Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IC Nykirke – Barkåker; detaljreguleringsplan for jernbane og deponier samt konsekvensutredning deponier Åpent møte i høringsperioden – Bakkenteigen 08.03.2018.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IC Nykirke – Barkåker; detaljreguleringsplan for jernbane og deponier samt konsekvensutredning deponier Åpent møte i høringsperioden – Bakkenteigen 08.03.2018."— Utskrift av presentasjonen:

1 IC Nykirke – Barkåker; detaljreguleringsplan for jernbane og deponier samt konsekvensutredning deponier Åpent møte i høringsperioden – Bakkenteigen

2 MØTEPLAN Tid Lengde Hva Hvem 18:00 5 min Velkommen Horten kommune
18:05 15 min Kort om planforslagene Hva inngår i planen Hva reguleres Horten, Tønsberg og Re kommuner 18:20 30 min Presentasjon av jernbanetiltaket Traseen, stasjonen og deponiområder Midlertidige arealer; anleggsområder og anleggsveier Bane NOR v/ Sven Narum (VN) 18:50 10 min Dokumenter i plansaken Presentasjon av hva som er utarbeidet Tilgjengelige dokumenteter (nettsider) Tønsberg og Re kommuner 19:00 Medvirkning i høringsperioden Høringsuttalelse Praktisk info knyttet til å avgi uttalelse Åpne kontordager Direkte kontakt med saksbehandlere i kommunene eller Bane NOR 19:10 Oppsummering av spørsmål og innspill. Avrunding av plenumsdelen av møtet. Horten kommune og Bane NOR 19:20 40 min Visning av 3D-modell og en-til-en-spørsmål Bane Nor viser 3D. Kommunene og Bane NOR svarer på spørsmål. 20:00 SLUTT

3 Kommunene har besluttet å sende planforslaget med konsekvensutredning deponiområdene på høring og legge ut til offentlig ettersyn i følgende vedtak: Tønsberg, utvalg for bygge- og delesaker saksnummer 027/18 Re; hovedutvalg for drift, eiendom og næring saksnummer 012/18 Horten; kommunestyret saksnummer 017/18 Alle kommunene har lagt ut planforslaget med vilkår.

4 I tillegg besluttet Horten kommune å gi en uttalelse til utforming av stasjon og innfartsparkering til Re kommune, Kommunestyret saksnummer KOM 017/18: Horten kommune støtter Re kommune sitt vedtak i saken. I tillegg anbefaler vi at minimum 10 % av p-plasser for både bil og sykkel skal være med lading. Horten kommune påpeker imidlertidig at det aller viktigste er å sikre fremdriften av jernbaneprosjektet.

5 HORTEN KOMMUNE - KORT OM PLANFORSLAGET
Felles detaljreguleringsplan for jernbaneanlegget og deponiområdene. Reguleringsplanen skal gi grunnlag for grunnerverv, avklare nødvendige detaljer som atkomster, over- og underganger, konstruksjoner, fastsette nødvendige krav til utforming og hensyn til omgivelsene, herunder støytiltak og andre miljøtiltak. Planforslaget omfatter i hovedsak arealer til samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur samt landbruk-, natur og friluftsliv. Hovedfunksjoner; dobbeltsporet jernbane mellom Fegstad/Tangentunnelen og Barkåker, ny stasjon og innfartsparkering med tilhørende infrastruktur sørøst for Skoppum / rv. 19, deponiområder til permanent lagring av overskuddsmasser.

6 HORTEN KOMMUNE - KORT OM PLANFORSLAGET
Planen er i tre vertikalnivåer; under bakken (tunnel), på terreng og over bakken (bro). Sikkerhets- og restriksjonssoner rundt berg- og betongtunneler for å ivareta sikkerheten og sikre stabil togkjøring. Bestemmelsesområder (#) for midlertidige rigg- og anleggsområder samt sikring av midlertidig tilgang til arealer for temporære trafikkomlegninger. Der disse områdene overlapper eksisterende reguleringsplaner, opprettholdes de opprinnelige planene etter endt anleggsperiode.

