"Jeg er aldri helt trygg hjemme" Om barn som lever med vold i familien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Sosionom/familieterapeut Familievernkontoret i Tromsø
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
”Fortell, du skal ikke bære sorgen i hjertet ditt alene”
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Psykiske utfordringer ved MS
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Kalmar Psykolog Per Isdal ”Alternativ til Vold”
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er vitsen med å gifte seg?
” Takk for at dere kom. Jeg har venta på dere hele livet.”
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Et økende problem i skolen?
Glitre barnehage.
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Barn utsatt for seksuelle overgrep
”Fortell, du skal ikke bære sorgen i hjertet ditt alene”
Den vanskelige samtalen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lek og Læring i barnehagen
Kroppen som Gud har villet
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Krisesenteret i Telemark
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

"Jeg er aldri helt trygg hjemme" Om barn som lever med vold i familien Psykologene Ingunn Eriksen og Per Øystein Steinsvåg Alternativ til Vold Ringsaker Kommune 2 mai 2012

Alternativ Til Vold (ATV) Privat stiftelse startet i 1987 - ved Per Isdal og Per Nørbeck. I starten; arbeid med menn som har utøvd vold mot partner. I dag et utvidet fokus: ATV`s familieperspektiv; Offentlig og privat finansiering Avdelinger Oslo, Drammen, Langesund, Stavanger, Tønsberg, Bærum, Arendal og Kristiansand. 2 avdelinger i Sverige og 1 i Danmark, Finland og Island. 2011: Bergen, Tromsø. Hamar og Lillestrøm Ca 50 ansatte i Norge

Barn som lever med vold i familien Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Til Vold og Senter for Krisepsykologi i Bergen   Finansiert av Barne- og likestillingsdepartementet, for perioden februar 2004 til januar 2010

En bok om familievold – fra barnets perspektiv Målgruppe er fagpersoner innen barnevern og andre som instanser som møter voldsutsatte barn Et kunnskapsgrunnlag for bedre beskyttelse og hjelp.

Kompetansehevingsprogram for barnevernet; Arbeid i familier der det er vold Seminar 1 mai, 2013: Første seminar med samarbeidspartnere; Om barn utsatt for vold i familien generelt Seminar 2: Utdypende om familievold Seminar 3: Sikkerhet, behovet for klare rutiner for arbeidet og ivaretagelse av hjelper Seminar 4: Om hjelpearbeid og behandling – oppfølging over tid Seminar 5: Om Klemetsrudmodellen spesielt, systematisk arbeid med vold i BV Videre – veiledning, prøve ut nye rutiner/ ny kunnskap

Hva vil vi fokusere i dag: Generelt om voldsutsatte barn Omfang og begreper Skadevirkninger Omsorg og vold Hvordan "ser" vi at barn er voldsutsatt? Generelle hjelpestrategier Om behovet for tverrfaglig samarbeid i arbeid med vold mot barn

911 - viodeklipp

Hvordan defineres vold? 8 8

Definisjon av vold FYSISK VOLD MATERIELL VOLD SEKSUALISERT VOLD Atferdsdefinert vs funksjonsdefinert En definisjon: Vold er enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil (Per Isdal, 2003) Handlinger som krenker, skremmer, skader Handlinger som aktiverer angst – styrer andres atferd FYSISK VOLD MATERIELL VOLD SEKSUALISERT VOLD PSYKISK VOLD LATENT VOLD ØKONOMISK VOLD Vold er fysisk vold Minoriteter, vold kan være fortjent, ved utroskap. Øre fikk er Ok, nedover hierarki. 9

Utdypning av psykisk vold Direkte trusler Indirekte trusler Degradering/trakassering Utagert sjalusi Kontrollerende atferd Isolerende atferd

Voldsspiralen Skam, Voldsepisode smerte, skyld Spenningen stiger Voldsirkel Sjalusi/kontroll effekt på mor og barn Oppfarende Kjefting Omsorgsvikt Isolasjon? Økonomi Etter vold; ”forsonings” seks, glemme, fortrenger – snakker ikke om. I filmen ser du et sted hvor far blir irritert på tivoli, aktiveres….hun ikke vil kjøre karusell ….opptakt til fysisk vold Pause, hvetebrøds dager, anger, håp 11 11

