ILS, Nesodden, 8.sep.2009 1. Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Sammensatte tekster: Photo Story
Dialogen som pedagogisk verktøy
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Charlottenlund Barneskole-1. trinn Praksisgruppe 8
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kapittel 14: Tale og lytte
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vil du bli språkhjelper?
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

ILS, Nesodden, 8.sep

Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig enn til muntlig? 2

Elevenes møte med muntlig fremmedspråk Klasserommet er det viktigste sted for muntlige møter Muntlig språk er forskjellig fra skriftspråket I det virkelige liv er det å forstå muntlig grunnleggende for kommunikasjon 3

Er det slik? Lar vi elevene møte (for) lite autentisk muntlig tekst? Bruker vi som lærere fremmedspråket for lite i undervisningen? Er lyttestoffet ofte tekstbasert? Oversetter vi for elevene – først på fremmedspråket, så på norsk( vår egen simultantolk) eller skriver det vi sier? 4

Hvilke muligheter har vi for å la elevene høre fremmedspråket ? Muntlig dagligtale ( film, lærerfortellinger) Aktuelle hendelser (YouTube) Nyheter ( Internett, radio) Dramatiseringer/eventyr/dikt (CD, Internett) Sanger ( Internett, CD) Hva med lærebøkenes lydmateriale? 5

Muntlig interaksjon Viktig å skape situasjoner der elevene kan være spontane Klasserommet er det viktigste treningsstedet for å kommunisere muntlig Viktig å demme opp for perfeksjonsangst og motivere elevene til å kaste seg ut i det 6

Er det slik? Elevene snakker sammen med utgangspunkt i for eksempel skrevne dialoger? Kommunikasjon gjennom ”lærer spør- elever svarer” på ting som læreren vet svaret på? Elevene får for liten mulighet til å kommunisere spontant? 7

Muligheter for muntlig interaksjon i klasserommet ”Ekte” kommunikasjon gjennom simuleringer/rollespill/leker som skaper behov for språk og motivasjon for å lære Læreroppfølging/undervisning med utgangspunkt i lærers observasjoner og elevers behov 8

Muntlig presentasjon Å fortelle noe, utrykke seg sammenhengende er en viktig del av muntlig kommunikasjon Forberedelse og ”hjelpemidler” avhengig av sjanger og kontekst 9

Er det slik? Elevene leser fra manus – lite muntlig preg? Språket domineres av skriftspråket på grunn av ”klipp og lim”? Sjangeren oftest ” foredrag”, andre sjangre lite brukt? Elevene bruker mye tid på å finne informasjon og mindre på å formulere seg? 10

Muligheter - muntlig presentasjon Bruke ulike sjangre ( fortelling,fakta, foredrag, kåseri) Tekst og bilder støtter den muntlige fremstilling, ikke dominerer den Fokusere på den muntlige fremføringen – høytlesning er ikke muntlig produksjon! 11