7 TØNSBERG KOMMUNE - KORT OM PLANFORSLAGET
Område Fra Gråmunktunnelen i nord - Dagens dobbeltspor ved Barkåker Sverstad gård Berører skog, dyrka mark og friluftsområde Planforslaget Løsmassedeponi Viltovergang Anleggsadkomst ved Sverstad gård Vedtak 1.gangsbehandling Hensynssone over viltovergang og tilgrensende arealer LNF områder - Konkretisering av bestemmelser for sikre gjennomføring og kvalitet

8 RE KOMMUNE - KORT OM PLANFORSLAGET
Område Skottås i nord og Skoppum fra innlaget til Solrødveien i sør Berører skog, dyrka mark og noe bebyggelse Planforslaget Tunnelportal ved Skottåsen Stasjonsområde med parkering ved Skoppum Omformerstasjon Vedtak 1.gangsbehandling Stilles rekkefølgekrav om parkeringshus Krav om % p-plasser for Elbil og for mennesker med nedsatt funksjonsevne LNF områder - Konkretisering av bestemmelser for sikre gjennomføring og kvalitet

9 Bane NOR ved Sven Narum presenterer jernbanetiltaket
Traseen, stasjonen og deponiområdene Midlertidige arealer; anleggsområder og anleggsveier

10 DOKUMENTER I PLANSAKEN; FØLGENDE JURIDISK BINDENDE PLANDOKUMENTER ER TILGJENGELIG I KARTPORTALENE OG PÅ BANE NOR SIN HJEMMESIDE: Plankart (utarbeidet på tre nivåer). Illustrasjoner av eierform. Reguleringsbestemmelser med illustrasjonsplan som er gjort juridisk bindende gjennom bestemmelsene. (Illustrasjonsplanen er et veldig stort dokument er oppdelt i syv dokumenter av brukerhensyn.) Planbeskrivelse. Konsekvensutredning av deponiområder.

11 DOKUMENTER I PLANSAKEN - www.banenor.no/nykirke-barkaker/regulering
Plansaken består av et betydelig antall dokumenter. Juridiske bindende dokumenter, utredninger og fagrapporter, saksfremstillinger, høringsuttalelser med mer. Nedenfor vises eksempler på hva Bane NOR har gjort tilgjengelig:

12 DOKUMENTER I PLANSAKEN - www.banenor.no/nykirke-barkaker/regulering

13 DOKUMENTER I PLANSAKEN - www.banenor.no/nykirke-barkaker/regulering

14 MEDVIRKNING I HØRINGSPERIODEN
Høringsfrist 8. april 2018. Høringsuttalelsen må avgis skriftlig, men har ingen formkrav. Kan sendes inn via Kartportalen, konvolutten «Send uttalelse», e-post til eller pr. brev. Før høringsfristen utløper vil det bli holdt to åpne kontordager hvor Bane NOR og kommunene vil være tilstede: Horten rådhus onsdag 14. mars 2018 kl – Tønsberg rådhus torsdag 22. mars 2018 kl – I tillegg kan det avtales møter med kommunenes saksbehandlere.

15 MEDVIRKNING I HØRINGSPERIODEN
Jernbaneanlegget blir detaljert avklart i reguleringsplanen (illustrasjonsplanen juridisk bindende gjennom bestemmelsene), og blir derfor i henhold til forskrift om byggesak § 4-3 unntatt fra byggesaksbehandling. Kommunene vil derfor ikke gjøre vedtak med hjemmel i plan- og bygningsloven etter at reguleringsplanen har vært til 2. gangs behandling.

16

17 KONTAKTPERSONER - KOMMUNENE
NAVN E-POST ADRESSE TELEFONNUMMER Horten: Berit Vasstrand Vera Irene Gjersøe Tønsberg og Re: Ståle Sørensen

18 KONTAKTPERSONER - Bane NOR
NAVN E-POST ADRESSE TELEFONNUMMER Prosjekteringsleder Torbjørn Landmark Kommunikasjonsrådgiver Terje Hammersland Grunnerverver Rikard Lund

19 Innsynsløsning – www.horten.kommune.no/innsyn
HVEM SVARER PÅ HVA? Bane NOR og kommunene vil kunne svare på mange av de samme spørsmålene, men vi anbefaler: Bane NOR; spørsmål til selve jernbaneanlegget, grunnerverv og mer detaljerte spørsmål til anleggsperioden. Kommunene; reguleringsplanen, dokumenter, høringsuttalelser, medvirkning, videre prosess, fremdrift i planarbeidet og veiledning. Innsynsløsning – Arkivsaknummer 16/4149 (detaljreguleringsplanen til og med 1. gangs behandling) Arkivsaknummer 18/914 (høringsbrev og høringsuttalelser).


Laste ned ppt "IC Nykirke – Barkåker; detaljreguleringsplan for jernbane og deponier samt konsekvensutredning deponier Åpent møte i høringsperioden – Bakkenteigen 08.03.2018."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google