Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Evaluering og kompetanseutvikling vedrørende forsterket tilpasset norskopplæring Oppdrag for Oslo.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Har du en bok som passer til meg, eller
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Presentasjonen dreier seg om
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kompetanse for mangfold 13.juni 2017
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her … forsterket tilpasset norskopplæring i alle fag! Innføring av felles læreplan i norsk er et virkemiddel! Prosjektet handler om … 2

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Intensjonen likeverdig og utfordrende opplæring for alle elever variert og strukturert organisering av opplæringen unngå permanent segregering et større læringsutbytte og dermed bedre mestring også i andre fag – norsk som redskapsfag fokus på læring og utvikling hos den enkelte elev Innføring av felles plan 2

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Alle elever følger læreplan i norsk etter en opptrappingsplan Enkeltvedtak etter §2-8 skal fattes som tidligere (forsterket tilpasset norskopplæring/morsmålsopplæring/ tospråklig fagopplæring) Ressurstildeling er uendret Mulighet for å søke fritak for vurdering og/eller opplæring i sidemål er uendret Forvaltningssiden av prosjektet

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Mål for prosjektet Bedre de minoritetsspråklige elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk gjennom motivasjon – gjelder alle fag mestring – gjelder alle fag større faglige utfordringer bedre samarbeid mellom skole og hjem – gjelder alle lærere kompetanse i tilrettelegging av lese-, skrive- og språkopplæring – gjelder alle lærere og skoleledere 7

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Norsk som redskapsfag Alle lærere bruker det norske språket i sin formidling av faget. Mangel på grunnleggende begrepsforståelse hemmer videre læring. Hvorfor er det så stor forskjell mellom etnisk norske elever og minoritetsspråklige elever født i Norge når det gjelder læringsutbytte? Hva skjer på 4. trinn og utover? 7

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her GJENNOMSNITTSKARAKTERER 10.trinn norsk engelsk matematikk Majoritetselever3,93,83,5 Minoritetselever f. N. 1 3,73,63,2 Minoritetselever f. utl. 1 3,43,22,9 (Utdanningsspeilet norsk som andrespråk Standpunkt grunnskole 2004

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Kompetanseutvikling – UiO og HiHm Hva tilbyr UDE ? 8

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Universitetet i Oslo skoler med 3-4 lærere per skole per semester skolelederne deltar dag 1 og har en egen kursdag i tillegg Mål videreutvikle skoleledernes kompetanse i å lede flerkulturelle skoler videreutvikle lærernes kompetanse i å gi opplæring i de grunn- leggende ferdighetene i norsk for tospråklige elever videreutvikle lærernes kompetanse i å øke elevenes ordforråd og begrepsforståelse Kompetanseheving - UiO 9

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Kompetanseheving - HiHm Høgskolen i Hedmark 5 skoler (2 aksjons- og 3 utviklingsskoler) 35 lærere og 5 skoleledere 2-3 dagsseminarer og 2-3 nettverksamlinger per semester Mål - todelt Kompetanse i å iverksette tiltak i lese- og skriveopplæring som er tilpasset minoritetsspråklige elevers behov I hvilken grad bidrar det treårige prosjektet til å bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk? Hvilke faktorer (innholdsmessige eller organisatoriske) fremmer eller hemmer graden av måloppnåelse i prosjektet? 10

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Kompetanseutvikling – UiO og HiHm Prosjektdokumentasjon – underveisrapporter Videreutvikling av Ressurspermen Leksehjelp LUS Sommerskolen Oslo 2006 Dialog med skolene - veiledning Prosjektnettstedet 11 Hva tilbyr UDE ?

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Fra statusrapporten Forankring – i ½ parten av skolene har hele personalet blitt informert om prosjektet; fokus på norsklærerne Informasjon til de foresatte – ikke spesielt om prosjektet, men generelt godt og systematisk samarbeid med de foresatte Ressurspermen – god tilbakemelding fra de som bruker permen (også skoler med få minoritetsspråklige elever) Ressurslærere – 80 % av skolene bruker ressurslærerne – fokus på norsklærerne Kompetansedeling – ½ parten av skolene legger godt til rette for dette, men det er for mange kurs 13

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Forventninger til skolene Forankring - felles fokus, retning og prioriteringer; prosjektet gjelder ikke bare norsklæreren Fokus på læring og utvikling hos den enkelte elev - samarbeid mellom lærerne Se relevante tiltak i sammenheng: leksehjelp – sommerskole – LUS … Dialog med foresatte - forventningsavklaringer Systematisk vurdering av egen praksis Oppfølging fra ledelsen 13

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Forventninger til UDE Utvikle en idébank – god praksis (behov for drahjelp) Formidle ”norsk skole” til de minoritetsspråklige foresatte 14

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Forventninger til UDE Utvikle en idébank – god praksis (behov for drahjelp) Formidle ”norsk skole” til de minoritetsspråklige foresatte Evaluere og vurdere kompetanseutviklingstiltak Avdekke kritiske suksessfaktorer – f. eks. elever 9-15 år Tilpasset støtte og oppfølging av den enkelte skole 14

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Risikofaktorer Forståelse for hva prosjektet i bunn og grunn handler om og hvem det involverer - prioriteringer Forståelse for at prosjektet ”ikke går over” Dokumentasjonspresset Overflod av kurstilbud Elever mellom 9 og 15 år med kort botid Kompensasjonsbehov eksempelvis ift tidsressurs til kontakt med foresatte og særskilte tiltak for marginaliserte elevgrupper Skoleledelsen abdiserer 14

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Veien videre ”Aktivisere” ressurslærerne – bindeledd mellom skole og skoleeier på det faglige Videreføre workshop med skoleledergrupper - bindeledd mellom skole og skoleeier på det administrative og strukturelle Innhente og systematisere relevant dokumentasjon fra skolene (innspill fra ressurslærerne og skoleledere) Gi mulighet for tilpasset veiledning med prosjektleder og pedagogisk veileder Bruke kompetansen fra Høgskolen i Hedmark på fremtidige seminarer (etter innspill fra ressurslærerne) Erfaringsutveksling – praktiske innslag på samlingene 16

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Ressurslærersamling Hva mener dere et slik forum bør brukes til? –Sett opp tre punkter Forslag leveres til prosjektleder før dere går eller sendes til 16

Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Vahl skole