Kurs for instruktører Kvalitet i fagopplæringen i Bærum kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Å kunne kommunisere om seksualitet
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Litt mer om PRIMTALL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen

Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Kompetente barn og unge
Veiledning av studenter
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Arbeid med bistand Rapportering.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Lærlingordningen i Stavanger
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Malverk intern produktopplæring
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Veiledningskurs for instruktører i Bærum kommune
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Opplæringskontorets hjørne
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lærlinger i Bærum kommune
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lyshovden Oppveksttun!
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Velkommen til et nytt skoleår!
Lærlinger i Bærum kommune
Karriereveiledning i grupper
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
1 Kommunikasjon.
Ledelse av læringsprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Kurs for instruktører Kvalitet i fagopplæringen i Bærum kommune Thon hotell Oslofjord, Sandvika 19.09.2012 Rolf Richardsen og Synnøve Skaga

Dagsplan 12:00 – 12:45 Lunsj 8:30 – 15:30 Roller i Fagopplæringen Lærlingen som arbeidstaker – fagarbeider Oppfølging av lærlingen på opplæringssted Veiledning/vurdering 2 pauser før lunsj 12:00 – 12:45 Lunsj 2 pauser etter lunsj

Bærum kommune, godkjent lærebedrift I fagene: Barne- og ungdomsarbeiderfag BUA Helsearbeiderfag HFA Institusjonskokk IKT-servicefag Kontor- og administrasjonsfag Snekkerfag Bilfag – reparasjon av lette kjøretøy Kan gi opplæring i hele læreplanen

Læreplanen Reform 94 Kunnskapsløftet Vg1, Vg2 og Vg3/Opplæring i bedrift Grunnleggende ferdigheter Skrive, lese, regne og digital kompetanse Læreplanforståelse Læreplanmål Opplæringsplan

Læringsmål = Det lærlingen skal kunne, vite og gjøre etter endt opplæring Holdningsmål Holdinger er lært, de kan endre retning, styrkes og svekkes ved læring Kunnskapsmål Teori som er pugget, overføres til praksis, bruker teorien til nytenkning Ferdighetsmål Utfører i praksis

Opplæring i livets skole Pensum Formidles i ord og gjerninger Lært på skolen? Våre egne holdninger Rollemodeller Lærlingene skal vokse og trives Eksempler

Rollene i fagopplæringen Akershus fylkeskommune: Videregående skoler Seksjon for videregående opplæring (Fagopplæringen) Prøvenemnd Lærebedriften Bærum kommune / Personalenheten Opplæringssted Instruktør Tjenesteleder

Rollene i fagopplæringen (Fylket) Videregående skoler Teoriundervisning av lærer Seksjon for videregående opplæring Godkjenner lærekontraktene ”Ser oss i kortene” Utbetaler tilskudd pr lærekontrakt Prøvenemnd www.yrke.no

Rollene i fagopplæringen (Lærebedrift) Personalenheten Drifter fagopplæringen for Bærum kommune Arbeidsgiveransvar , lønns- og personalansvar Administrere utplassering av lærlingene Følger opp læringene ute på opplæringsstedene Minimum 2 ganger pr halvår Fagansvar HFA og BUA Kurs og samlinger for lærlinger og for instruktører Fagråd, møter med instruktører Tjenestelederfrokost Melder lærlingene opp til fagprøven Opplæringsavtale www.baerum.kommune.no

Krav til opplæringssted for å få lærling Har fagpersoner ansatt Ønsker å være opplæringssted, er gode på opplæring Positiv innstilling til opplærling hos ansatte Har bevisste rollemodeller Legger til rette for opplæring og veiledning av den enkelte lærlingen Er åpen for gjensidig evaluering Jo mer tydelig struktur – jo bedre lærer lærlingen Tverrfaglig samarbeid med Personalenheten - Fagopplæring Instruktør bør ha fått informasjon om instruktørrollen før lærlingen kommer

Lærlingen Oppvekstforhold annerledes enn tidligere ”Curlinggenerasjonen” Tatt mye hensyn til i oppveksten Et hav av impulser – hva er viktig? Periode med store personlige endringer og tilpasninger Sosialiseringsprosess til arbeidslivet Lærlingens dobbeltrolle Elev = skal fortsatt lære Arbeidstaker = forventninger om å yte Overganger skaper stress og spenning

Forventninger – fra lærlingen Forventninger til opplæringsstedet Føle seg ønsket, velkommen og inkludert Møtt med positive forventninger, bli vurdert som kompetent Få opplæring Ansvar Lønn Ferie Selvstendighet Kvalifiserte instruktører Veiledning

