Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre Jørund K Nilsen ECON Analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Nordisk tilsynskonferanse
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Hva var utgangspunktet?
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
8 Det politiske systemet i Norge
Besøk fra Aremark og Rakkestad Innherred samkommune.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
STATUS PR Innherred samkommune
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Presentasjon for Norddal, Stordal og Stranda kommuner – John Ragnar Sæther ”Den gyldne middelvei?” Innherred samkommune.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
En kvalitetsbevisst og effektiv kommunesektor – Samkommunekonferansen – Ordfører Gerd Janne Kristoffersen En kvalitetsbevisst.
Innherred samkommune fase 2 - Innretning og prosess – Åre Geir Vinsand og Jørund K Nilsen, NIVI Analyse Innherred fase 2 - innretning.
20.8, 8.9 og var historiske dager ! – Kommunestyrene i Frosta, Levanger og Verdal vedtok å ta steget ut i et ukjent, men forhåpentligvis fruktbart,
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Skolen – en kommunal virksomhet
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Kommunen som arbeidsgiver
Christian Grorud
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Vedtektsendringer - Årsmøtet Vedtektsendringer og prosedyrer Styret foreslår overfor Årsmøtet å gjøre 4 endringer i Norturas vedtekter. De berører.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
20. august 2003 var en historisk dag !
Utskrift av presentasjonen:

Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre Jørund K Nilsen ECON Analyse

2 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Hva skal jeg si noe om? Hvor står vi i prosessen? Bakgrunnen – hvorfor samkommune? Forsøksforskriften og status Arbeidet med grunnavtalen Veien videre

3 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Hvor står vi i dag? Kommunene har sendt inn søknader i to omganger (februar og september) Behandlet av kommunestyrene KRD og fagdepartementene så langt positive Sentral og regional stat, samt KS bidrar med økonomiske ressurser Arbeid med å konkretisere bl.a. grunnavtalen

4 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Hva kjennetegner samkommunen? Geografisk nedslagsfelt større med to eller flere kommuner Indirekte valgt styringsorgan valgt av kommunestyrene Beslutningsmyndighet over egne oppgaver Egen økonomi, men finansiert fra medlemskommunene På de oppgaveområder som er lagt til samkommunen, er det samkommunen som har ansvaret for å levere tjenester til Innherreds innbyggere uavhengig av bosted.

5 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Hvorfor samarbeid? Krav til kvalitet og kompetanse Stram kommuneøkonomi Innbyggere med kunnskap og rettigheter Behov for fagmiljøer og rekruttering Flere trengende og færre hender Mange oppgaver kan flere et større befolkningsgrunnlag Mange oppgaver er det mer funksjonelt å se i en større sammenheng

6 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Hvorfor samkommune? Gir politisk styring med oppgaver Gir oversiktlighet Gir en felles arena og mulighet for nye roller Gir et troverdig mottaksapparat for nye oppgaver Beslutningseffektivt og tyngde Vitaliserer og gir kraft til en regional utviklingsstrategi

7 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Hvorfor ikke tradisjonelt samarbeid? Svakheter knyttet til:  Lite beslutningseffektivitet  Lite handling og dårlig fremdrift  Manglende politisk styring og åpenhet  Lite oversiktlighet

8 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Hvorfor ikke sammenslutning? Ønske om lokal forankring og nærhet Mange oppgaver løses best av kommunen selv Reformbehovet gjelder utvalgte kommunale funksjoner, ikke typiske lokale oppgaver Dagens kommuner er en ressurs Vil beholde handlingsfrihet på lang sikt Nasjonal standardløsning med liten nyhetsverdi

9 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Styringsdokumenter for samkommunen Kommunelov, forvaltningslov, særlovgivning Forsøksforskrift (der samarbeidet krever unntak fra lovene) – godkjennes av departementet Grunnavtale og bestemmelser for samarbeidet - kommunenes ansvar (avtalen er innenfor lover og forsøkets rammer) Delegasjonsreglement

10 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Styringsdokumenter for samkommunen Innherred forsøket krever bruk av forsøkesloven fordi:  Organiseringen av samarbeidet krever unntak fra kommuneloven  Samkommunen skal overta oppgaver som er lagt til kommunene etter særlovgivningen (unntak fra særlover) Nedenfor følger gjennomgang av forsøkssøknaden og grunnavtalen så langt

11 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Organiseringen av samarbeidet Samkommunestyret treffer vedtak og har myndighet over samtlige oppgaveområder som er delegert fra kommunene Samkommunestyre med 23 representanter – 9 fra Verdal og Levanger og 5 fra Frosta Ledes av en av de tre ordførere etter turnus Konstituerende møte velger ordfører, varaordfører og oppnevner rådmann

