VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato
Mestring – fleksibilitet - gjennomføring Positive trekk og trender ved skolenSkolens visjon og verdierSamarbeid – skole hjem Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem2
Positive trekk ved skolen Skolen har en flott elevgruppe og atferden er god Elevene våre trives ved skolen Mange elever har god innsats Skolens bidrag til elevenes læring er også positivt. Mange elever "løftes" fra de kommer inn i skolen og til de forlater MEN Mange elever har forutsetninger for å yte mer og avslutte skolegangen med bedre resultater Vi har også elever som krever tett oppfølging, både faglig og sosialt. Her vil vi gjerne ha samarbeid med foreldre/foresatte Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem3
Positive trekk ved skolen Lier satser særlig på: At skolen skal være et godt sted å være og et godt sted å lære Tilpasset opplæring og "tidlig innsats" for elever som har behov for dette Skolen har tett oppfølging av elever med mye fravær og faglige problemer Faglig opprustning og kompteanseutvikling av lærerne Gode systemer for tett oppfølging av gruppene (kontaktlærere/gruppelærerråd) og nært samarbeid mellom lærerne Vi er opptatt av å øke statusen for yrkesfagene – skolen skal utdanne gode yrkesutøvere for framtiden Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem4
Skolens visjon – våre verdier GjennomføringFleksibilitetMestring Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem5
Mestring Dette betyr at vi leter etter styrkene hos eleven og ønsker at: Eleven opplever mestring ut fra sitt nivå Hun/han utfordres og opplever støtte gjennom stadige forventninger om å yte og utvikle seg videre Elever som ikke har blitt tilstrekkelig utfordret i tidligere skolegang, møtes med forventninger og ambisjoner En åpen, tolerant og inkluderende kultur, i et positivt læringsmiljø preget av tillit, respekt og verdsetting Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem6
Fleksibilitet - betyr at det ved Lier er: Enkelteleven i fokus, samtidig ansvarlig deltaker i fellesskap og mangfold Ved Lier skal det være «Rom for alle – blikk for den enkelte» Fleksibilitet i organisering av opplæringen for å møte ulike elevers spesifikke behov Vi vektlegger variasjon og motivasjon Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem7
Fleksibilitet – betyr "tidlig innsats" «Tidlig innsats mot frafall» = «tett på» fra første skoledag Elever som sliter skal møtes med «tidlig innsats». Vi jobber ikke etter en "vent og se"- tilnærming Dette krever nært samarbeid mellom: Elev foresatt skolen For å lykkes trengs dere (foresatte/foreldre) Mitt råd er derfor: Ikke slipp ungdommene ennå – de trenger dere – vi trenger dere Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem8
Gjennomføring – fullføre og bestå Alle elever skal nå lengst mulig – for å lykkes betyr dette at: Elevene er mye tilstede – og følges opp systematisk Dette krever egeninnsats fra elevene og hjelp fra dere foresatte Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem9
Mestring – fleksibilitet – gjennomføring At vi har følgende forventinger for elevene: At de kommer presis og med riktig utstyr Er tilstede hele dagen Samhandle godt med lærere og medelever For mange elever kreves det at hjem og skole samarbeider tett og følger opp hele tiden Målet er at flest mulig av våre elever skal fullføre og bestå og oppnå yrkes- eller studiekompetanse Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem10
Mestring – fleksibilitet – gjennomføring LærereForesattElev De viktigste partene er: Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem11
Mestring – fleksibilitet – gjennomføring Vårt felles ønske er at flere elever skal lære mer, gjennomføre og bestå. For å klare dette trengs samarbeid mellom: Elever Foreldre/foresatte Kontaktlærere/lærere/andre ansatte v/skolen Elevtjenesten m/rådgivere/spesialpedagogisk koordinator/helsesøster/PPOT Rektor og resten av ledelsen Politiet/Uteseksjonen "Det trengs en hel landsby for å oppdra et barn" Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem12
Mestring – fleksibilitet – gjennomføring ElevtjenestenPresentasjon av kontaktlærerneFordeling til gruppevise samtaler Stikkord og dato Samarbeid - skole - hjem13