Opplæringsstedets rolle Instruktøren: Er motivert for, og tar daglig ansvar for lærlingen Har gode kunnskaper, en god ambassadør for faget Tar imot lærlingen på en god måte Er tydelig - Forventningsavklaring!! Gir lærlingen opplæring, du ”erstatter” læreren!! Viser lærlingen tillit Gir veiledning Sier fra når noe skurrer, tidlig nok! Har dialog med Fagopplæringen i Personalenheten Møter på møter i regi av Fagopplæringen Svarer på telefonen, bruker mail. Halvårsevaluering

Når du forteller meg noe – vet jeg hva du tenker på

Opplæringsstedets rolle Tjenesteleder: Tar imot lærlingen, informerer om rutiner, regler og HMS som til andre ansatte Følger opp instruktøren Følger opp læringen Legger til rette for opplæring og veiledning 2 timer pr uke Lærlingen får reelle arbeidsoppgaver som kan mestre og vokse på Personalenhetens forlengede arm Informasjon om rettigheter og plikter, melder fravær Skriver under på egenmelding, timelister osv. Tar kontakt med Personalenheten ved behov

Opplæringsstedets rolle Faglig leder – flere alternativer: Tjenesteleder, Fagkonsulent Faglig leder i Personalenheten – BUA/HFA Formell kompetanse i faget Ansvaret for at lærlingen får relevant opplæring i faget ift læreplan og oppgaver på arbeidsplassen

Kriterier for å få læreplass Motivasjon for å bli fagarbeider Akseptable karakterer Personlig egnethet Referanse Evne til å lytte/kommunisere Språkforståelse (skriftlig og muntlig) Lite fravær Ordens- og atferdskarakter Digitale ferdigheter

Lærlingens vei til å bli fagarbeider Sosialisering til arbeidslivet - læringsprosess Opplæring i arbeidsliv og fag Ta ansvar Vise initiativ, ta utfordringer Oppsøke nye læresituasjoner Ta imot veiledning Bruke teori og skrive oppgaver God arbeidstaker Dokumentere opplæringen

Lærlingen som arbeidstaker Forventningsavklaring! Interessert i å gjøre en god jobb Frammøteskjema Personlig melding av fravær – ikke sms Arbeidstid Medarbeider Rettigheter og plikter som oss andre ansatte Rett til opplæring etter opplæringsloven Tilgang til bruk av pc Fyller ut skjema Sykemelding - egenerklæring

Oppfølging av lærlingen Samlinger for lærlinger i regi av Personalenheten Oppfølgingsmøter på opplæringssted Veiledning Vurdering Individuelle samtaler ved behov

Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder Status Oppfølging av lærling og instruktør Problemstillinger man trenger avklaring på Evaluering Planlegging av fagprøve

Møte på opplæringssted Status: Organisering av opplæringen Opplæring på opplæringsstedet Følger plan for opplæring Satt av tid til veiledning og oppgaveskriving Instruktørens tid med lærlingen Informasjon fra Personalenheten

Møte på opplæringssted Oppfølging av lærlingen Trives, mottak, får nødvendig opplæring Lærlingen som arbeidstaker Forventninger Overholder rettigheter og plikter Faglig veiledning og utvikling Oppfølging av skriftlige oppgaver Diskutere aktuelle problemstillinger – f.eks. fravær

Møte på opplæringssted Oppfølging av instruktør Tilbud om kurs Aktuelle problemstillinger man ønsker avklaring på Samtale vedr tilrettelegging og veiledning Oppgaveskriving

Møte på opplæringssted Halvårsevaluering Hensikt Hvordan gjennomføres Bruk av mal

Møte på opplæringssted Planlegging av fagprøve Tid for avvikling Kontaktperson Hvordan gjennomføres Forarbeid til fagprøven Arbeidsoppgaver som kan være relevante

Dokumentasjon Hensikten med dokumentasjonen Lærlingen dokumentere egen opplæring Dokumentere egne forslag og handlinger/oppgave Lære seg å sette sammen teori og praksis – og begrunne Grunnlag for veiledning Kan benyttes til fagprøven Kan benyttes til senere jobb Instruktøren dokumenterer gjennomført opplæring Lærlingens dokumentasjon, oppgaver underveis

Feed-back / Veiledning Gi mye feed-back Mer ros (offentlig) enn ris (privat) Tilpasset situasjonen Være konkret Registrere og følge opp endringer Skille vesentlig fra uvesentlig Stille spørsmål som får lærlingen til å tenke/reflektere

