Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Maria Wirkola Plansjef
Ny flyplass Grøtnes.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
KDP E18-korridoren i Asker
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kommunal planlegging Vi er her nå.
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
Hh Hamar i Vekst Ny E6 2 sporet jernbane 5 mrd initierte byggeprosjekt Økning boligbygging Ekspansjon arbeidsplasser 6000 arbeidsplasser.
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Trondheim 2020.
Samspill mellom de nye plantypene
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Reguleringsplaner.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Planbestemmelser.
Fjordbyplanen Program for Planarbeid Alternativstudier
Langsiktig arealstrategi
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Detaljreguleringsplan for Opstad Vest
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Områderegulering av Bildøytangen, Straumsosen og Branndalsåsen, områda SE1, SE2, SE3 og B1 BILDØYNA 1.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Kommuneplanens arealdel BÆRUM KOMMUNE. Bærum i dag Areal 191 km2 Befolkning Innvandrerandel mer enn 15% Befolkningsvekst 2% siste 3.
1 Reguleringsplaner – ny plandel Nye grep – nye plantyper Arealformål og bestemmelser Se: Opplæringsprogrammet Quality, Sarpsborg 17.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Velkommen til folkemøte
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Orientering om Solli skianlegg
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Områderegulering for Øvre Sem
Planprogrammet skal sette rammen for rulleringen av kommuneplanens arealdel, og er en del av oppstart for kommuneplanarbeidet. Planprogrammet skal gjøre.
Områderegulering for Øvre Sem
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
Ny by – ny flyplass 12. Oktober 2017 Kristoffer L. Seivåg
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
IC Nykirke – Barkåker; detaljreguleringsplan for jernbane og deponier samt konsekvensutredning deponier Åpent møte i høringsperioden – Bakkenteigen
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Bolteløkka skole Rehabilitering og utvidelse av skolegård
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18 Tidsramme: kl. 1800 - 2000 Agenda for kvelden: Velkommen v/møteleder Arthur Wøhni, Bærum kommune Presentasjon av kommunedelplanen v/Terje Hansen, Bærum kommune Presentasjon av E18-prosjektet v/Hans-Håkon Ruud, Statens vegvesen Presentasjon av støykonsekvenser v/Tore Killengreen, Brekke & Strand AS Samlet spørsmålsrunde

Merknader til planforslaget sendes: Bærum kommune, Områdeutvikling, 1304 Sandvika post@baerum.kommune.no Oppgi arkivsak/ID: 13/2517 Frist: 14. oktober 2013 Mer informasjon: www.baerum.kommune.no/E18

Ny E18 – viktige mål for kommunen

Forbedre bomiljøet langs E18-korridoren Tilrettelegge for by- og knutepunktsutvikling

Ny atkomst til Fornebu Forbedre fremkommelighet og forutsigbarhet for næringslivets transporter

Forbedre fremkommelighet og regularitet for bussen Forbedre fremkommelighet og sikkerhet for syklister

Kommunedelplan for E18 Lysaker – Ramstadsletta Vedtatt i 2004 Arealbruken vist i planen gjelder fortsatt

2010: Planprogram for E18-korridoren i Bærum To hovedprinsipper utredes: Utvidelse av dagens E18 Ny E18 med tunnel under Sandvika og Høvik Vedtak i Bærum kommune: «Bærum kommune vil ikke under noen omstendighet akseptere et alternativ som innebærer full utvidelse av eksisterende E18 i dagen»

«Silingssak» 2011: 8 alternativer ble utviklet basert på prinsipp 1 og 2 Bærum kommune ønsket alternativer som i størst mulig grad skjermer boligområdene (lange tunneler) Prinsipp 2 ble lagt til grunn for videre planlegging

2013: forslag til kommunedelplan for ny E18 – i 2 alternativer

Kort om kommunedelplanen Kommunedelplan er en overordnet plan, detaljer vil bli vurdert nærmere i reguleringsplan. Hovedhensikt = fastlegge prinsipper for utbyggingen og å sikre tilstrekkelig arealer til veiformål. Planen skal også fastsette rammer for fremtidig arealbruk inntil ny E18. Der veianleggene medfører endringer i arealbruk eller behov for revidering i forhold til gjeldende planer, er disse arealene tatt med innenfor planområdet. Består av juridisk plankart, bestemmelser og en planbeskrivelse med konsekvensutredning. Statens vegvesens rapporter (hovedrapport, temarapport og illustrasjonsplan) utgjør sammen med kommunens saksfremstilling planbeskrivelsen. Det er utarbeidet egne plankart og bestemmelser for hvert av alternativene Kommunen har lagt ut begge alternativer (alternativ 3 og 4) på høring uten anbefaling. Anbefalingen kommer etter høringen.

