Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Hvem styrer i kommunen?.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Innføring av driftsstyrer ved kommunalt drevne sykehjem i Oslo
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Formelt interkommunalt samarbeid
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Skolen – en kommunal virksomhet
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Betegnelsen kommune Betegnelsen ( ”begrepet” ) kommune ble innført ved lov av 14. januar 1837 I Norge er kommunen den laveste administrative inndelingen.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Vedtektsendringer - Årsmøtet Vedtektsendringer og prosedyrer Styret foreslår overfor Årsmøtet å gjøre 4 endringer i Norturas vedtekter. De berører.
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Politisk organisering Nye Drammen
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune Ungdommens bystyre Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune May Endresen – leder politisk sekretariat

Mål for innlegget; Hva er spesielle kjennetegn med formannskapsmodellen Kjennskap til den politiske strukturen i Stavanger kommune Kjennskap til saksflyt

Ungdommens bystyre Skal representere alle barn og unge i Stavanger kommune og arbeide for at barn og unge blir hørt i saker som berører dem! Ombudsmannsrollen UB er etablert av bystyret – som ønsker å få bedre til at denne befolkningsgruppen blir hørt

Litt historie ….. Ny Grunnlov i 1814, men fortsatt stor mangel på lokalt selvstyre…… Ønske om større lokalt selvstyre; Frihet fra sentrale myndigheter og statlig styring. Beskyttelse mot utidige inngrep. Folkeviljen uttrykkes best gjennom engasjement i lokalsamfunnet. Avstanden mellom styrende og styrt er minst lokalt. Effektivitetsverdien - løsninger i pakt med lokale behov. - lokalkunnskap gir mulighet for å produsere tjenester til lave kostnader.

14.januar 1837 – formannskapsloven Det ble opprettet nye folkevalgte organ – landet ble inndelt i formannskapsdistrikt. ”…..fantes på denne tid neppe noen europeisk stat, hvor det kommunale selvstyre var så vel organisert og gjennomført i så vid utstrekning som det ble i Norge i 1837.

I dag = Kommuneloven Kommuneloven § 6 fastslår at ingen andre enn kommunestyret, samlet i møte, kan ta avgjørelser på vegne av kommunen, med mindre noe annet er sagt uttrykkelig i lov eller forskrift eller kommunestyret selv har delegert myndigheten.

Bystyre Er kommunens øverste organ og bestemmer hvordan byen og kommunes tjenester skal utvikle seg. Bystyret har det øverste økonomiansvaret. Vedtar budsjettet og handlings- og økonomiplanen (HØP) Skal føre kontroll med kommunens virksomhet Vedtar hvilke styrer, råd og utvalg som skal oppnevnes. Oppnevner utvalg innenfor tjenesteområder og for at berørte grupper skal bli hørt (derfor også UB)

Formannskapet – er nest øverste politiske organ Skal iht lovverket bestå av minst 5 medlemmer, inkl ordfører og varaordfører I Stavanger = 19 medlemmer. Velges blant bystyrets medlemmer ved flertallsvalg (eller forholdsvalg)

Parlamentarisme Ny kommunelov i 1992 – kommunene kunne selv bestemme styreform (Oslo fra 1986, Bergen fra 2000) Byrådet utgår av bystyrets flertall. Står ansvarlig overfor bystyret – som kan fjerne den ved hjelp av mistillitsvotum

Parlamentarisme vs. formannskapsmodell Hvem leder administrasjonen? I et parlamentarisk system er det byrådet I formannskapsmodellen er det rådmannen Hvem legger fram saker til politisk behandling? I et parlamentarisk system er det byrådet til bystyrekomiteen som gir innstilling til bystyret. I en formannskapsmodell er det rådmannen.

Kommunelovens § 23, Rådmannen (administrasjonssjef) Rådmannen er det øverste leder for den samlede kommunale administrasjon, med de unntak som følger av lov og innenfor de rammer som kommunestyret fastsetter Rådmannen skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet, og at vedtak blir iverksatt. Rådmannen skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.

3. Rådmannen har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine underordnede, i alle kommunale folkevalgte organer med unntak av kontroll utvalget 4. Kommunalt folkevalgt organ kan gi rådmannen myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning, hvis ikke kommunestyret har bestemt noe annet

”Saksflyt” BYSTYRET Formannskapet (For vedtak eller innstilling til bystyret) Kommunalstyre for vedtak (eller innstilling i saker der de ikke har delegert myndighet) Rådene, bydelsutvalg, UB for uttalelse, eller vedtak Rådmannen lager saksfremstilling med forslag til vedtak

Hvilke saker går hvor? Kommunalstyrene? Formannskapet? Bystyret? Avhenger av Delegasjons-reglement Reglementene for utvalgene Kommunalstyrene? Formannskapet? Bystyret? Saker tar ofte tid – fordi det er krav til saksbehandling. Men – som politiker er der alltid et mulighetsrom for å ta opp ting! ”Timing” er viktig!!!! Viktig å komme inn tidlig i prosessen