Rådgivningsferdigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk høst 2004
Pedagogisk analyse.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hva er aktivitet og deltakelse?
GROW modellen.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Barne-og familietjenesten september 2009
Rolighetsmoen barnehage
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Minoritetsspråklige barn og unge
Sosialisering og dannelse
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mestring og forebygging av depresjon
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Kartlegging innen Spesialpedagogisk Rådgivning
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Tema: Kommunikasjon i team
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
:12 Medarbeiderundersøkelse Svarlogg.
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Rådgivningsferdigheter
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Karriereveiledning i grupper
Oppmerksomhetsferdigheter og Involvering
Spesialpedagogisk rådgivning
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Responsferdigheter & Kartlegging
Veiledning og rådgiving
Problemløsning.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Kartlegging & pedagogiske konsekvenser
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rådgivningsferdigheter Fase 2- Personliggjøring av ståsted Den 14.september 2009 Anbefalt lesing: Lassen (2009) Rådgivning, sider 111-129 og side 181 Egan (2007), The skilled helper, s.121-182 Liv M. Lassen, ISP, 2009

Personliggjøring “Eg ser” Eg ser at du er trøtt, men eg kan ikkje gå alle skritt for deg, Du må gå å dei sjølv, men eg vil gå dei med deg- Eg ser du har det vondt, men eg kan ikkje grina tårene for deg. Du må grina deie sjølv, men eg vil grina med deg- Eg ser du vil gi opp, men eg kan ikkje leva for deg. Du må leva det sjølv, men eg vil leva med deg - Bjørn Eidsvåg 1995 Liv M. Lassen, ISP, 2009

Rådsøkers prosess: Rådgivers personliggjøringsferdigheter Mål med den 2. fasen: innsikt & forståelse Helhetlig deltagelse i sin utviklingsprosess Dypere kartlegging av situasjon & ønske Videreutvikler perpektiv som gjør det mulig å definere sitt ønsket ståsted Liv M. Lassen, ISP, 2009

Rådgivers ferdigheter i forhold til personliggjøring Ferdigheter som fremmer prosessen: Avklaring av personlige implikasjoner (“å eie”, å velge) Utfordre/konfrontasjon av blokkeringer og barrierer Liv M. Lassen, ISP, 2009

Grunnlaget Etablert kontakt : trygghet Etablert kommunikasjon : dialog Identifisering av det dominante tema som rådsøker ønsker/ velger å arbeide med Liv M. Lassen, ISP, 2009

Personlige Implikasjoner Å forstå egen posisjon i forhold til den nåværende situasjonen og ønsket situasjon. å “eie” sin del å kunne skifte perpektiv fra noe utenfor til å ta seg selv med å inkludere personlig ansvar å erkjenne grad av kontrol å erkjenne personlige mangler å erkjenne personlige styrker Liv M. Lassen, ISP, 2009

Analyse av mangler Kristisk vurdering over hva rådsøker kan ha kontroll over, kunne påvirke, ta ansvar for. Hva hindrer rådsøker i å ta affære i forhold til løse situasjonen. Hva hindrer rådsøker i å lære ny adferd. Hva av dette har direkte sammenheng med problemet og ønske. Caplan’s fire kategorier: kunnskap, ferdigheter, selvtillit, objektivitet. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Analyse av Ressurser Identifisere: mestring, positive erfaringer, styrkeområder: Beskyttende ressurser: “resilience”, selvtillit Personlige ressurser: talenter, alder, helse, mot, håp Sosio-øklogiske ressurer: familie, skole/barnehage, fritidsaktiviteter, frivillige organsisajoner, formelle hjelpeapparat. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Hva hemmer/ vanskeliggjør ! Livsløgn Forsvar Gamle løsninger ANGST Ureflekterte vaner SMERTE Miljøet USIKKERHET Forskjellige nivåer Redsel for forandring Utvikling Liv M. Lassen, ISP, 2009

Noen vanlige forsvarsmekanismer Prosjeksjon Overføring Rasjonalisering Benekting Glemme Kompensere Liv M. Lassen, ISP, 2009