OMFANG AV VOLD

Norges første omfangsstudie av vold i nære relasjoner (NIBR: Haaland, Schei & Clausen 2005) All vold 24 % kvinner, 20 % menn oppgir at de en gang etter 17 år er utsatt i nær relasjon Alvorlig vold: fire ganger så mange kvinner rammes. Livstruende vold: Hver 12 kvinne og hver 60 mann Sjansen for å bryte ut av forhold med vold er mer enn dobbelt så høy i barnløse forhold Må være alvorligere, og mer langvarig vold før en kvinne forlater et forhold med barn

Vold og kjønn – myter og fakta Menn initierer oftere vold mellom voksne Kvinners vold er i større grad responderende Menns vold er grovere – mot partner og barn Drapsstatistikken – ”toppen av isfjellet” Kvinner utøver også vold mot barn – de som er utsatt for vold av partner mer enn andre Sentralt skille i forskningen: Episodisk vold (Common couple violence) mindre alvorlig, begge kjønn, utbredt. Intim terrorisme (sterk kontrollatferd)

NOVA rapport 20/2007: 17 åringer Andelen som oppga minst ett tilfelle av fysisk vold fra en forelder var 25 % Andelen som oppga grov vold fra minst én forelder, var 8 % 6 % opplevd å være vitne til grov vold mot en av foreldrene 15 % jenter og 7% av guttene utsatt for alvorlige former for seksuelle overgrep 16 % utsatt for minst en type grov krenkelse 2 % utsatt for svært hyppig grov vold over tid

Undersøkelse ved krisesenteret i Göteborg (Almquist og Broberg 2004) 77% av barna befant seg i samme rom som foreldrene når mishandlingen av mor fant sted 45% hadde under mishandlingen vært i fysisk kontakt med en eller begge av foreldrene 62% av barna hadde selv vært utsatt for flere former for mishandling fra far (fysisk, seksualisert og/eller psykiske mishandling)

Polyvictiminization: summen er mer enn de enkelte delene Tilstedeværelse av alvorlig vold mellom foreldre øker betydelig sjansen for at barnet også utsettes for andre destruktive handlinger/forhold: Direkte vold Seksuelle overgrep Rus i familien Psykisk syke foreldre Neglect (Filetti & Anda; ACE studier i California: Adverse Childhood Experiences)

Vold og de minste barna En rekke internasjonale studier tyder på at det er de minste barna som utsettes for den hyppigste og alvorligste volden 19 % av hodeskadene hos barn under 3 år skyldes mishandling (Myhre, Grøgaard, Dyb, Sandvik, & Nordhov 2007) 2/3 av bruddskader i beina hos barn under 18 mnd. er påført (Coffey og medarbeidere, 2005) Risikoen for at barn blir drept av sine foreldre i løpet av første leveår er fire ganger større enn senere i livet (Sibert et al, 2002)

