Et økende problem i skolen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Ta livet og øyeblikket tilbake
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Psykiske utfordringer ved MS
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Helse og sykdomsbegrepet
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Konsultasjonsteam for skolevegring
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Felles innsats mot mobbing
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Mulige mestringsfaktorer :
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
BUP sin rolle i skolefraværsproblematikk med særlig fokus på psykisk helse Psykologspesialist Margrethe Reigstad Aase.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Ambulant team for barn og ungdom
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
VELKOMMEN TIL KONTAKTMØTE HJEM-SKOLE ONSDAG 7. SEPTEMBER 2011.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
ELEVTJENESTEN. RÅDGIVINGSTJENESTEN Sosialpedagogisk rådgiver: Kristine Steiro: tlf Elevinspektør: Anne Berit A. Roksvåg: tlf Utdanning.
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Uteseksjonen i Stavanger
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sjenanse Norzin W. Gyarong Oslo
Yngre personer med demens
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Et økende problem i skolen? Skolevegring Et økende problem i skolen? Stavanger PPT 2010

Bakteppe I den ene enden av skalaen I den andre Saker som kommer tidlig inn til PPTs konsultasjonsteam og får en rask og ”lykkelig” løsning. Tunge saker som er henvist PPT og som er vanskelig for både foreldre, skole og alle hjelpeinstanser. Dette gjelder f.eks alvorlige barnevernsaker og elever med tilleggsdiagnoser som f.eks Asperger. Stavanger PPT 2010

Definisjon (1) Fullstendig fravær fra skolen (2) Er til stede, men forlater skolen i løpet av dagen (3) Store problemer med å dra på skolen, eller (4) Uvanlig ubehag gjennom skoledagen, noe som fører til krav til foreldre og andre om å slippe å gå på skolen (5) Dette må ha vedvart i minst 2 uker (Kearny og Albano, 2000) Stavanger PPT 2010

Skolevegring / skulk Det er vanlig å skille skolevegring fra skulk. Hovedforskjellen er at skolevegreren vet vi hvor er når han/hun ikke er på skolen; De er hjemme. De er ofte skoleflinke elever som stiller høye krav til seg selv. Skulkeren vet vi ofte ikke hvor er, de skjuler fraværet for foreldre og har lav skolemotivasjon. Ofte er skulk forbundet med utagerende atferd og antisosial atferd. Stavanger PPT 2010

Årsaker til skolevegring mobbing faglig eller sosial tilkortkomming i skolen bråk i klassen, stadig skifte av lærere eller manglende tilrettelegging. angst og depresjon vansker i samspillet mellom barn og foreldre, eller andre vansker i hjemmet. stress og traumatiske opplevelser Stavanger PPT 2010

Symptomer Barn og unge som strever med skolevegring ønsker egentlig å gå, men klarer det ikke. De har ofte fysiske symptomer som vondt i magen, kvalme og hodepine. Noen kan få søvnvansker, og vise protestatferd når de blir presset til å gå på skolen. Foreldre føler seg ofte svært maktesløse, og det kan bli en stor belastning for hele familien. Stavanger PPT 2010

Skolevegringens funksjon Flukt fra negative følelser og unngåelse av stimuli som vekker disse følelsene. Dette gjelder ofte yngre barn, som opplever ubehag ved å være på skolen, uten at det ser ut til å skyldes spesifikke ting. Flukt fra ubehagelige sosiale situasjoner og evaluering i skolen. Dette er ofte eldre barn som strever med samhandling med jevnaldrende, og med evaluerninger på skolen. Stavanger PPT 2010

Forts. Oppmerksomhetssøking, separasjonsangst. Noen barn ønsker å være hjemme for å være sammen med mor eller far, eller er redd for å gå fra dem. Tilgang til lystbetonte stimulerende aktiviteter – forsterkere utenfor skolen. Noen, særlig ungdommer, kan tiltrekkes av mer positive aktiviteter utenfor skolen, som tv, data eller være med venner. Stavanger PPT 2010

Hva kan skolen gjøre? Registrering av fravær Klare retningslinjer for hva en skal gjøre ved fravær av ulik lengde. P.ga loven om plikt og rett til utdanning Ikke vent å se – tidlig intervensjon er alltid det beste. God kontakt og samarbeid mellom hjem og skole en forutsetning Søk hjelp! Stavanger PPT 2010

