Norge som internasjonal biomarin ”Knowledge HuB”?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
En kunnskapsbasert sjømatnæring
Legemiddelindustri som norsk vekstnæring LMIs Næringspolitisk seminar 26. mai 2008 Adm. direktør Stein Lier-Hansen, Norsk Industri - 
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Senja som sjømatregion - et hav av muligheter
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Globale muligheter for (midt-) norsk havbruks- og fiskerikompetanse……
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes,
En kunnskapsbasert havfiskenæring
FONDSFINANS SIDE 1 Hvordan sikre verdiskapningen i Norge Erik Must Samfunn og økonomi 2002.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.

Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fiskeindustrien i Lofoten
Norwegian Ministry of Fisheries Hvordan skape attraktive og levedyktige kystsamfunn Midt - Norsk Fiskerikonferanse 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Regionreformen og samfunnsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Norge som internasjonal biomarin ”Knowledge HuB”? i lys av utredningen “Et kunnskapsbasert Norge” Ragnar Tveterås Marin Møteplass, Bergen, 30. mai 2011

Hva er et globalt kunnskapsnav? Et globalt kunnskapsnav kjennetegnes ved en sammenkopling av innovative forsknings- og utviklingsmiljøer med kompetente kapital- og kommersialiserings-miljøer som skaper en kunnskapsallmenning som tiltrekker seg store multinasjonale bedrifter og alle former for spesialiserte tjenestebedrifter.

Næringsliv som kunnskapsnav Talent Teknologi Fiskeri Leverandører Havbruk Bearbeiding og eksport Investorer Venture kapital Forskning og innovasjon Økonomi Miljø

Den globale kunnskapsnav modellen Klynge attraktivitet Utdannings attraktivitet FoU attraktivitet Klynge dynamikk Miljø attraktivitet Talent attraktivitet Eierskaps attraktivitet

Fiskeri og fiskeoppdrett har en overlegen vekstrate

Fra 2000 til 2009 er også fiskeri og fiskeoppdrett overlegen…

Sjømatnæringen har klart å øke verdiskapingen samtidig som de har frigitt arbeidskraft til andre sektorer

Vekst i verdiskaping per utført timeverk i sjømat er overlegen andre sektorer

Er sjømatnæringen et globalt kunnskapsnav?

Ikke slik Reve har definert et globalt kunnskapsnav i streng forstand

Men det er ikke tvil om at den norske sjømatnæringen er globalt ledende i flere dimensjoner Kompetansenivå når man inkluderer relaterte offentlige institusjoner Teknologisk ledende leverandører FoU kapasitet og investeringer Offentlig forvaltning Finansiering Konsolidering i større selskaper som kan utvikle kapasiteter på intern FoU og innovasjon Den havbruksbaserte verdikjeden leder an.

Havbruk - fremtidens kunnskapsutfordringer Vi har lagt bak oss den ”lette” veksten i havbruk – nå kommer den vanskelige veksten Sykdommer, lakselus, fôrråstoff, stagnasjon i produksjonskostnader, nye arter Vil kreve mange innovasjoner som som direkte eller indirekte vil fordre betydelig FoU Vil kreve en mer avansert samhandling mellom næring, FoU miljøer og myndigheter Selskapene må ta en mer omfattende og kompetent rolle Men offentlig forskningsfinansiering er helt nødvendig

Hvordan blir Norge verdens fremste sjømatnasjon? (Regjeringens visjon)

Fremtiden for norsk sjømatnæring – hvor skal fokuset være?

På Norge…og fordelingen av kaka? Kvotekamp? Lokale vs fremmede eiere? Opprettholde bearbeidings- struktur? Lokalisering av nye oppdrettskonsesjoner

Eller GLOBALT – øke kaka? GLOBALT = region, Norge, Verden Nye markeder Internasjonalisering av leverandørindustri Nye produkter (biomarine ingredienser?) Rekruttere utenlandske talenter Lære av kundene Direkte investeringer i flere regioner

Fremtiden er global Ikke bare som marked for våre produkter… …men også som kilde til de ressurser som skal gi vekst i fremtiden!

La oss nå fokusere på biomarin ingrediensindustri… Dette er en del av marin sektor som mange har lite kunnskap om Det er en ung sektor sammenlignet med andre marine sektorer Det er en svært sammensatt sektor mht. teknologi, prosesser, produkter, markeder Det er en sektor som på mange måter skiller seg fra andre marine sektorer Kan den egentlig betraktes som en marin sektor?

Hvordan skiller biomarin ingrediens sektorer seg fra marine sektorer Høy innovasjonstakt prosess og produkt Større grad av radikale innovasjoner Innovasjonsprosesser er FoU intensive Lang tidshorisont fra FoU til kommersialisering (5-15 år?) Høye krav til vitenskapelig / kompetansekrevende dokumentasjon i flereledd Krever kapital som er både kompetent, tålmodig og risikovillig Krever mer kompetent arbeidskraft

Utdanningsstrukturen er annerledes enn den vi her ser for marin sektor totalt, hvor det er relativt få med høyere utdanning

Fordeling av omsetning i marin ingrediensindustri i 2009 Kilde: Roger Richardsen og Trude Olafsen ”Marin ingrediensindustri 2007-2009”, Sintef rapport .

Høy omsetningsvekst i biomarin ingrediensindustri 2007-9 Kilde: Roger Richardsen og Trude Olafsen ”Marin ingrediensindustri 2007-2009”, Sintef rapport .