Skademekanismer

Vitne gjennom alle sansemodaliteter Direkte tilstede (øyenvitner) Tilskuer Griper inn mellom mor og far - blir involvert av mor eller far Henter hjelp – blir involvert av andre Beskytter søsken Tilstede gjennom å høre volden Aggressive ord – skrikene – gråt/redsel – fantasiene – angsten – uttryggheten – avmakten Tilstede gjennom å oppleve følgene av volden De fysiske, psykiske og materielle skadene Foreldres omsorgsevne Familiekultur – en oppvekst i uttrygghet Video: far forteller noen om flytting, glad lett tone. Barna som kommer hjem, pappaen til ludvig er rollig….protestere på fars kommentar…dorullen har du ikke byttet den…kan jeg gå nå. Kvelden kommer hører volden. Blåpmerker, frokost i taushet, mor litt satt ut. Ikke kontakt med barna. Sønnen i beredskap ser på henne. Far later som ingen ting. Episodisk opplevelse av volden. Konsentrasjonsvansker, bekymring for mor, ikke glad. (voldssirkelen). Mangler ord, usagt (grunnlag for fastfrosset traumer) Mor bagatelliserer, det er ikke rett men han mener det ikke. Traumatisk binding til mor, parentifisering. Isolasjon – snakker med mor mor på jobben. Han liker det ikke. Ro, far er ikke der. Far prøver å bygge relasjon….hvordan var det i skolen…han ludvig….protesterer….mot far….kommer på at han har glemt dorullen….på vakt….alarmberedskap øker…. Måltid….skal vi på nøyesfeltet…kan ludvig følge med…skal følge med…? Ikke slippe hvem som helst…..med….mor prøver å protestere….hva sa do….prøver å roe ned….strunter i ludvig (sikkerhetsarbeid) mor begynner å vokne…. Utafor på skolen….ensomt Tivoli; far Ok alle Ok….mor orker ikke mer…litt kvalm….orker….tunnelfokus, ser ikke barna….dratt mellom far og mor….sikkerhetsarbeid sier nei. Alle skal hjem…. Mor rydder på kjøkkenet…legger seg….høy lytt skriking….knipe igjen…den jævlig knappen…hvorfor tvinger du meg til dette her, ikke noe jeg vil….har du vondt….vold mot barn, ik ord….. Vil ringe om hjelp…. Hunden går tur….trøst….tur med vennen….spør om de har vold hjemme….. Ser på trygg familieliv…. (å snakke med disse barna og mor forutsetter sikkerhetsarbeid) Redde mamma….grov vold, barna går imellom…. (Kartlegging) Samvær Barna vil ikke, hemmelig adres. Samværs sabotasje? Dyrehage, jeg lengter etter dere….jeg vil spille med deg…. Hvor kjøpte du den? Eldste driver sikker jenta avslører hvor de bor…. Oppsøker – brudd på besøksforbud….ungen har blitt redd….taes med, legges press på…..setter grenser, jeg har rett for å være her…vil ikke gjøre det mer…..jeg har forandret meg….gi meg en sjans…..vi skal bli en familie igjen….kjøpe barna….politiet…..

Barnets opplevelse av trygghet Familievold rører ved barnets fundamentale opplevelse av trygghet Trygghet er en grunnmur for utvikling

Barna som har erfart krig Vitne til volden sammen med familie og venner. Husker nettene sammen med familien, venner og naboer i kjelleren Det normale livet ble avbrutt Volden ble erfart kollektivt. Delte erfaringene med betydningsfulle andre. Ingen opplevelse av skam eller behov for å skjule virkeligheten Ingen tvil om hvem fienden er Trodde på en riktig og en gal side og at de var på den riktige

Barn som har vært vitne til familievold Barna erfarte volden alene Volden ble sjelden snakket om Følelser av skam og et behov for å skjule virkeligheten Det vanlige livet ble ikke avbrutt. Forventninger om å fremstå for omverdenen som om alt var i orden Ingen formell anerkjennelse av krigen. Holdt ut smerten i stillhet, isolert og alene. Stor ambivalens til hvem fienden er Også ambivalens overfor hvem av foreldrene de skulle støtte Å ta parti med en av foreldrene hadde alvorlige konsekvenser – uansett hvem de valgte

Psykologiske overlevelsesmåter 1 Ta på seg skyld for å skape mening og motvirke opplevelsen av hjelpeløshet og avmakt. ”Jeg fikk liksom en oppgave den dagen jeg begynte å tro at jeg kunne få pappa til å slutte å slå ved å være snillere.” Dissosiere for å koble ut utålelige minner, følelser og smerte. ”Mamma måtte rope til meg enda jeg satt rett ved siden av henne.” Skade seg selv eller andre, eller utagere for å mestre angst og uro. ”Jeg rispa meg med kniv de gangene jeg hadde det mest urolig inni meg. Det Hjalp.”

Psykologiske overlevelsesmåter 2 Fantasier og drømmer ”Jeg gikk i ett med alle bamsene mine og la ut på lange reiser” Knytte seg til andre voksne ” Jeg innbilte meg at helsesøster var bestemoren min. Selv om ikke jeg hadde fortalt noe om hva som skjedde hjemme var det trygt å gå til henne.” Skrive dagbøker ”Jeg tror jeg hadde 15 dagbøker med lås på.” Ta viktige beslutninger om framtida ”Den kvelden bestemte jeg meg for å ikke finne en mann som pappa når jeg blei voksen.” Trøst i Gud/ Allah/ Buddha ”Jeg snakker med han hver dag.”

