Veiledet matematikk
L-06 ” Matematikkfaget i skolen medverkar til å utvikle den matematiske kompetansen som samfunnet og den einskilde treng. For å oppnå dette må elevane få høve til å arbeide både praktisk og teoretisk. Opplæringa vekslar mellom utforskande, leikande, kreative og problemløysande aktivitetar og ferdigheitstrening.” ”Problemløysing høyrer med til den matematiske kompetansen. Det er å analysere og omforme eit problem til matematisk form, løyse det og vurdere kor gyldig det er. Dette har òg språklege aspekt, som det å resonnere og kommunisere idear.”
Undervisningen bør være: Både praktisk og teoretisk Utforskende, lekende og kreativ Undervisningen bør inneholde: Problemløsende aktiviteter og ferdighetstrening språklige aspekt - resonnere og kommunisere ideer
Lærerens rolle få innsikt i elevenes matematiske forståelse gjennom bl.a. observasjon, oppgaver, prøver, lekser, målark, lyttekrok og samtaler bruke denne innsikten til å oppdage eventuelle misoppfatninger, veilede og støtte eleven videre
Direkte støtte «Noko av det slåande i resultata er kor lite direkte støtte kvar enkelt elev får av læraren. Omfanget er i snitt 4 prosent av tida i klasserommet.» (Peder Haug, Elevaktiviteten i Bedre skole nr. 2/2010)
Veiledet matematikk Stasjoner: praktisk oppgave, data, problemløsningsoppgave og veiledning fra lærer Veiledning fra lærer: innsikt i elevenes matematiske forståelse, avdekke mangelfull begrepsforståelse, oppklare misoppfatninger, veilede og støtte elevene i deres videre læring
Organisering
Organisering
Veiledning hos lærer Hvordan bestemte elevene sorteringskategorier? Hvilke ulike kategorier kom de frem til? (farge, størrelse, form, antall) Havnet noe utenfor kategoriene? Var det ting som passet i flere kategorier?
Tallinje på gulvet: laminerte pappsirkler med to ulike farger som er strukturert i 5’ere (ikke tallsymboler på) Viktig å definere ”tallretningen” Mulighet til bevegelse, Gir mulighet for bevegelse For å finne 6 må eleven se at tallet består av en 5’er og en 1’er + at 6 er en mer enn 5.
Veilede elevene Hvor mange sirkler er det? Hvor mange hvite og orange sirkler? Kan du finne 5 på tallinja? Hvordan tenker du? Når du står på 5, kan du finne 10 på tallinja? Når du står på 10, kan du finne 9 på tallinja? Hvilket tall kommer før/etter 5? Hva er en mindre enn/større enn 4?
Praktiske tips