Styresett og demokrati i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Christiane &Bianca 2013.
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Samfunnskunnskap - Makt
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Øyvind Østerud - Institutt for statsvitenskap, UiO
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Styresett og demokrati i Norge
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
13 En verden uten grenser.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
POLITIKK.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Organisasjonsteori - omgivelser
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kommunal styring og privatisering.
Framtidens ledelse i kommunene
Framtidens kommuner og regioner
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Vi le­ver i et sam­funn der
arbeidsinnvandring og flyktningkrise
Framtidens ledelse i kommunene
Wenche Teigland,
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Styresett og demokrati i Norge Kristian Stokke kristian.stokke@sgeo.uio.no

Styresett og demokrati i Norge Hva skjer med styresett og demokrati i Norge i en kontekst av globalisering? Hva er generelt og hva er spesielt med Norge som case? Noen hovedtemaer: Svekket suverenitet Nyliberalt styresett En velferdsstat i omstilling Et svekket representativt folkestyre Lokalt selvstyre og forvaltning Rettsliggjøring av samfunnet

Globalisering: to hovedpoeng Økt politisk, økonomisk og kulturell integrasjon på tvers av landegrenser, regioner og kontinenter, med økt flyt av varer, kapital, tjenester og mennesker Forstås som en sammensatt prosess, der utfallet varierer i ulike kontekster og påvirkes av nasjonale og lokale politiske strukturer og aktører

Noen norske nøkkelfaktorer Stabilt politisk system Store oljeressurser En sterk velferdsstat med sterk politisk legitimitet Politisk organisering og mobilisering Korporativt system med formelle og uformelle relasjoner mellom stat, folkelige bevegelser og næringslivsaktører

Er Norge en selvstendig stat? Overnasjonale avtaler og innlemmelse av internasjonale rettighetskonvensjoner i norsk lov gjør at Norges lovgivende forsamling, Stortinget, har frasagt seg suverenitet EU og EØS-avtalen (markedsstyring) Menneskerettighetslovgivning (rettsliggjøring) Skaper usikkerhet rundt Grunnlovens paragraf 1 om Norge som et selvstendig rike

Nyliberal styringsideologi Staten i etterkrigstida: Den politiserte staten Siden 1980-tallet har Norge gradvis beveget seg over mot en nyliberal styringsideologi med en mer tilbaketrukket og koordinerende statlig rolle Privatisering, fristilling, konkurranseutsetting og markedsretting av offentlige oppgaver Kostnadseffektivitet har blitt et viktig forvaltningspolitisk mål

Konsekvenser av nyliberal styringsideologi En fragmentert stat Politisk ledelse mister makt men har likevel ansvar Fristilte etater og private aktører får mer makt men fraskriver seg ansvar Uklar rollefordeling mellom politikk og forvaltning Administrativt handlingsrom utvidet på bekostning av politisk ledelse. Fra statsborger med makt gjennom stemme-seddelen, til forbruker med makt i form av rettigheter og ’kjøpekraft’

Konsekvenser av nyliberal styringsideologi Norge har institusjonelle forutsetninger som likevel skaper forutsetninger for å håndtere utfordringer skapt av globaliseringen, også gjennom offentlig sektor Bl.a. store olje- og gassinntekter som sikrer ressursgrunnlag for velferdsordninger

Folkestyre i endring: Endringer i det formelle demokratiet En forskyvning fra formell politisk deltagelse (valg, partier etc) mot andre former for deltagelse og politiske ytringsformer Politiske partier i en ny virkelighet Fra masseparti til nettverksparti med mer sammensatte velgergrupper Mindretallsparlamentarismens problem Profesjonalisering av lederskap og sekretariat Særlig store utfordringer lokalt Svekket representativt folkestyre som forsterkes av rettsliggjøringen av det norske samfunnet

Folkestyre i endring: Nye former for folkelig organisering De brede folkebevegelsene (bonde-, arbeider-, avhold-, idrettsbevegelser m.fl.) er svekket og erstattet av ”her og nå” organisasjoner (desentralisert, spesialisert, nettverksbasert, profesjonalisert, lobbyisme) Skapt av kulturell globalisering som fremmer individualisering Fra konflikt- og samfunnsorientert til konsensus-og personorientert Medireggisert offentlighet Organisering for å tilfredsstille umiddelbart følte behov Ulik tilgang til sosiale og politiske ressurser skaper og forsterker sosiale ulikheter

Folkestyre i endring: Hva skjer med lokaldemokratiet? Lokalt folkestyre redusert gjennom stramme rammevilkår/effektivitetshensyn kombinert med rettighetslovgivning Fra forvaltningskommuner til servicekommuner (lokale iverksettere av nasjonalstatlig politikk) Reformene på 1980-tallet som skulle gi økt kommunalt selvstyre har i praksis begrenset den lokale politiske autonomien Rettighetslovgivning, nasjonale standarder, øremerking, detaljstyring og stramme budsjettvilkår Enkeltmennesker har fått positive rettskrav til velferdsstatens ytelser, med kommunal plikt til å innfri kravene

Folkestyre i endring: Lokaldemokrati og rettsliggjøring Nye åpninger for individuelle rettskrav dersom kommunen ikke sikrer de velferdstjenestene vi har krav på Ressurser til å utnytte rettslige kanaler er ujevnt fordelt Skaper ulikhet for loven og forsterker og skaper nye ulikheter innenfor og mellom grupper av velferdstrengende.

Nye former for styresett Partnerskap mellom stat, sivilsamfunn og marked Fra en ide om å sikre aktører politisk innflytelse i viktige sektorer, til et argument om å sikre effektivitet og kostnadsreduksjon Nyliberal styringsideologi, men det offentlige har fremdeles en sentral rolle gjennom overordnet politisk styring og finansiering av tjenestene Privatisering gjennom sub-contracting og konkurranseutsetting som åpner for flere ikke-statlige aktører i tjenesteytende sektor Ideologiske grunnlaget for kollektive løsninger som sikres av en sterk velferdsstat er likevel svekket Maktutredningen mener den ideologiske kampen om velferdsstaten er tapt

Oppsummering Den norske stat har betydelig statlig kapasitet i forhold til evnen til omstilling og kapasitet til å handle i forhold til andre aktører Staten har overordnet politisk styring, finansierer tjenestene uavhengig av om det er offentlig eller privat tjenesteprodusent osv Stabilt politisk system, høy utdanning og evne til innovasjon kan være et konkurransefortrinn i det globale markedet Har betydelig handlingsrom i forhold andre aktører Men skaper også sosial ekskludering av en liten gruppe av befolkningen Velferdstrengende, innvandrergrupper som vår nye underklasse