Barns tilpasning til vold mellom foreldre; strategier for overlevelse På vakt aktivert, i beredskap for ny vold Bli liten, bli usynlig, bli stille Uro/ ta mye plass, få fokus på seg, avlede oppmerksomheten Regulering av kontakt med utøver ut fra et forsøk på kontroll over en avmektig livssituasjon Vurdering av egen atferd og meninger ut fra et fareperspektiv Vurdering av egne nærhetsgrenser ut fra et fareperspektiv Tilsidesette egne behov Ta ansvar i familien; for volden, for søsken og/eller for foreldre Overlevelses-strategiene vil kunne være forløpere for psykologiske vansker senere

5 SENTRALE MÅTER VOLD PREGER ET BARNS FRAMTIDIGE ATFERD Nevrologisk hjerneutvikling Traume Tilknytning – relasjon Læring Selvbilde

Frykt hemmer utforskning Det truede barnet utforsker sjelden Mindre sannsynlig at barn som lever med kronisk truende situasjoner vil utforske, oppdage, mestre eller ha glede av å leke. Trygge omgivelser og trygge hjem fasiliterer kognitiv vekst og kreativitet

Traumer, kronisk stress og hjerneutvikling Endringer i venstre temporallapp. Område knyttet til aggressiv aktivering Økt aktivitet i limbiske cortex. Område knyttet til egenskaper som: Kognitiv fleksibilitet/ rigiditet Oppmerksomhetsskift Stå fast i en tanke Stå fast i en atferd Senket aktivitet i prefrontal cortex. Område knyttet til: Oppmerksomhet Impulskontroll Organisering av informasjon Se sammenhenger mellom informasjonsbiter Se framover tenkning – integrere konsekvenser i atferd Indre veileder Bruce Perry, Daniel Amen m.f.

2 ulike traumesituasjoner: Enkelt traume: Omfatter enkelthendelser, eks en ulykke, plutselig dramatisk dødsfall, voldtekt, el en annen dramatisk hendelse. Komplekse traumer: Omfatter situasjoner hvor personen gjennomlever en serie traumatiske hendelser, eks. seksuelle overgrep, familievold, mishandling, krig over tid. Mer omfattende skader Den amerikanske barnepsykiateren Leonore Terr (1991) har gjort et nyttig skille mellom 2 ulike typer traumesituasjoner. 30 30 30

Støtte min utforskning Trygghetssirkelen Fokus på barnets behov Jeg trenger deg til å.. Støtte min utforskning Pass på meg Vær god mot meg Hjelp meg Fryd deg over meg TRYGG HAVN BASE Være der for meg når jeg søker deg Jeg trenger deg til å.. Beskytt meg Trøst meg Vis godhet for meg Organiser følelsene mine © 2000 Cooper, Hoffman, Marvin & Powell 31

Tilknytningsforstyrrelser Kjernen i barnets tilknytningsforstyrrelse er opplevelsen av frykt uten løsninger (Main & Hesse, 1990) 32 32

Uttrygg tilknytning - desorganisert Jeg trenger deg men du er så skremmende eller skremt så jeg har ingen jeg kan støtte meg til og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre… TRYGG HAVN BASE Desorganisert tilknytning representerer det forferdelige paradoks når forelderen er kilden til barnets frykt og trygg havn samtidig. Dette paradokset gjør barnet kronisk redd og i fare for å miste emosjonell- og atferdsmessig kontroll, og reduserer tilliten til at forelderen er der for dem. © 2000 Cooper, Hoffman, Marvin & Powell 33

Kriterier på desorganisert tilknytning Motstridende atferdsmønstre etter hverandre i tid Samtidig motstridende atferdsmønstre Urettede, feilrettede, ufullstendige og avbrutte bevegelser og uttrykk Stereotypier, asymmetriske bevegelser, bevegelser på feil tid, atypiske kroppsstillinger Fastfrysing av bevegelser, langsomme bevegelser og uttrykk Direkte tegn på at barnet er redd for omsorgspersonen Direkte tegn på desorganisering eller desorientering

Desorganiserte barn Større barn fra ca 4 års alder begynner å organisere tilknytningsatferden i en eller begge av følgende strategier: Kontrollerende straffende barn er involvert i å tvinge, angripe, eller ydmyke forelderen Kontrollerende omsorgsgivende barn forsøker å underholde, dirigere, organisere eller forsikre forelderen

Oppsummering av 47 studier Utagerende - mer aggressive, skaper mer konflikter og har en atferd med mer ”antisosial” atferd Innagerende – engstelige, triste, bekymret Sosial kompetanse - samspillsvansker Kognitiv kompetanse – forsinket utvikling Fysisk helse Geffner et al., 2003

