INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE v/ Monica Dalen Del II
Hvordan går det på skolen? Skolestarten er vanskelig Varierende skoleprestasjoner Gjennomsnittresultater kan virke tilslørende Det blir vanskeligere etter hvert Språket kan skape lærevansker Uro, rastløshet og hyperaktivitet kan skape lærevansker
Skolesituasjonen Mange får spesialundervisning, men den er lite tilpasset adoptivbarnas lærevansker Mange får mye hjelp med lekser Adoptivforeldre er veldig støttende
Identitet Adopsjon Etnisitet Integrere disse forhold i egen identitet
Adopsjon Adopsjon er alltid et brudd i et menneskes biografi Adopterte må integrere bevisstheten om sine to sett av foreldre: De som fødte dem, men som ikke maktet eller ønsket å beholde dem De som ønsket dem, men som ikke fødte dem
Adopsjon Å være valgt Å være bortvalgt En måte å danne familie på Et tap av familie Tilpasningssorg (Brodzinsky 1990)
Kirk (1964, 1981, 1988, 1992) Akseptering Fornekting
Dalen/Sætersdal (1992,1999) Akseptering Fornekting Stressing
Etnisk identitet Forhold til utseendet Forhold til opprinnelsesland, kultur Forhold til innvandrere og flyktninger
Sosial identitet (Brottveit 1999) Adopsjon + etnisk utseende Tre kulturelle kategorier De norske (bekreftes) De dobbelt etniske (oppdages) De kosmopolitiske (skapes)
Etnisk identitet Store variasjoner Stadige endringer Identitetsutvikling uten fasit
Indre søken Ytre søken Ekstra identifikasjonsarbeid
Mestringsstrategier Goffmann (1963, 1967, 1974) Dalen/Sætersdal (1999) Stigma Informasjonsspill Dalen/Sætersdal (1999) Offensive strategier Defensive strategier
Hva sier forskningen? 75 – 80% klarer seg bra uten store problemer 25 -30% får en del problemer knyttet til tilknytning, språk, læring og identitetsutvikling 5 – 6% utvikler til dels store psykiske vansker Ungdomstiden er vanskelig Noen adoptivfamilier vegrer seg for å søke hjelp
Psykologisk dimensjon Politisk dimensjon
JANUSANSIKTET
Litteraturreferanser Botvar, P.K. (1999). Norsk i sinn, utenlandsk i skinn. Unge adoptertes levekår og livsforhold. Oslo: Diakonhjemmet Høgskolesenter Brottveit, Å. (1999). «Jeg ville ikke skille meg ut» - identitetsutvikling, ekstern kategorisering og etnisk identitet hos adopterte fra Colombia og Korea. Oslo: Diakonhjemmets Høgskolesenter Dalen, M. (2002). Adoptivfamilien år 2000. Hvem er de, hvordan lever de og hvilke utfordringer står de overfor? I: I. Söderlind (Eds): Uppväxt, familjeformer och barns bästa. Institutet for Framtidsstudier (61-76). Stockholm
Dalen, M. & Rygvold, A.L. (1999). Hvordan går det på skolen? En analyse av Utenlandsadopterte elevers skolekompetanse. Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo Dalen, M & Rygvold, A.L. (2004). Internasjonale adopsjoner i Norge. I: E. Befring & R.Tangen (Red): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. (in print) Follevåg, G. (2002). Adoptert identitet. Oslo: Spartacus Forlag Howell, S. (2001). ”En vanlig familie”: Utenlandsadopsjon i Norge, et stadig voksende fenomen I: S. Howell & M. Melhus (Eds.), Blod – tykkere enn vann? (kapittel 3, 73-98) Oslo: Fagbokforlaget Sætersdal, B. & Dalen, M. (1999). Hvem er jeg? Adopsjon, idenitet og etnisitet. Oslo: Akribe Forlag