INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Fra ord til liv Mars 2011.
Björk Thorarinsdóttir
Selvfølelse vs selvtillit
Litteraturlister og oppgaveskriving
Historiefaget i skolen
- roller og forventinger
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Integrering vs. assimilering vs. marginalisering
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Språk og sosialisering
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesninger 5. september Introduksjon 2.Forskningsprosessen - kvalitative og kvantitative tilnærminger.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Nulltoleranse for mobbing
Introduksjonssenteret
Undervisning om Joyce Travelbee
Elevene imellom - 1 Arbeid for en inkluderende elevkultur
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Mangfold og fellesskap
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Venn kommer av norrønt: Vinr
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO Egil Gabrielsen.
Ulikheter og variasjoner
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Familie og hverdagsliv
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Carina Fjelldal-Soelberg
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Heldagsprøve erstatningsrett H 2004
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Samfunnsfag.
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE v/ Monica Dalen Del II

Hvordan går det på skolen? Skolestarten er vanskelig Varierende skoleprestasjoner Gjennomsnittresultater kan virke tilslørende Det blir vanskeligere etter hvert Språket kan skape lærevansker Uro, rastløshet og hyperaktivitet kan skape lærevansker

Skolesituasjonen Mange får spesialundervisning, men den er lite tilpasset adoptivbarnas lærevansker Mange får mye hjelp med lekser Adoptivforeldre er veldig støttende

Identitet Adopsjon Etnisitet Integrere disse forhold i egen identitet

Adopsjon Adopsjon er alltid et brudd i et menneskes biografi Adopterte må integrere bevisstheten om sine to sett av foreldre: De som fødte dem, men som ikke maktet eller ønsket å beholde dem De som ønsket dem, men som ikke fødte dem

Adopsjon Å være valgt Å være bortvalgt En måte å danne familie på Et tap av familie Tilpasningssorg (Brodzinsky 1990)

Kirk (1964, 1981, 1988, 1992) Akseptering Fornekting

Dalen/Sætersdal (1992,1999) Akseptering Fornekting Stressing

Etnisk identitet Forhold til utseendet Forhold til opprinnelsesland, kultur Forhold til innvandrere og flyktninger

Sosial identitet (Brottveit 1999) Adopsjon + etnisk utseende Tre kulturelle kategorier De norske (bekreftes) De dobbelt etniske (oppdages) De kosmopolitiske (skapes)

Etnisk identitet Store variasjoner Stadige endringer Identitetsutvikling uten fasit

Indre søken Ytre søken Ekstra identifikasjonsarbeid

Mestringsstrategier Goffmann (1963, 1967, 1974) Dalen/Sætersdal (1999) Stigma Informasjonsspill Dalen/Sætersdal (1999) Offensive strategier Defensive strategier

Hva sier forskningen? 75 – 80% klarer seg bra uten store problemer 25 -30% får en del problemer knyttet til tilknytning, språk, læring og identitetsutvikling 5 – 6% utvikler til dels store psykiske vansker Ungdomstiden er vanskelig Noen adoptivfamilier vegrer seg for å søke hjelp

Psykologisk dimensjon Politisk dimensjon

JANUSANSIKTET

Litteraturreferanser Botvar, P.K. (1999). Norsk i sinn, utenlandsk i skinn. Unge adoptertes levekår og livsforhold. Oslo: Diakonhjemmet Høgskolesenter   Brottveit, Å. (1999). «Jeg ville ikke skille meg ut» - identitetsutvikling, ekstern kategorisering og etnisk identitet hos adopterte fra Colombia og Korea. Oslo: Diakonhjemmets Høgskolesenter Dalen, M. (2002). Adoptivfamilien år 2000. Hvem er de, hvordan lever de og hvilke utfordringer står de overfor? I: I. Söderlind (Eds): Uppväxt, familjeformer och barns bästa. Institutet for Framtidsstudier (61-76). Stockholm

  Dalen, M. & Rygvold, A.L. (1999). Hvordan går det på skolen? En analyse av Utenlandsadopterte elevers skolekompetanse. Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo Dalen, M & Rygvold, A.L. (2004). Internasjonale adopsjoner i Norge. I: E. Befring & R.Tangen (Red): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. (in print) Follevåg, G. (2002). Adoptert identitet. Oslo: Spartacus Forlag Howell, S. (2001). ”En vanlig familie”: Utenlandsadopsjon i Norge, et stadig voksende fenomen I: S. Howell & M. Melhus (Eds.), Blod – tykkere enn vann? (kapittel 3, 73-98) Oslo: Fagbokforlaget Sætersdal, B. & Dalen, M. (1999). Hvem er jeg? Adopsjon, idenitet og etnisitet. Oslo: Akribe Forlag