Barnehagen og skolen: Tegn på at barn har problemer - 1 Fysiske plager og merker; hodepine, mageproblemer, blåmerker, arr Sterk uro – raseriutbrudd mot lærere/ medelever Angstsymptom – blikk, kropp og ord Tristhet – tilbaketrekning – vegring mot samspill med andre barn Søvnighet Apati – likegyldighet Barns ord: ”de krangler”, ”kjedelig hjemme”, ”redd han når han er sånn”, ”urolig for lillesøster”, ”mamma blir helt gal” Uttrykt bekymring for de som er hjemme Nekter å gå til skolen – rømmer fra skolen

Barnehagen og skolen: Tegn på at barn har problemer - 2 Rømmer hjemmenfra Oppmerksomhetsproblemer Stopp i faglig utvikling Mobbing av andre barn – mobbet av andre barn Utpreget stereotype forestillinger om kjønn og sosialt samspill Suicidal atferd Kriminelle aktiviteter – rus Utøvd vold i vennemiljø – vold i kjæresteforhold Offer for vold i vennemiljø/ kjæresteforhold

Vold i barns liv: Hva hører vi? ”han blir så sinna” ”Jeg blir så redd når han er sånn” ”Jeg er så redd for hva som skjer med mamma/ søsken” ”Når de krangler gjemmer jeg meg” ”Jeg tør ikke snakke med han” ”Mamma får ikke lov til å gå ut” ”Jeg får ikke gå ut/ ha besøk” ”Han kastet maten i veggen” ”Jeg fikk juling” 39

Vold i barns liv: Hva sier vi? ”Alle pappaer er sinte noen ganger” ”Så mamma og pappa krangler” ”Mammaer og pappaer kan bli sinte på hverandre” ”Voksne kan bli sinte noen ganger – og det er ikke farlig” ”Så det er en konflikt mellom mor og far din” ”For å bli enige må kanskje begge jenke seg litt” ”Det er ikke din skyld at mamma og pappa krangler” ”Dette må mamma og pappa finne ut av sammen

Diagnostiske utfordringer Ingen nåværende enkeltdiagnose dekker dette problemkomplekset - eksempelvis: PTSD - fanger ikke opp grad av utviklingsmessige konsekvenser av multiple og kronisk traumeeksponering i en familiekontekst Depresjon Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Oppositional Defiant Disorder (ODD) Angstlidelser Generalisert angstlidelse Separasjonsangst Reaktiv tilknytningsforstyrrelse.

Summeoppgave Tenker du barn som lever med vold i familien blir sett og hørt på din arbeidsplass?

Voldens komplekse dynamikk; volden sett fra ulike perspektiver

En familie - mange forståelser 3 hovedperspektiver å se volden fra: Voldsutøvers perspektiv Voldsutsatt forelders Barnets perspektiv Viktig å se hele familien i sammenheng for å kunne forstå og hjelpe barnet best mulig De utsattes perspektiv, og barnets først og fremst, må være styrende for forståelse og hjelp

Å forstå volden fra utøvers ståsted - Voldserfaringer i egen oppvekst (over 60% i undersøkelser) - Ulike former for traumer Overgrep, krig, tortur, ulykker, tap etc Mange har grader av PTSD - Rus – spesielt den alvorlige volden Veldig blandet bilde - Mange ingen psykiatriske diagnoser, men de fleste likevel alvorlige psykologiske vansker Depresjon, angst problematikk Personlighetsforstyrrelser Sosiale samspillvansker, sårbarhet for avvisning Ubearbeidet sorg, sterkt negativt selvbilde, indre uro Somatiske plager

Voldsutøver og omsorg - Kan være svært forskjellige men noe er felles: Uttrygge omsorgspersoner – tilpasse seg deres atferd Lett krenkbare og irritable (overfor både partner og barn) Volden brukt som middel til å handtere egne sårbare temaer – eksempelvis; Når de opplever seg avvist Når egne traumeerfaringer blir aktivert – dissossiative skift Når egne sorgerfaringer blir aktivert - Mentaliseringsproblemer. Oppfatter ikke barnas/ partners behov