Hva Fremmer Innsikt! Ønske om en bedring/ utvikling Krise som utløser nødvendige forandringer Nye situasjoner eller nye responser Helhetstrang A-Ha - Befrielse - Egen akseptering Liv M. Lassen, ISP, 2009

Personliggjørende responsformer Utvidet speiling: Du føler……. fordi du…… Du føler……. fordi du ikke kan………. Du føler……..fordi du ikke kan….. og du ønsker å…. Konfrontasjoner: Hva ville skje hvis du…… På den ene siden sier du…på den andre siden sier du…. Du sier…..men det ser ut for meg som…….. Relatering til her/nå situasjon Liv M. Lassen, ISP, 2009

Omramming - se ting fra annet perspektiv, drama, lek, tegning, video. Deling av egen erfaring - hvis nyttig Intervensjoner-informasjon, ide’, uro Oppgaver - registrering, rolle bytte, utprøving Oppsummering-inkludere tolkning/ hunches Liv M. Lassen, ISP, 2009

Utfordre vekst - “challenging” Rett til utfordring: Effektiv livsmåte, egenutfordring, kapasitet for intimitet. Grunn til utfordring: fremme utvikling 5 aspekter: eget-ansvar forsiktighet spørrende styrker gradvishet Liv M. Lassen, ISP, 2009

Konfrontasjon Når rådsøker unngår grunnleggende spørsmål Når rådsøker ikke erkjenner selvdestruktive eller selvbekjempende atferd Når rådsøker ikke er i kontakt med realiteten Når rådsøker har selvmotsigende utsagn Hvis kun opptatt av fortid/ fremtid Hvis rådsøker gjentar samme historie Når diskrepans mellom verbale/ nonverbale signaler. Liv M. Lassen, ISP, 2009

3 Elementer I Konfrontasjon 1. Refleksjon over / kort oppsummerong av hva rådsøker har sagt. 2. Uttalelse av rådgivers opplevelser og følelser i nuet. 3. Kort utsagn om hva rådgiveren har lagt merke til eller observert. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Personliggjøring: Ved Systemisk Arbeid Fellesfokus og forståelse men forskjellige roller og deler av ansvar “Eierskap” mot forandring til “det bedre” Interaksjon/ samspill mellom partene Samarbeidsnettverk Liv M. Lassen, ISP, 2009

Rådgivningsferdigheter Fase 3: Igangsetting av handling Den 21.09.09 |Anbefalt lesing: Rådgivning, Lassen (2009) s.130-152, s.182 Liv M. Lassen, ISP, 2009

Igangsetting av handling Perspektiver Smedsvik Den som venter venter ofte forgjeves. Vent til du er fri Vent til du finner Vent til du får I drømmene og forventningene ligger ikke bare livets inspirasjonskilde men også spikrene til din egen likkiste. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Rådgivers ferdigheter kan hjelpe til å fremme rådsøkers handling Igansettingferdigheter-stimulering av: Målavklaring Vurdering av alternativer i forhold til verdi Analysering av alternative for å oppnå mål Lage handlingsplan(er) Dele opp handlingsplan Sette i gang tiltak/ handling Evaluering / justering av handling Resirkulering /avslutting rådgivning. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Motiverende Aspekter “comprehensibility”: fremme klarhet til det som skal utprøves “manageability”: sikre samsvar med ressurer som eksisterer/kan utvikles “meaningfulness”: synliggjøre sammenheng med det rådsøker finner meningsfullt Liv M. Lassen, ISP, 2009

Flow Grad av utfordring Høy Angst Kjedsomhet Lav Kompetanse Høy Liv M. Lassen, ISP, 2009

Måldefinisjon Målbar - konkret/ klar/ presiss rådsøker må vite når han nådd målet Realistisk-i forhold til eksisterende ressurser / eller med mulige utvidelse av ressurser (personlige/ sosio-øklogiske) Meningsfylt - i forhold til problemet & det rådsøker selv ønsker å oppnå Liv M. Lassen, ISP, 2009