12 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Organiseringen av samarbeidet Rådmannen og vara oppnevnes av samkommunestyret og ansvaret går etter turnus Samkommunen har ikke arbeidsgiveransvar Oppgaver utføres av kommunalt ansatte som ikke endrer sitt ansettelsesforhold og beholder sitt oppsigelsesvern Men arbeidstakerne skal være under samkommunens styring og ledelse (”utføre oppdraget”) etter føringer fra samkommunestyret Eget oppnevningsutvalg med de tre rådmenn og inntil to av ansattes representanter for rekruttering av fagledelse. Rådmann treffer endelig vedtak

13 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Organiseringen av samarbeidet Faglederne tar over ansvaret faglederne/sektorlederne i dag har Skal styre ressursbruk og være faglige ansvarlig på sine område Lokalisering:  I den grad samlokalisering er nødvendig skal det sikres en balansert fordeling ift. nåværende antall arbeidsplasser Samkommunen med eget delegasjonsreglement tilsvarende kommunene (må utarbeides)

14 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Organisering av samarbeidet Beslutninger treffes ved alminnelig flertall når minst halvpartene av medlemmene er tilstede Hastevedtak kan treffes av ordførerne sammen og ved alminnelig flertall. Vedtak forelegges kommunene i etterkant Samkommunens rådmann foreslår budsjetter og økonomiplan for samkommunestyret Samkommunestyret vedtar forslag til økonomiplan og budsjett De tre kommunestyrene vedtar endelig økonomiplan og budsjett

15 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Organiseringen av samarbeidet Samkommune skal ikke kunne ta ta opp lån eller gjøre kapitalinvesteringer Kommunene tar stilling til ramme for samkommunens budsjett – kan ikke omprioritere områder som er samkommunens ansvar

16 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Organiseringen av samarbeidet Kontrollutvalget for samkommunen (6 medlemmer) består av medlemmer valgt fra kommunenes kontrollutvalg Klageinstans for vedtak truffet av samkommunen er fylkesmannen Tilsyn og kontroll gjennomføres i tråd med forvaltningsloven, kommunelovens og særlovgivningens prinsipper

17 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Organiseringen av samarbeidet Fleksibilitet i forsøksperioden  Oppgaver kan komme til underveis  Den konkrete organiseringen/utformingen av arbeidet må delvis skje etter oppstart av forsøket. Dette er samkommunestyrets ansvar.  Tilspasning av organisasjon som for en kommune.  Grunnavtalen kan endres dersom alle er enige  Mulighet for avslutning og uttreden av samarbeidet (men kanskje politisk vanskelig?)

18 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Oppgaver og ansvar Samkommunen arbeider innenfor særlovenes bestemmelser Miljøvern:  Oppgaver etter miljøvernlovgivningen (viltloven forurensningsloven mv.), samt praktiske oppgaver Landbruk:  Myndighet etter landbrukslovgivningen (jordlov, odelslov mv.) samt utviklingsoppgaver

19 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Oppgaver og ansvar Plan, byggesak og areal:  Felles samkommunal planadministrasjon  Kommunenes planutvalg fast planutvalg for enkeltsaker og saker som berører den enkelte kommune  Samkommunen er fast utvalg for øvrige saker  Samkommuneordførerer avgjør kommunal eller samkommunal behandling  Kommunestyrende fortsatt det overordnete ansvar (behandler saker fra hhv. kommunens og samkommunens som planutvalgt)

20 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Oppgaver og ansvar Kart og oppmåling (delingsloven) Skatteoppkreving (og andre innkrevingsoppgaver)  Skattebetalingsloven  Bare oppkrevingen – inntektene tilfaller fortsatt kommunekassene Sosialtjenester og rusomsorg  Lov om sosiale tjenester  Stor bredde i oppgaver (rus, boliger, utbetaling av økonomisk støtte mv.)  Hva med Verdals SATS forsøk ?

21 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Oppgaver og ansvar Barnevern  Lov om barnevernstjenester Voksenopplæring  Del av opplæringsloven (bl.a. språkopplæring) PP-tjenesten  Del av opplæringsloven Kommunehelsetjenesten  Lov om kommunehelsetjenesten  Berører bl.a. legevakt, almenlegetjenesten mv.  Ikke institusjons- og hjemmebaserte tjenester

22 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Oppgaver og ansvar Oppgaver som ikke er lovpålagt til kommunene (ikke involvere departementet): Næringsutvikling og profilering Økonomiske og administrative systemer og støttefunksjoner  Oppgaveløsning både for samkommune og for kommune?

23 Innherred samkommune – bakgrunn, formål, status og veien videre – Jørund Nilsen Viktige problemstillinger fremover Rekruttering av fag/sektorledere Videre konkret organisering av samkommunens virksomhet Involvering og forankring Budsjett og fordelingsprinsipper:  Romslighet  Tillit  Relativt like byrder  Ett budsjett og en økonomi for Innherred – uavhengig av hvem som har betalt hva