen opplyste adelsmenn. Økende tro på fornuft og vitenskap. Makten skulle utgå fra et bredere lag av folket. Folket skulle opplyses om nye ideer om naturvitenskap og styresett. Ved hjelp av vitenskap og fornuft skulle et bedre samfunn bygges. Et sekularisert styre. (dvs. kirken bør miste sin makt)

Naturrett og folkerett Naturrett: felles rettferdighet for alle Fornuften skulle gi svar på hva som var rettferdig. Folkerett: at det samme måtte gjelde også for stater. Tanken om en folkerett har stått sterkt senere; menneskerettigheter og internasjonale domstoler.

Viktige tenkere – Locke (1632 – 1704) Mente at menneskene i naturtilstanden er fornuftige. Regjeringen skulle styre etter en samfunnskontrakt, der individets rettigheter ble ivaretatt. Makten skulle utgå fra folket – folkesuvereniteten. Locke var særlig opptatt av retten til liv, frihet og privat eiendom. Hvis regjeringen ikke styrer til samfunnets beste, kan folket i siste instans gjøre opprør. www.spaceandmotion.com

Viktige tenkere – Voltaire (1694 – 1778) Hadde ikke noe konsekvent syn på styreform, men mente at folket ikke hadde tid eller evne til åndelig utvikling. Var mest opptatt av forsvar for tanke og trosfrihet. Gikk til hardt angrep på kirken. Mente religion var menneskeskapt og undertrykkende. www.freethinker.nl

Spørsmål: Bør man ha mulighet til å si alt man mener?

Viktige tenkere – Montesquieu (1689 – 1755) Maktfordelingsprinsippet: skille den lovgivende, utøvende og dømmende makten. Disse skulle være like sterke, og sørge for at folk ble behandlet rettferdig. www.lacentral.com

Spørsmål: Hva er fordelene ved at makten en delt i tre og ikke er samlet hos en person?

Viktige tenkere – Rousseau (1712 – 1778) Radikal samfunnskritikk. Mente at menneskene i naturtilstanden er fri, hederlig og god, men at privat eiendomsrett og stater hadde ødelagt dem. Løsningen var små stater hvor man inngikk en samfunnskontrakt. Opprørsretten var viktig. www.mundodosfilosofos.com

Spørsmål: Er mennesket godt?

1789 – Revolusjon i Frankrike BAKGRUNN: Staten var tom for penger. Hadde brukt mye på krig. Behov for å få adelen til å betale skatt: Kongen innkalte derfor til stenderforsamling. Juni: Stenderforsamlingen møtes, omgjøres til grunnlovgivende nasjonalforsamling. Overfører suverenitet fra kongen til nasjonen

1789 – Revolusjon i Frankrike 14. juli: Byrevolusjon i Paris og Bastillens fall. Dette markerer at folket slutter seg til revolusjonen og er derfor fransk nasjonaldag August: Bonderevolusjon og opphevelse av stendersamfunnet. 26. august: Menneskerettighets-erklæringen. Bildet viser stormen på Bastillien http://wilsonsalmanac.blogspot.com

Spørsmål: Har folket rett til å gjøre opprør mot en eneveldig hersker?

Den franske menneskerettighetserklæringen Menneskene fødes og forblir frie og like i rettigheter. Opphavet til all suverenitet er etter sitt vesen hos folket. Friheten består i å kunne gjøre alt som ikke skader andre; utøvelsen av hvert menneskes naturlige rettigheter har altså bare de grenser som sikrer andre medlemmer av samfunnet de samme rettigheter.

Spørsmål Hva mener dere er de viktigste rettighetene vi bør ha som menneske?

Kilder Libæk, Stenersen, Sveen & Aastad (2001) Historie 1: Norge og verden før 1850 (utg. 5). Oslo: Cappelen.