Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

….KJÆRT BARN HAR MANGE NAVN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "….KJÆRT BARN HAR MANGE NAVN"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonalt opplæringsprogram i forebygging og håndtering av aggresjons- og voldsproblematikk

2 ….KJÆRT BARN HAR MANGE NAVN
Kriseintervenering Løvstadskolen Konflikthåndtering Forebygging og håndtering av Terapeutisk mestring av vold voldsrisiko Terapeutisk aggresjonsmestring Risikohåndtering Terapeutisk møte med aggresjon (TERMA) Simulering/SIMBA Samhandlingstrening Terapeutisk mestring av aggresjon (TMA) HAVA Verge Terapeutisk konflikthåndtering (Hedmark) FOMA (OUS) TRUA ATV Skadeavverging

3 Overordnet målsetning med prosjektet
Utarbeide en opplæringsmanual for instruktører som skal undervise ansatte i møte med aggresjons- og voldsproblematikk i psykisk helsevern Standardisere og kvalitetssikre Definere beste praksis Kvalitetssikre innholdet i det som blir formidlet. Felles standard = felles språk Kvalitetssikring = utarbeidet kunnskapsbasert Pasientsikkerhet = pasientene møtt på en profesjonell og faglig måte

4 Prosjektorganisasjon

5 Visjonen til MAP Bidra til økt trygghet og sikkerhet for pasienter og personale Redusere forekomsten av aggressive og voldelige episoder

6 Overordnete målsetninger med MAP
Forebygge vold Ivareta gode relasjoner Redusere grad av utrygghet Unngå skade Redusere makt og tvang Læring Målsetningene er felles og gjelder både for pasienter og personale.

7 Hvorfor er denne kompetansen viktig?
Det er høy forekomst av aggresjon og vold i helse- og sosialtjenesten Grunnleggende kompetanse for egen og kollegaers opplevelse av trygghet og sikkerhet på arbeidsplassen Forebygge unødvendig bruk av makt og tvang Aggresjon kan føre til alvorlige konsekvenser for individet både fysisk, psykisk og sosialt Møte med aggresjon kan ha store konsekvenser for arbeidsplassen

8 Voldsforebygging Tertiærforebygging Sekundærforebygging
De tiltak og handlinger som kan benyttes for å redusere konsekvensene og begrense skadepotensialet av volden Kap 10: Etterarbeid Kap 9: Fysiske teknikker Kap 8: Håndteringsstrategier i kritiske situasjoner Tertiærforebygging Sekundærforebygging Primærforebygging De tiltak og handlinger som kan anvendes for å stoppe og redusere aggresjon og vold Kap 7: Samhandling Kap 6: Selvregulering Kap 5: De-eskalering De tiltak og handlinger som legger til rette for at vold ikke oppstår i utgangspunktet Kap 4: Forebyggende kommunikasjon Kap 3: Voldsforebygging Kap 2: Voldsrisikovurdering og håndtering Kap 1: Aggresjonsforståelse Forklar deltakerne kort rundt oppbygningen av modellen: Primærforebygging: De tiltak og handlinger som legger til rette for at vold ikke oppstår i utgangspunktet Sekundærforebygging: De tiltak og handlinger som kan anvendes for å stoppe og redusere aggresjon og vold Tertiærforebygging: De tiltak og handlinger som kan benyttes for å redusere konsekvensene og begrense skadepotensialet av volden Verdens Helseorganisasjon har utviklet den såkalte "3D-modellen." Modellen deler voldsforebygging opp i tre nivåer: Primær-,Sekundær- og Tertiær forebygging. Primær forebygging av vold er de tiltakene som blir truffet for å stoppe vold før sin forekomst. Sekundær forebygging er tidlig oppdagelse av konflikt under opptrapping. Sekundær voldsforebygging er de tiltakene som er tatt for å stoppe og redusere volden. Tertiær forebygging omfatter handlinger og tiltak som er tatt for å redusere virkningen og minimere skadene for de involverte personene. Modellen har sitt opphav fra at WHO på 60 tallet delte helseforebygging generelt opp i 3 nivåer(primær-, sekundær- og tertiær-forebygging). På 70 tallet ble folkehelseperspektivet tatt inn i psykiatrien og ansett som den beste måten å forebygge atferdsproblemer på, og på 90 tallet anbefalte WHO denne måten å forebygge vold på i psykisk helsearbeid.

9 Metode Konsolidering Operasjonalisere teori Bestille teori
Utarbeide hovedtema Utarbeide læringsmål Bestille teori Operasjonalisere teori Konsolidering

10 Kapittel Teoriforfatter
Kap.1: Aggresjonsforståelse Kap.2: Voldsrisikovurdering og –håndtering Kap.3: Voldsforebygging Kap.4: Forebyggende kommunikasjon Kap.5: De-eskalering Kap.6: Selvregulering Kap.7: Samhandling Kap.8: Håndteringsstrategier i kritiske situasjoner Kap.9: Fysiske teknikker Kap. 10: Etterarbeid Kap.1: Ragnar Urheim Kap.2: Helge Hoff Kap.3: Frans Fluttert og Gunnar Eidhammer Kap.4: Caroline Logan Kap.5: Brodie Paterson Kap.6: Anette Harris og Anders Meland Kap.7: Olav Kjellevold Olsen Kap.8: Kapittelgruppen Kap.9: Jakub Lickiewicz Kap. 10: Øivind Ekeberg

11 Kunnskapsbasert manual

12 Hva består manualen av?

13 Hvert kapittel vil bestå av 3 deler -1. Teoridel

14 2. Undervisningsveileder

15 3. Presentasjon


Laste ned ppt "….KJÆRT BARN HAR MANGE NAVN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google