Konsultasjonsteam for skolevegring Et tilbud ved PPT Stavanger Stavanger PPT 2010

PPT Pedagogisk- psykologisk tjeneste Stavanger Vanlig henvisning med ventetid Eget skolevegringsteam - en del av faggruppen for psykisk helse Stavanger PPT 2010

Bakgrunn Kunnskap om effekt av tidlig intervensjon Problemstilling av økende omfang/ økt fokus Skolevegring er et symptom – hver sak er unik Stavanger PPT 2010

Hvem kan få tilbudet Tilbud for elever i grunnskolen Primært elever som ikke er henvist til PPT Tiltakende ugyldig fravær (helst ikke mer enn 7 skoledager) Stavanger PPT 2010

Hvordan få tilbudet Leder for konsultasjonsteamet: - Hege Vigran tlf 51 50 82 69/ hege.vigran@stavanger.kommune.no Fortrinnsvis tar skolene kontakt Foresatte kan også ta kontakt Konsultasjonstid hver onsdag kl. 09.00 – kl. 11.00 Stavanger PPT 2010

Konsultasjon 1 Foresatte, kontaktlærer, en fra skolens administrasjon og evt helsesøster møter PPT innhenter informasjon om eleven og skolevegringen PPT gir informasjon om skolevegring Ut fra fremkommet informasjon, foreslår PPT tiltak som kan prøves ut av foresatte og skole Stavanger PPT 2010

Konsultasjon 2 Etter 2 -3 uker Evaluering av de foreslåtte tiltak Gjennomført? Hva fungerte/ fungerte ikke? Vurdering av videre saksgang Håndteres av skole/foresatte videre? Henvises videre? PPT, Familiesenteret, Barnevernstjenesten, BUP I saker der vi ser at det er behov for vurdering av elevens ferdigheter, og at det kan være snakk om et stort behov for tilrettelegging i skolen over tid anbefaler vi en henvisning til PPT. Det benyttes vanlig henvisningsskjema, men vi ber skolen og hjemmet opplyse om at saken har vært til konsultasjon og at en ønsker snarlig hjelp. Sakene vil bli prioritert i PPTs inntaksteam, og får en saksbehandler med erfaring på området. I de sakene der vi ser at foreldrefunksjonen i lang tid og i stor grad har vært satt ut av spill i forhold til barnet, anbefaler vi at foreldre og skolen i fellesskap sender en melding til barneverntjenesten for oppfølging og tiltak i hjemmet. I saker der vi ser at foreldrene kanskje har behov for noe veiledning over et kortere tidsrom anbefaler vi kontakt med Helsestasjonens Familiesenter, et lavterskeltilbud som kan gi veiledning til foreldrene og også til elven selv. I saker der vi vurderer at alvorsgraden er høy. Der vi vurderer at eleven har angst/depresjonsproblematikk med et raskt behov for hjelp, eller vi mistenker at det er behov for utredning mtp en diagnose henviser vi saken til BUPA. Dette kan skje allerede etter første konsultasjon. Vi opprettet en samarbeidsavtale med BUPA i 2009 (som gjentjeneste for at PPT gjør mye av utredning i saker der det er mistanke om ADHD) som medfører at vi kan gi foreldre et skriv til fastlege som forteller at de har vært på konsultasjon hos PPT og at en tenker at problematikken er så alvorlig at eleven bør få en vurdering av barne- og ungdomspsykiatrien. Fastlege sender dette videre til BUPA så snart som mulig og saken kommer inn til BUPA i løpet av kort tid (2-3 uker). Konsultasjonsteamet har i varierende grad benyttet seg av tilbudet, en stund ”løste” vi alt selv og BUP ringte og lurte på om vi hadde glemt avtalen? Men i det siste har vi sendt opptil flere saker videre. BUP forteller at som resultat av vårt arbeid kommer sakene raskere til dem og alvorsgraden er mindre enn tidligere. Stavanger PPT 2010

Effekt? Veldig ulike saker, derfor vanskelig å generalisere Jo tidligere hjelpen settes inn, jo bedre effekt - generelt sett Stavanger PPT 2010

Mer informasjon: www.stavanger.kommune.no/kip/ppt.nsf Stavanger PPT 2010