Veiledning Målsetning Legge til rette for faglig utvikling og utvikling av yrkesidentitet Lærlingen setter ord på, og tenker over en handling/situasjon Lærlingen lærer seg å kommunisere Bidra til bevisstgjøring – gjør det mulig å forandre praksis Hjelp til å se på saken med nye øyne Gjøre lærlingen ansvarlig, og stimulere til motivasjon og innsats

Veiledningsmetoder Mestrings- og løsningsfokus Tema Vær profesjonell – skille mellom egne behov og lærlingens behov Logg /Oppgave – grunnlag for refleksjon Stille spørsmål fortell meg.. hva ville du tenkt hvis.. Bevisstgjøring av språk og ordbruk

Når veileder vi? Fast tid hver uke Før en spesiell oppgave skal utføres Etter at et oppdrag er utført – refleksjon I forbindelse med skriftlige oppgaver Planlegging, vurdering, refleksjon For å gi ros etter vel utført oppgave

Veiledningssituasjonen Avtalt tidspunkt Uten forstyrrelser/støy Avklare med kolleger at man får sitte i fred Trygg situasjon for lærlingen Være åpen for spørsmål, det som kan komme Være tydelig voksen Være ærlig Gi valgmuligheter/snakke om konsekvenser Ha en struktur på samtalen Gode spørsmål

Kommunikasjon i veiledningen Positivt utgangspunkt – ny situasjon, nye muligheter Ha tillit til /tro godt om vedkommende Være tilstede mentalt, da observerer du og lytter best Lytte, tillate at det blir pause i samtalen Unngå å tolke! Lett å tolke for tidlig

Kommunikasjon i veiledningen Samsvar mellom kroppsspråk, ord og holdninger Ta selv ansvar for budskapet Ta ansvar for å oppklare og unngå antakelser og misforståelser Smitteeffekt – tillit – optimisme – smil - sinnstilstand Gi oppmuntring

Kjennetegn på gode vurderingsrutiner Målrettet, baserer seg på dokumentasjon Foregår regelmessig Gir grunnlag for korrigering underveis Gir grunnlag for dialog og refleksjon Synliggjør oppnådde resultater Peker framover mot nye utfordringer

Vurdering Underveisvurdering Daglig og ukentlig veiledning Min 1 skriftlige oppgaver hvert halvår Beskrive arbeidsoppdraget Gi bakgrunnsinformasjon Planlegging, Gjennomføring, Vurdering Vurderes etter avtalte kriterier Spesifikke læreplanmål Planlegging, gjennomføring, vurdering, helhet Vurderes etter tidsbruk, selvstendighet

Vurdering Halvårsvurdering instruktør/faglig leder/lærling Lærlingen har rett på skriftlig vurdering hvert halvår Bakgrunn for vurdering Observasjoner Teoretiske oppgaver Veiledning underveis Innspill fra kolleger

Hva gjør vi når opplæringen ikke blir som forventet? Hvem gjør hva? Instruktør Tjenesteleder Personalenheten Når? Går det over? Hvor lang tid har dette vart? Si fra!!

Opplæringen ikke som forventet? Arbeidstakerrolle - eksempler Passiv i arbeidssituasjonen, tar ikke initiativ Virker umotivert Mye syk Kommer stadig for seint Har stadig en unnskyldning for at ting ikke er gjort Ønsker ikke å utføre oppgaver hun blir bedt om Fagarbeider - eksempler Skriver ikke oppgaver Tar ikke veiledning Sms/mail/tlf fra lærlingen om at mistrives Telefon fra instruktør/tjenesteleder om at det ikke fungerer

Hva gjør vi når opplæringen ikke blir som forventet? Samtale med lærling på opplæringsstedet Melde fra til Rolf/Synnøve som tar samtale Oppklare misforståelser Avklare forventninger Være løsningsfokusert, hva fungerer Samtale med rådgiver fra Personalenheten Oppfølgingsmøter Evt. samarbeid med PPT Flytte lærlingen til annet sted Advarsel Heve lærekontrakten

Elever i arbeidspraksis fra videregående skoler Samarbeid med Videregående skoler (vgs) Arbeidspraksis en måte å få tak i ny lærling gi en smakebit på faget realistiske arbeidsoppgaver/-situasjoner

Kvalitet i fagopplæringen i Bærum kommune Lærlingens kompetanse God opplæring på tjenestested Lærings- og arbeidsmiljø Fagprøven Personalenheten Hva trenger dere støtte til videre? Hva kan gjøres bedre?

Takk for i dag! Grunnlaget for læring er Nysgjerrighet – Åpenhet – Undring