Å forstå volden fra voldsutsatt forelders ståsted - Normalreaksjoner etter vold – blant annet: Angstproblemer, depressiv, vanskelig å sove og spise vanskelig å huske og konsentrere seg, somatiske plager, uro, følelsesflathet m.m. - Komplekse traumer og dissosiative tilstander - Nedbrytningsprosesser; selvbilde, mestringsfølelse og identitet - Traumeteori - Redselens biologi: Når biologien overstyrer ”fornuften” - Sterke dilemmaer angående barn, bolig og økonomi Kontinuerlige sikkerhetsvurderinger, og tilpassning til vold

Voldsutsatte og omsorg Hvordan påvirkes omsorgen av volden en er utsatt for? Akutt krise: ute av stand til å beskytte Traume relaterte symptomer: Gjenopplevelser , mindre emosjonelt tilgjengelig, årvåkenhet; overbeskyttende, fryktsomme, preokkupert av traume, ustabil omsorg, tilbaketrukket, sint, varm, dissosiasjon: kan bli mindre alarmert ved fremtidig vold mot seg selv og barna Kronisk følelse av skyld og skam: Emosjonelt overveldet ved fokus på barn. Irritabilitet/aggresjon: Økt sannsynlighet for irritasjon, aggresjon og vold mot barna Depresjon: Problemer med stabil ivaretakelse av barnas behov – manglende energi og pågangsmot, apati, følelsesflathet, tilbaketrekning fra verden og relasjoner

Kan voldelige fedre endre seg? Ja - mange, men realisme og sikkerhet kommer først Majoriteten av voldsutøvere kan hjelpes - men mange ingen form for motivasjon To steg fram, og ett tilbake, så to steg fram... Lite endring uten hjelp 49

Hjelpestrategier, sikkerhet og samarbeid Hjelp til barna Hjelpestrategier, sikkerhet og samarbeid

Hva ber barna om hjelp til? Hjelp til at de og volden skal bli sett, hørt, oppdaget Hjelp til å få slutt på volden; lengsel etter trygghet og ro Hjelp mot opplevelse av avmakt, kaos og smerte; behov for å oppleve mening, sammenheng og kontroll i livssituasjonen Hjelp til mamma og pappa – slik at de selv kan konsentrere seg om andre ting enn volden (Barnas ekspertgruppe)

Hjelp til barn på flere nivåer Avdekke vold Et felles ansvar Beskytte her og nå Primært barnevernet og politiets ansvar Hindre ny vold videre Fremme en trygg omsorgssituasjon for barnet på lang sikt Barnevern i samarbeid med hjelpeinstanser som kan bidra for barnet og begge foreldrene

Om ikke vi beskytter barna må de gjøre det de kan selv Dersom hjelpeapparatet overser behovet for sikkerhetsvurderinger og tiltak bli barnet stående alene med ansvaret for sin egen sikkerhet. Barnet har ikke noe annet valg: Det var et hull i veggen inne pårommet mitt, mellom to plater liksom, jeg krøp inn der med en gang jeg hørte at de begynte, så satt jeg der og tegna… jeg satt mye der (jente 11 år)

Når utsatte foreldre ikke ønsker å snakke med oss om volden Mulige årsaker: De stoler ikke på oss De tenker at de vil klare det selv (voldsspiralen) De er redde – utsatt for trusler De er traumatiserte – har ikke ord tilgjengelig

Hvordan hindre en mur av taushet hos utsatte foreldre De trenger å vite at de kan bli beskyttet De trenger å vite at barna kan bli beskyttet De trenger å forstå at vi ser deres livssituasjon De trenger å få presentert løsningsmuligheter De trenger ikke at vi demoniserer utøver De trenger informasjon om deres og barnas rettigheter De trenger å høre at det ikke er deres skyld

Er hjelp til far/ voldsutøver også hjelp til barna? Avmektige, avviste, isolerte voldsutøvere er farligere! Restriksjoner, tvang og straff ofte nødvendig her og nå, men vår erfaring er at annen type hjelp også er nødvendig på lang sikt

Er hjelp til mor/voldsutsatt også hjelp til barna? Styrke henne til å ta valg for seg selv Styrke henne til å ta valg for å beskytte/ ivareta barna Styrke omsorgen for barna Adressere hennes eventuelle vold mot barna

Sentral erfaring; alene er vi avmektige! Vi kan ikke stå alene: SAMARBEID Når samarbeidet ikke fungerer øker kompleksiteten og hjelperes avmakt; svekket handlekraft Når samarbeidet fungerer ser vi løsningsmuligheter; styrket handlekraft

Trussel mot samarbeide Hva skjer når et fragmentert og oppdelt hjelpe - og omsorgsapparat møter mennesker som opplever seg selv og sitt indre som kaotisk, istykkerevet og fragmentert? Hvordan kan vi bidra til å skape sammenheng, oversikt og helhet?

