PSY dag DEBRIEFING (Psykologisk debriefing)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Norges Musikkhøgskole
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
- roller og forventinger
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
På vei mot likevekt! Likevekt!.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Studiekvalitetsdagen 29. september 2011
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Et økende problem i skolen?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
NY LOV OM HELSEPERSONELL
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
SWOT-analyse.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Senter for atferdsforskning
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
51 år. Enkemann. To barn, 17 og 22 år. Cand.mag samfunnsvitenskap + sosialhøgskole (sosionom). Jobbet siden 1980 med mennesker i krise, siden 1989 på sosialkontor.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Veileder for risikovurdering
PSY dag KOMMUNIKASJONSTRENING
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Konflikter Kartlegging Konflikttyper Håndteringer.
PSY dag FOREBYGGING.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Norges Musikkhøgskole
Å ta vare på seg selv og andre
Å ta vare på seg selv og andre
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

PSY 4401 2. dag 3.10.2007 DEBRIEFING (Psykologisk debriefing)

Agenda 09.15 – 11.30: Debrief: Definisjon, Formål, Spilleregler, Modeller og fremgangsmåte: når – hvor – hvordan – hvor lenge – oppfølging. Debrief analysert med SWOT 11.30 – 12.15: Lunsj 12.15 – 14.00: Gruppearbeid 14.15 – 15.30: Plenumgjennomgang av gruppeoppgaver 15.30 – 16.00: Evaluering

Gruppearbeid Deltagerne i hver gruppe tar utgangspunkt i forrige ukes gruppearbeid. Gruppene drøfter fremgangsmåte for debrief for gjennomføringen av gruppearbeidet. Hver gruppe legger frem en SWOT analyse av forrige ukes gruppearbeid. Formål: Erfaring, medvirkning i gruppearbeid (team) Erfaring med fremleggelse (verbalisere) Bevisstgjøring av debriefingsteknikker

SWOT- teknikk Analysemodell Tidsdimensjon Her og nå Fremtid Vur- dering Positive Hva fungerer bra – styrker Strengths Hva er mulighetene Opportunities Negative Hva kan forbedres – svakhet Weakness Hva er hindringene Threats

Psykologisk Debriefing Debriefing er en psykologisk intervensjon innrettet mot å redusere den psykologiske morbiditet som skyldes eksponering for traumer (Hodgkinson & Stewart) Utviklet innen militæret for å opprettholde moral og redusere psykiske belastninger etter trefninger. På 1980-tallet overført til sivile forhold

Debrief er: - En systematisk gruppesamtale - Som følger på forhånd opptrukne retningslinjer - Under ledelse av person som selv ikke er involvert i den aktuelle hendelse Med deltagelse av personer involvert i hendelsen Ivaretakelse av den enkeltes integritet og verdighet

Forutsetning for debrief Deltagerne må på forhånd kjenne prinsippene for god kommunikasjon: Mental beredskap på å delta i kommunikasjon Aktiv lytting Ta perspektivet til den som snakker ved aktiv lytting Ta perspektivet til tilhørerne når man selv snakker

Grunnprinsipper i Debrief 1. Aktiv medvirkning 2. Samarbeidsprinsippet 3. Forebyggingsprinsippet

Debrief - formål 1. Rekonstruksjon av hendelsen, konsensusetablering, hindre konfabulering 2. Evaluering; - hva har fungert - hva kan forbedres - hvilke nye tiltak må etableres 3. Normalisering av følelser som følge av unormal hendelse 4. Forebygging; - justere arbeidsrutiner, utvikle organisasjonen - individuell oppfølging, kollegastøtte

Debriefing – formål (2) 1. Redusere psykisk belastning umiddelbart etter den traumatiske hendelse gjennom rekonstruksjon av hendelsen, konsensus-etablering 2. Forebygge utvikling av psykiske senskader (PTSD) Robinson (1995) argumenterer for ordningen, Shalev (1994), Raphael (1995,1996), Rose (19997) og Rick (1998) påviser manglende evaluering

Debrief - spilleregler være romslige, akseptere at vi er forskjellige med forskjellig erfaringsbakgrunn ikke dømme, ikke legge stein til byrden fortrolighet, personlige opplysninger hensynsfullhet, ikke bidra med usanne opplysninger selvorientert, de andre taler for seg selv Ikke notater / lydbånd / fotografering

Debrief modeller Mitchell modellen Dyregrov modellen 3-trinns modellen (3 F modellen)

Debriefing Mitchell (1983) og Dyregrov (1989) har operasjonalisert 7 trinn: 1. Innledningsfasen 2. Faktafasen 3. Tankefasen 4. Inntrykksfasen 5. Reaksjonsfasen 6. Normaliseringsfasen 7. Fremtidsplanlegging og avslutning

Debriefing – ulike modeller Felles for debriefingsmodellene er: Innledning (skape ro, drikke, mat?) Beskrive hendelsen - fakta Identifisering av emosjonelle responser Stimulere til verbalisering av responsene Legitimere responsene (”det er normalt, det er vanlig”) Initiere fremtidsperspektiv (ønskeverdig fremtid)