Kort forklaring til planen Kun arealer innenfor plangrensen omfattes av plankart og bestemmelser Generelt krav om nye reguleringsplaner Krav om områderegulering for nærmere angitte områder Mindre tiltak på eksisterende bebyggelse kan tillates uten ny reguleringsplan Fremtidig veiareal er vist med grå farge Andre utbyggingsformål som er benyttet: boligbebyggelse, sentrumsformål, næringsbebyggelse, kombinert bebyggelse og anlegg (boliger skal vurderes) Andre formål: Grønnstruktur, naturområder, friområder Hensynssoner Landskap, naturmiljø, kulturminner

Plankart alternativ 3 – utsnitt Strand – Lysaker

Plankart alternativ 4 – utsnitt Strand – Lysaker

Plankart alternativ 3 og 4 – utsnitt Høvik - Slependen

Alt 3 Lysaker – Strand Alt 4 Lysaker – Strand Nytt utbyggingsområde Kilenveien/Oksenøyvn (områderegulering) Nytt utbyggingsområde v/Eilef Dues vei (områderegulering) Alt 4 Lysaker – Strand Nytt utbyggingsområde Kilenveien/Oksenøyveien (områderegulering) Nytt utbyggingsområde Riiser-Larsens vei (områderegulering) Nytt næringsområde Kveldsroveien

Alt 3 og 4 Strand - Ramstadsletta Nytt utbyggingsområde Ramstadsletta (områderegulering)

Alt 3 og 4 – Blommenholm - Sandvika Byutvikling og sjøfrontutvikling i Sandvika (områderegulering)

Rådmannens foreløpige vurdering av E18-tiltaket E18 bør bygges ut + E18 i tunnel på store deler av strekningen reduserer støy og luftforurensing for store boligområder + Muligheter for by- og knutepunktsutvikling forbedres + Forbedret kapasitet i E18-korridoren kan avlaste lokalveinettet i store deler av Bærum + Fremkommelighet for buss forbedres ned til og i E18-korridoren + Ny atkomst til Fornebu (Vestre Lenke) muliggjør full utbygging av området + Ekspress-sykkelvei gir et godt og sikkert tilbud til syklister + Store sjønære friområder kan etableres ved Sandvika (Lakseberget)

Rådmannens foreløpige vurdering (forts.) - Omfattende inngrep i områdene der E18 ligger i dagen, stort behov for innløsning av eiendommer - Kraftig dimensjonert samlevei kan bli en barriere og miljøulempe selv der E18 ligger i tunnel - Økning i veikapasitet i Bærum kan føre til økning i personbiltrafikken på bekostning av kollektivtrafikken, og redusere positive miljøeffekter av tiltaket - Enkelte inngrep i viktige landskaps- og kulturminneverdier

Utfordringer i det videre planarbeidet   Optimalisere for bymessige løsninger i senterområdene, med vekt på Sandvika og Høvik, i samarbeid med kommunen og grunneiere. Optimalisere veilinje, kryssområder og tunnelinnslag for å ivareta landskaps- og kulturminneverdier. Vurdere alternativer til planskilte kryssløsninger på samleveien som likevel ivaretar fremkommelighet for buss Nærmere vurdering av restriktive tiltak på personbiltrafikken Særskilt for alternativ 4 – forlenge Stabekklokket mot vest for å redusere miljøbelastningen i området.

Fremdrift – planbehandling i Bærum kommune 19. Juni 2013: Politisk 1. gangs behandling Formannskapet vedtok at planforslaget med tilhørende plankart, bestemmelser samt hovedrapport, konsekvensutredning og illustrasjonsplan skal legges ut til høring og offentlig ettersyn. Juli 2013 – 14.oktober 2013: Høring av planforslaget. Høring annonseres, informasjons- og medvirkningsmøter avholdes Høst 2013: Vurdering av innkomne merknader, bearbeiding av planforslaget Vår 2014: Sluttbehandling av planforslaget (2. gangsbehandling) Valg av alternativ Oppstart av arbeid med reguleringsplaner

Merknader til planforslaget sendes: Bærum kommune, Områdeutvikling, 1304 Sandvika post@baerum.kommune.no Oppgi arkivsak/ID: 13/2517 Frist: 14. oktober 2013 Mer informasjon: www.baerum.kommune.no/E18