Omsetningsveksten er svært varierende mellom de biomarine ingredienssektorene Kilde: Roger Richardsen og Trude Olafsen ”Marin ingrediensindustri 2007-2009”, Sintef rapport .

Men vær forsiktig med å dømme sektorene etter historisk vekst… …fordi innovasjoner og gjennombrudd i markedet kan endre bildet dramatisk

Driftsmarginen varierer mye mellom de biomarine ingredienssektorene Kilde: Roger Richardsen og Trude Olafsen ”Marin ingrediensindustri 2007-2009”, Sintef rapport .

Driftsmarginen varierer mye mellom de biomarine ingredienssektorene Kilde: Roger Richardsen og Trude Olafsen ”Marin ingrediensindustri 2007-2009”, Sintef rapport .

Igjen, vær varsom med å dømme sektorene etter historisk lønnsomhet… …fordi noen sektorer foretar store investeringer som kan gi høy avkastning ved et teknologisk / markedsmessig gjennombrudd

Norsk biomarin ingrediensindustris fortrinn Nærhet til råstoff fra oppdrett og fiskeri Konsolidering og oppskalering av mottak og bearbeiding har skapt nye muligheter for høykvalitets og kostnadseffektive råstoff til biomarin ingrediensindustri Nærhet til kompetanse på råstoff Både i ulike deler av næringen og offentlige FoU-institusjoner

Norsk biomarin ingrediensindustris ulemper Avstand til store konsummarkeder for sluttprodukter Handler ikke om transportkostnader, men om kompetanse på trender og krav i markedet, kommunikasjon med konsumenter etc. Avstand til industrielle aktører som bruker biomarine ingredienser Næringsmiddel, farmasøytisk, kosmetikk industri etc. Krever ofte inngående kjennskap til prosesser og produkter, samt tett kommunikasjon og koordinering med kjøpere

Fordeler vs ulemper ved lokalisering i Norge for biomarin ingrediensindustri Balansen mellom fordeler og ulemper varierer mellom biomarine ingredienser For noen produkter er nærhet til markedet viktigere enn nærhet til råstoff og ”oppstrøms” kompetansemiljøer i Norge Her må det gjøres en vurdering for hvert enkelt produkt Generelt vil norske selskaper befinne seg mer oppstrøms i verdikjeder for biomarine ingredienser Som kan være en svært lønnsom posisjon

Tiltak for å overvinne ulemper ved avstand til marked Rekruttere utenlandske medarbeidere med spisskompetanse Bruke utenlandske kunnskapsmiljøer og FoU-miljøer Utvikle strategiske allianser med utenlandske selskap lengre nedstrøms i verdikjeden Tiltrekke seg investeringer (eierskap) fra utenlandske kompetente finansielle investorer

Innovasjon og oppgradering – fra prosess til forbruker kommunikasjon Innovasjon skjer ikke bare i prosess- og produktutvikling Innovasjon skjer også i markedsføring av produktene Herunder kommunikasjon mot konsumentene I fremtiden vil flere forbrukere bli mer bevisste og få mer kunnskap For eksempel DHA og EPA innhold i omega-3 produkter, harskning… Det betyr at de profesjonelle kjøperne også vil bli mer krevende i fremtiden

Case: Den globale kampen om fiskeolje Oppdrettsnæringen anført av laks har hatt et unikt grep på det globale fiskeoljemarkedet det siste tiåret Årsaken er at denne sektoren har vært overlegen i å skape verdier ut av fiskeolje og dermed har hatt størst betalingsevne

Case: Den globale kampen om fiskeolje Nå trues dette grepet av human konsum sektorer Helsekost Farmasøytisk Functional food Med flere

Case: Den globale kampen om fiskeolje Innovasjoner i prosess & produkt kombinert med forbrukertrender har styrket andre sektorers betalingsevne i forhold til oppdrettsnæringen dramatisk Laksesektorens unike posisjon i fiskeoljemarkedet er nå trolig historie Konsekvensene for laksenæringen er Laksefôrselskapene må bli enda bedre på substitusjon i fôr-formuleringene GM-alternativer til fiskeolje blir mer attraktivt, men dette vil kreve kostbar FoU

Forutsetninger for videre vekst i fremtiden Fortsatt industrialisering (=konsolidering, oppskalering, profesjonalisering) av verdikjeden fra fiske/oppdrett til primærbearbeiding Internasjonalisering av biomarin ingrediensindustri i flere dimensjoner Bygge en annen kultur enn den som har preget deler av norsk marin sektor

Vi kan bare bygge en internasjonalt ledende biomarin ingrediensindustri i Norge hvis den ikke er ”for norsk”!

At en ledende biomarin ingrediens-industri ikke er ”for norsk” betyr at den rekrutterer dyktige, høyt utdannede medarbeidere fra andre land til ledelse, FoU, markedsføring etc. bruker kunnskapsmiljøer og FoU-miljøer i utlandet når de er best tiltrekker seg kompetente utenlandske kapitalister som eiere inngår strategiske allianser med utenlandske selskap i andre deler av verdikjeden, gjerne gjennom eierskap

Andre marine sektorer rekrutterer primært lavt utdannet utenlandsk arbeidskraft, mens en vellykket biomarin ingrediens sektor må rekruttere utenlandske talenter med høyere utdanning

Biomarin ingrediensindustri har trolig en stor fremtid i Norge… …men i dag er det vanskelig å spå i hvilke retninger den kommer til å vokse