Parkinson (1997) 3-trinn ( 3 timer +) Innledning: klargjøring av mål og regler 1. Fakta; hva skjedde før, under og etter hendelsen 2. Følelser: Sanseinntrykk; syn, lyd, lukt, smak, sterke og svake opplevelser, fysiske reaksjoner, positive reaksjoner, hva er hovedinntrykk 3. Framtid. Normalisering: normale reaksjoner på unormale hendelser Informasjon: Hva vil skje; vanlige etter-reaksjoner, nødvendig med personlig støtte (gruppe, organisatorisk, ekstern). Etterspill: mønstring, rettsapparat, forespørsler, undersøkelser Avslutning: henvisning, forfriskninger

Debrief - anvendelsesområder Naturlige og menneskefrembrakte katastrofer Bilulykker Skyting, bombetrussler, ran Voldtekt, fysisk forulemping Bevæpnede situasjoner Selvmord, drap og voldsomme dødsfall Dødsfall spesielt blant unge, barn og spedbarn Arbeidsledighet og oppsigelser Kirurgiske inngrep Arbeids- og hjemmeulykker Arbeidskonflikter Kommunikasjonstrening som forberedelse til alvorlige hendelser Kommunikasjonstrening for å styrke daglig kommunikasjon i bedriften

Observasjonstrening – leder (1) Diffuse tegn på kriserammede personer: - hurtig, anstrengt og kortfattet respirasjon - kremting og munntørrhet - tendenser til ukontrollert tale - selvmotsigelser - volumforandringer i talen - hurtige, flakkende blikk-bevegelser - mangelfull blikk-kontakt evt store pupiller - ansiktsuttrykk: smil - engstelse - redsel

Observasjonstrening – leder (2) - rødflammet hals - hurtig skifting av ansiktsfarge - rigide kroppsbevegelser - kantede hodebevegeler - gjentatte håndbevegelser (fingerknipsing) - fremadlent sittestilling - stadige forandringer i sittestilling - forandringer i hånd- og fotplassering

Kommunikasjonstrening – leder (1) 1. Være konsentrert 2. Aktiv øyekontakt 3. Avpasse hodenikk og ansiktsuttrykk 4. Unngå distraherende geberder 5. Gjenta, oppklare og kontrollere spørsmål (parafrasering, speiling) 6. Stille oppklarende, konkrete spørsmål 7. Avpasse smil til den avhørtes ansiktsuttrykk

Kommunikasjonstrening – leder (2) 8. Unngå å avbryte deltager som snakker 9. Unngå å 'overkjøre' annen person som taler 10. Ikke hoppe i tid og rom når det gjelder kompliserte spørsmål 12. Tillate pauser over 7.5 sekunder 13. Bidra til å skape jevne og flytende overganger mellom å være tilhører og taler 14. Opprettholde positive kommunikasjonssignaler - ikke dømme

Verbal kommunikasjon; hemmende Ledende spørsmål Kort-svar spørsmål (ja/nei) Betvilende spørsmål (Hvorfor, men, er du sikker....) Løfter, trusler, tvang Uriktige opplysninger Flere spørsmål om gangen Hoppe i tid og rom

Verbal kommunikasjon; fremmende Aktiv lytting Gi tid til svar ”Fortell hva som skjedde” ”Fortell mer” ”Hva så du” (hørte, luktet, observerte) ”Hva har du lært” ”Hva gjorde du bra”

Psykologisk krise og morbiditet Ett års oppfølging: Alvorlige, store ulykker: 30 – 40 % PTSD (Raphael, 1986) Trafikkulykker: 11 % PTSD (Mayou, 1993) Voldtekt: 25 % PTSD (Foa, 1995) Prevalens i befolkningen av PTSD: Menn: 5 %, Kvinner: 10 % (Kessler, 1993)

Debriefing - evaluering Funn: 1. Funn Debriefing resulterte verken i reduserte symptomer eller i utsatt symptomdeby 2. Intervensjonen økte ikke korttidsrisiko for PTSD (3 – 5 mnd) 3. Etter ett år viste en studie signifikant økning i risiko for PTSD for personer som hadde fått debriefing – sekundær traumatisering?

Forklaring på manglende effekt av debriefing 1. Kort intervensjonstid 2. Kort oppfølgingstid 3. Uheldig randomisering av gruppene 4. Iverksettelse av debrifingen uhensiktsmessig 5. Sekundær traumatisering – re-traumatisering 6. Sykeliggjøring av normale belastninger 7. Generell traumatiseringsmodell og intervensjon

GRUPPESAMTALEN Gruppeaktivitet øker nyansene i hendelsen – gruppeprosess Alminneliggjøring av reaksjoner, demping av egne følelser Egenaktivitet igangsetter bearbeiding av reaksjoner og refleksjon Verbalisering og informasjon motvirker psykiske senvirkninger og stimulerer til personlig vekst