TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vold og DUÅ +.
Advertisements

Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
KONFLIKT HÅNDTERING God dag! Sikkerhet og omsorg Arild Stangeland.
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv November 2008.
Velkommen til kurs Sorg og kriser
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
- roller og forventinger
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Samhandling og kommunikasjon
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Den vanskelige samtalen
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Samhandling og kommunikasjon
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Tema: Kommunikasjon i team
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
PSY dag KOMMUNIKASJONSTRENING
Selvskading RVTS Sør
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aggresjon.
Bulimi Nervosa og Selvskading
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Atferd. Atferd en viktig del av organismers karaktertrekk Adferd er ofte en blanding av nedarvede og tillærte måter å reagere på film: Se ekornmor som.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Krisesenteret i Telemark
Vold på arbeidsplassen
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
1 Kommunikasjon.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Den vanskelige samtalen
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
….KJÆRT BARN HAR MANGE NAVN
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

TERMA Terapeutisk møte med aggresjon. Tverrfaglig forum 30. januar 2008 Foreleser: Bjørn Petter Hanssen bjorn.hanssen@helse-bergen.no www.forensic.no

Ingen er født voldelige – og vi er alle født med en kapasitet for vold. Per Isdal

Begrepsavklaringer. Sinne: Følelsesmessig reaksjon. Vold: Handling rettet mot en annen person som skader, smerter, skremmer eller krenker, får personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil. (Isdal 2000) Aggresjon: Atferd som har til hensikt å skade noe eller noen. Farlighet: Dokumentert sannsynlighet for å påføre andre alvorlig skade.

Aggressiv atferd. Affektiv. Instrumentell. Lette, eller unngå, ubehag. Oppnå goder. Påføre skader.

Aggresjon. kan resultere i… At andre stopper handlinger eller oppgir planer. At man oppnår status, makt, privilegier eller andre goder. At andre påføres ubehag, smerte eller skade.

Aggressive handlinger. Forakt, avvisning. Protest eller forsvar. Utskjelling. Trusler og truende atferd. Fysiske angrep.

Dempende strategier i konfliktsituasjoner. Stemmebruk: Mildt toneleie. Lav stemmestyrke. Langsom tale. Kroppsspråk: Rolig, ikke-truende kroppsholdning. Godt synlige, avslappede hender. Fravær av stirrende eller utfordrende blikk.

Dempende strategier i konfliktsituasjoner. Ansiktsuttrykk: Fravær av konfliktemosjoner (sinne, angst). Nærhet – avstand: Tett, side mot side. Sikker avstand (min. 2 – 3 meter).

Dempende strategier i konfliktsituasjoner. I samtalen: Ta initiativ. Klargjør så mye som mulig. Bruk enkelt språk. Vær hjelpsom. Ikke vær dominerende eller underkastende. Empatisk tilnærming: Aktiv og effektiv lytting. Reflekter og fortolk. Se verden gjennom den andres øyne. Gi uttrykk for forståelse. Gjenta, eller omformuler, den andres utsagn.

Dempende strategier i konfliktsituasjoner. Møte med den aggressive: Positiv respekt. Reduser trussel. Hjelp den andre til å føle seg vel. Hjelp den andre til å meddele seg. Ekthet. Vær oppriktig. Vær åpen i forhold til din opplevelse av situasjonen.