Rådgivers arbeidsoppgaver Å følge rådsøkers tankegang Å være behjelpelig med å spesifisere målet ved bruk av spesifikke spørsmål og undring Å oppsummere målformulering klart Carkhuff’s forslag: Så målet ditt er……… som definert ved…………….. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Bred Analyse Grunnlag “Brainstorming” Innhenting av informasjon / ideer individer modeller institusjoner utstyr interesseorganisasjoner Nå uten begrensing (fornuft, lettvinthet, gjennomførbarhet) Liv M. Lassen, ISP, 2009

“Best fit”- Valg/Balanse Skjema Fordeler og ulemper for: For seg selv For vesentlige andre For miljøet Liv M. Lassen, ISP, 2009

Handlingrprogram Klarhet i steg mot målet: Omvendt kjeding Begynnelse: baseline Slutt: definert mål Omvendt kjeding Store steg & understeg 1. Steg = må være overkommelig IOP, ADL, Habiliteringsplan Synliggjøres for all aktørene Liv M. Lassen, ISP, 2009

Igangsetting av handling Tidsskjema Sikring ved trening/ gjennomgang “tenkesteg” - kognitiv selvmotivering Forsterkning & belønning Oppfølging Liv M. Lassen, ISP, 2009

Evaluering & Justering Avtalt på forhånd I forhold til spesifikke steg Best om rådsøker selv foretar evalueringen Sikre realistisk bedømming Påpeke fremgang med utprøving Undersøke vansker med undring Holde ut / ikke gi opp forhastet Liv M. Lassen, ISP, 2009

Handling vs. refleksjon Noen situasjoner kan ikke løses men kan læres hvordan å leve med Problem-fokuserte strategier utivkle atferd , kognisjon & selvtilitt utvikle støtteaparattet Emosjonell-fokuserte strategier omprioritering & unngåelse omraming & perspektiv skift humor & avspredelse Liv M. Lassen, ISP, 2009

Resirkluering Når kartlegging & personliggjøring ikke grundig nok for igangsetting av handling Når nye temaer og ønsker kommer frem Liv M. Lassen, ISP, 2009

Avslutning Hvert møte Hele prosessen oppsummering ny avtale legge tilrette for selvstendighet minimalisere avhengighet innse mulig savn sikre mulighet for oppsøking hvis nødvendig Liv M. Lassen, ISP, 2009

Ektra Resultat av Rådgivning Lært problemløsning modell & strategier “Empowerment” Salutogenese Liv M. Lassen, ISP, 2009

Igansetting av handling ved systemisk arbeid Valg mål - defineres for alle / deles i ansvarsområder Alternative strategier - stimulere ide’ forslag Valg av handlingsplan - enighet hvis mulig - komprimiss hvis ønskelig -forpliktelse ønskelig Tidsplan & justering & evaluering Overføre oppfølgingsansvar & avslutte. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Spesialpedagogiske utfordringer & muligheter Oppsummering Spesialpedagogiske utfordringer & muligheter For å ivareta barn og ungdoms utvikling og trivsel er det viktig å sikre gode systemer. For å ivareta systemene må pedagogene & foreldres arbeidsglede og mestring sikres. For å følge opp barn/ungdom i sin helhet må kontakt mellom skole/barnehage/hjem sikres Liv M. Lassen, ISP, 2009

Rådgivningsprosessen mer enn en statisk modell Et eksistensielt møte Betydning for all parter Levende relasjon - en sirkulær prosess Kan ikke skille mellom fasene Men tyngdepunktet skifter - dermed fordres noe forskjellig vektlegging av kommunikative ferdigheter av rådgiver. Liv M. Lassen, ISP, 2009

Rådgivningsprosessens gang Møte i forhold til et eksistensielt dilemma Rådsøkers involvering i egen utviklingsprosess & rådgivers medlevelse Kartlegging av nåværende & ønsket situasjon med professjonell distanse Samspill i forhold til tilrettelegging for en endringsprosess( utvidelse av forståelse & perspektiver & strategier). Liv M. Lassen, ISP, 2009

Vellykket Rådgivning Innebærer både refleksjon & handling. Carkhuff’s tre “criteria”: opplevelse av konstruktiv atferdsforandring utvidelse av følelsesmessig dimensjon økt grad av personlig kontroll En sirkulær virkning mot vekst Krever: omtanke, energi, innsikt & kommunikasjon av rådgiveren. Liv M. Lassen, ISP, 2009