Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Strategisk næringsplan Drammen kommune
Næringsarealprosjektet
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
PLANFORUM SØR-ODAL KOMMUNE
Dialogtorg i Kristiansand
”Blåbærskogen / Togskogen”
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Status dobbeltsporet Skøyen - Asker
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Havsdalen Vel
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Strategisk næringsplan Drammen kommune
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Mulighetsanalyse og høring av strategiplan
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
5. oktober 2010 Kjetil Helland ByBo AS
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Hh Hamar i Vekst Ny E6 2 sporet jernbane 5 mrd initierte byggeprosjekt Økning boligbygging Ekspansjon arbeidsplasser 6000 arbeidsplasser.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Reguleringsplaner.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Barn som pårørende.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
en jernbane for fremtiden
Langsiktig arealstrategi
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Kontaktutvalget for næringslivet 19. mars 2012 – Rådmann Osmund Kaldheim.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Ruteplanarbeidet Punktlighetsseminar november 2014 JBV, Trafikk og markedsdivisjonen Jan Harald Dammen.
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Orientering om Solli skianlegg
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Marienlyst stadion Gamle Gress
Kommunemøter RPBA - om RTP
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Multifunksjonshall Lokaliseringsalternativ Foreløpig oversikt JD/
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Kommunemøter RPBA - om RTP
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk i regionen.  JBVs mål i Drammen er å sikre utbygging av jernbanens infrastruktur for togoperatørenes behov både for person- og godstransport, herunder behov for hensetting av togmateriell. NSBs mål i Drammen er å sikre et best mulig jernbanetilbud for persontrafikken og tilrettelegge for godstrafikken gjennom sitt eierskap i CargoNet AS. ROMs mål er å styrke det økonomiske grunnlaget for NSB-konsernet gjennom utvikling, forvaltning og salg av NSB-konsernets eiendomsportefølje som ikke behøves til jernbanevirksomhet i Drammen. DKs mål er å styrke bysentrum som kollektivknutepunkt og sikre arealtransformasjon til boliger, arbeidsplasser og handel samtidig som sentrumsnære områder fortettes. Partene har behov for rask fremdrift i sin oppgaveløsning.

Områder omfattet av avtalen SKAMARKEN SUNDLAND SUNDHAUGEN NYBYEN DRAMMEN STASJON HOLMEN TANGEN

Sundland Partene arbeider for at godsterminal er flyttet midlertidig til Holmen innen 1.1.2014 Revidert reguleringsplan fremmes av ROM og DK. JBV er kjent med plangrensene i utkast til reguleringsplan og ser ingen åpenbar konflikt i forhold til jernbanen.

Sundland Reguleringsplan for Sundland vil ta hensyn til nytt omkjøringsspor for verkstedet og rekkefølgebestemmelser for stillverket og Banksporene for midlertidig bruk til jernbaneformål

Drammen stasjon Området ved Drammen stasjon utvikles i samarbeid med ROM, JBV og DK. Bakkeparkering fjernes og det kan etableres et nytt p-hus som erstatning. Antall parkeringsplasser minimeres og søkes fortrinnsvis lagt i p-hus nær sentrumsringen. DK er i ferd med å etablere nytt p-hus i Tordenskiolds gate. Dette kan inngå i et helhetlig tilbud til de reisende sammen med parkering på Brakerøya og Gulskogen stasjon. Partene har nedsatt en felles arbeidsgruppe for å utrede parkeringssituasjonen. Slik utredning med forslag til tiltak skal foreligge innen 1.7.2012.

Nybyen Partene vil snarest mulig utrede nærmere muligheten for at godsaktiviteten i Nybyen også kan flyttes til Holmen. Slik utredning skal foreligge innen 1.7.2012. Gjennomføringen av eventuelle tiltak skal avvente erfaringen av ny grunnrutemodell som innføres desember 2012. Godsterminalområdet i Nybyen skal transformeres til bolig/næring når godsvirksomheten flyttes. Det skal imidlertid avsettes tilstrekkelig areal til eventuell fremføring av ny Vestfoldbane i dette området. Ny Vestfoldbane avklares i egen planprosess DK og grunneierne skal samarbeide om ny reguleringsplan hvor det legges til rette for en etappevis byutvikling av området. .

Tangen Det legges opp til en arealtransformasjon med sikte på byutvikling på Tangen. Arealene i og rundt Tangensporet skal frigjøres til byutviklingsformål. Ytre Tangenspor frigjøres for byutvikling innen 1.1.2013, og nåværende sporarrangement fjernes så snart som praktisk mulig.   Indre Tangenspor kan frigjøres så snart det er bygget tilstrekkelig med hensettingskapasitet for nye tog og arbeidsmaskiner for utbygging av jernbane. DK og ROM skal samarbeide om reguleringsplan for Tangen.

Tangen Indre Tangenspor Ytre Tangenspor

Holmen DK har ansvar for at nødvendig infrastruktur på Holmen etableres. En utredning for behovet skal foreligge innen 1.7.2012. Eventuelt bidrag fra ROM avklares. Aktuelle godsoperatører inviteres til samarbeid om utredningen. Foreløpig skisse til midlertidig godshåndtering på Holmen:

Skamarken DK vil bistå JBV, NSB og ROM i deres arbeid for å realisere ny grunnruteplan for Østlandsområdet. Som en følge av NSBs nye tog og ny grunnruteplan har JBV behov for tilrettelegging av spor på Skamarken til midlertidig hensetting av materiell i togpauser. Skamarken er regulert til kontorbebyggelse og park (vedtatt 26.4.2005), men med rekkefølgebestemmelser som sikrer bruk til dagens jernbaneformål så lenge det er behov for det. DK vil samarbeide med JBV om mulige løsninger, og medvirke til en rask behandling av planene.   Partene er enige om at bruk av Skamarken til hensetting skal avvikles så snart det er etablert permanent løsning for hensetting annet sted.

Skamarken Dagens regulering

Skamarken Foreløpig skisse til midlertidig hensetting (korttidsparkering) av persontog:

Sundhaugen DK har foretatt foreløpig vurdering av etablering av hensettingsspor vist i vedlegg 2, og kan på dette grunnlag ikke se vesentlige innvendinger mot en slik løsning. Om nødvendig vil DK foreta en rask saksbehandling av planene i samarbeid med JBV.

Sundhaugen, del 2 JBV vil vurdere mulighetene for å etablere mer langsiktige løsninger for hensetting i området. Det forutsettes at hensettingsspor legges under tak som overfylles og beplantes. DK vil samarbeide med JBV om dette og andre aktuelle alternativer, og bidra til nødvendig planmessig avklaring. Sundhaugen-alternativet forutsetter endring av gjeldende kommunedelplan for Tilfartsveg Vest/Tilfartsveg Konnerud