SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsmetoder i informatikk
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Hva er en artikkel?.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Prosjekt og forskningsrapport
Mandag 8. November Powerpoint..
Essay er en skriftlig sjanger.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Skriving av prosjektrapport
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Å skrive akademisk Formelle krav.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Individuell fagtekst fra praksis.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Studieteknikk Bison.
Kilde-/litteraturliste
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Utskrift av presentasjonen:

SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg Problemstillinger Teori Om selve oppgaveteksten Litt om analyse Konklusjon eller avslutning

DESIGN, TEKNISKE DETALJER Hvem skal man skrive for? Bruk av ”jeg” og ”vi” ”Kvasiengelsk” og ”engelsksyke” Setningsoppbygging og -lengde Luft i teksten Undertitler Skrifttyper Figurer og tabeller

DESIGN – ET MULIG OPPSETT Innledning – bakgrunn/temavalg Problemstilling(er) – perspektiv Teori(er) – diskusjon, avklaring av viktige begreper, sammenhenger mellom fenomener Empiri – støtte til teorier, svekking av teorier Konklusjon/avslutning Referanser

REFERANSER Sjekk at alle referansene er med i litteraturlisten Ingen bøker eller artikler må oppføres i litteraturlisten hvis de ikke er med i teksten Alfabetisk litteraturliste uten ”gruppering” Referanser bør porsjoneres ut i passelige doser – unngå ”name-dropping” Referansene bør brukes ”aktivt” Det må gå klart fram hva som er en referert forfatters og dine resonnementer

TEMAVALG Bør være relatert til pensum, men litteraturen bør også hentes utenfor pensum Bør vekke interesse (temaet eller litteraturen) Bør kunne konkretiseres Hvordan velge? Er det noen deler av pensum du synes er spesielt interessant? Kan du utforme noen spørsmål knyttet til temaet?

PROBLEMSTILLINGEN(E) La problemstillingen(e) være drivkraft i oppgaven Tenk gjennom hva du vil drøfte innenfor temaet Utform presise spørsmål – ta gjerne utgangspunkt i motsetninger Dersom drøftingen virvler opp nye spørsmål, husk på hva som er hovedproblemstillingen(e)

TEORI Avklaring av sentrale begreper Drøfting av de sammenhenger som nevnes i problemstillingen(e) Unngå lange drøftinger av teori som har liten relevans for problemstillingen(e) Konsentrer deg om noen perspektiver, men bruk gjerne flere forfattere Les gjerne flere tekster av samme forfatter (eller tekster skrevet om hun/han)

OPPGAVETEKSTEN Vær ærlig, redelig og ydmyk (avhengig av sjanger) Begynn så tidlig som mulig, ikke utsett skrivingen til de to siste ukene Bruk gjerne notater og ”råkladd” du har samlet på, men forsøk å få sammenheng og flyt i den endelige versjonen (husk den røde tråden) Unngå pompøse og unødvendig intrikate formuleringer, og pass opp for anekdoter

LITT OM ANALYSE Kunsten å forenkle og trekke ut det vesentlige Følg problemstilling(er) og spørsmål Bruk teorien aktivt (kategorier og begreper, som skaper sammenheng) Ved sammenligninger: Er fenomener ulike på tross av store likheter i konteksten, eller er de like på tross av store ulikheter i konteksten? Les gjerne litteratur om case studier

KONKLUSJON/AVSLUTNING Konklusjonen/avslutningen er ikke kun en oppsummering Pass på at du gjentar (ikke bokstavelig) og besvarer problemstillingen i konklusjonen Prøv å få til en syntese av analysen som begrunnelse for ”svaret” Det er ikke her man skal gjøre sidesprang