Drammensmodellen (kan lastes ned fra ATV`s nettside) Nært samarbeide mellom barnevern og barnehagene/ helsestasjoner/ skolene og hjelpeinstansene over flere år Omfattende opplæringspakke for alle ansatte i barnehagene, skolene og i aktuelle hjelpeinstanser Utarbeiding av klare samarbeidsrutiner – eksempelvis når barn forteller om vold på skolen Solid etablerte rutiner for bekymringsmeldinger – og samarbeide mellom melder og barnevern/ politi

Samtale med barn som lever med vold i familien Utgangspunkt: ALLE barn med denne erfaring trenger å snakke med noen om det.

Barns behov for sammenheng i livet Antonovsky – viktig at verden for barnet er: Begripelig Forutsigbar Håndterbar Meningsfull Sterkt faglig argument for at alle barn trenger å snakke om voldserfaringer i familien. Dempe smerte ved krise – forebygge destruktiv utvikling.

Hva hindrer barn i å fortelle FRYKT - ”Jeg tør ikke snakke med deg.” Jente 8 år TRUSLER - ”Er redd mamma skal få det verre om jeg snakker.” Gutt 10 år LOJALITET VONDT Å FORTELLE NORMALISERING MANGLER ORD (aldri snakket om, traume, dissosiasjon) HUKOMMELSESSVIKT (traume, dissosiasjon) INGEN TRO PÅ FORANDRING HJELP ELLER FORHØR? LITEN ERFARING MED Å BLI TRODD BARNS KJÆRLIGHET TIL FORELDRE ( ambivalens)

Samtale om voldsepisodene NB! Barnet ikke ansvar for avdekking av volden Hva skjedde? Hva gjorde du under voldsepisoden? ”Det er ikke din skyld” ”Du gjorde det beste du kunne i situasjonen – du er , flink, klok…” ”Hvor sterk, modig du er som forteller dette til meg” Hva kjente du inni deg? Har du fått hjelp eller snakket med noen om dette etterpå?

Tilgjengelig info/litteratur på nettet 65 Tilgjengelig info/litteratur på nettet Hjemmeside ATV: http://www.atv-stiftelsen.no: gratis nedlastning 6 Bulletenger Ikke lenger alene. Gruppeveileder i arbeid med barn Foreldrearbeid der det er vold i familien – veileder for å styrke omsorgen Små Vitner – informasjonshefte til foreldre Med mer BUFdir`s nettside: Barnevernbiblioteket, info om seminarer m.m. NKVTS – det nasjonale forskning og kunnskapssenteret om vold og traumatisk stress: Mange relevante rapporter, litteratur og oversikt over seminarer og konferanser RVTS – de regionale kunnskapssentrene om vold og traumatisk stress: mye informasjon, info om seminarer Forskningsinstitusjonene; NOVA, NIBR, FAFO og Barnevernets forskningssenter: Mange aktuelle rapporter om vold i nære relasjoner

Filmer – glimrende for undervisning/ Staff for kollegaer 66 Filmer – glimrende for undervisning/ Staff for kollegaer “I Skuggan av våldet” (om barn vitne) og “En fyrkantig himmel” (om barn direkte utsatt for fysisk vold) Filmene kan kjøpes gjennom: www.masenfilm.se Annka Ernst, «Jag sa at jag hadde en mardrøm», (tegnefilm om samtale med barn på krisesenter) Sveriges Kvinnojourers, Riksförbund, tlf. +45 (0)8-642 64 01 «Sinna Mann» Anita Killi. www.filmbutikken.no

Kontaktinformasjon Adresse ATV: Lilletorget 1, 0814 Oslo E-post: Ingunn.eriksen@atv-stiftelsen.no peros@getmail.no (tif. 92464089) Hjemmeside ATV: http://www.atv-stiftelsen.no