Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 Anne Kristin Dahl

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
2B: Nåværende empirisk analyse
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
NKIs erfaring med Læringspartnere
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - påbygningsenhet Høsten 2010.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 Anne Kristin Dahl Veileder- og mentorutdanning ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, ILS   Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 Anne Kristin Dahl

Hvorfor mentorutdanning? Stortingsmelding 11 (2008 – 2009) Ny grunnskolelærerutdanning og PPU-/lektorutdanning h-13) Lærerens egne profesjonsutvikling Ny funksjon i skolen. Oppgaver? Status? Karriere? Å veilede voksne i deres profesjonelle utvikling er noe helt anna enn å veilede elever i læringsarbeid Mao – behov for kompetanse på skolen Veiledningsbegrepet fadder rådgiver, coach, veileder, mentor?

Videreutdanning – for utvikling av lærernes undervisning – og dermed bedre læring for elevene Hva sier forskning om videreutdanning og læringsutbytte? Lærere om suksessfaktorer Tar utgangspunkt i lærernes egne erfaringer og problemstillinger Utforming av opplegg som skal prøves ut i egen praksis Flere lærere fra samme skole – blir til FOU-arbeid Utprøving og refleksjon sammen Inngår som ledd skolens utviklingsmål, med tydelig støtte fra ledelsen At personer fra universitets- og høgskolesektoren deltar både i praksisfellesskap og i refleksjonsprosesser Postholm og Rokkones, Utdanning 7. okt.-11

Utsagn fra studenter på siste samling på ”Mentor 2”, 3.9.11 Hvem skal jeg drøfte viktige skolespørsmål med nå? Hvem skal utfordre meg på noe mer – og annet enn daglige rutiner? Hvordan skal jeg holde meg oppdatert? --- Hva skal gjøre på fredagsettermiddager og lørdagsformiddager nå – jeg savner dette allerede Vi MÅ få til møteplasser, vi må utvikle oss videre! Vi må ikke miste kontakten….

Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 1 VEIL 4010 15 studiepoeng, masternivå vår 2011: 45 studenter høst 2011: 46 studenter (25 fra Akershus) 2 VEIL 4020 15 studiepoeng, masternivå høst 2011: 35 studenter (16 fra Akershus) vår 2012: 40 studenter (opptaksnorm) Frist 1. nov. -11 http://www.uv.uio.no/ils/studier/evu/veiledning-og-mentoring-i-laererprofesjonen-1-og-2/

Målgruppe Personer med lærerutdanning som ønsker å utvikle seg i læreryrket: profesjonsutvikling arbeider eller skal/kan tenke seg å arbeide med veiledning av lærerstudenter og/eller nyutdannede lærere liker å være den som støtter og utfordrer kollegaer i deres (og egen) profesjonsutvikling kan tenke seg andre funksjoner, oppgaver og større ansvar i tillegg til å arbeide som lærer på skolen, i kommunen ønsker karriereutvikling i skolen ønsker ansvar og oppgaver knytta til partnerskoler, universitetsskoler Vår målgruppe er spesielt yrkesfaglærere, men vi tar også inn andre. Har åpnet for at praksisveiledere også kan tas inn. Ofte er dette samme personer

Opptakskrav og rangering av søkere 3-årig lærerutdanning minst 3 års praksis etter fullført utdanning Rangering av søkere til emnet Dersom oversøkning Det gis 1 poeng pr år (12 mnd.) i undervisningsstilling i skolen. Maksimalt 15 poeng uttelling gis Det gis 3 poeng til søkere med anbefalingsbrev fra skoleleder/rektor Dersom søkere etter poengrangering stiller likt, vil vi rangere etter en totalvurdering ut i fra alder, kjønn og skoleslag

Organisering Deltidsstudium 1, 4010 på høstsemesteret 2, 4020 på vårsemesteret 6 samlinger (fred. 16.15 – 20.00 + lørd. 10.15 – 14.00) 15 studiepoeng pr. semester Faste basisgrupper (4 studenter) Forelesinger og praktiske øvelser knyttet opp mot praksis og teori Deltagernes erfaringer står sentralt i undervisning, arbeidskrav og eksamen Praksis: Veiledning av student, nyutdanna eller annen kollega Veiledning på veiledningsgrunnlag, ev. veiledning på veiledning

Smakebiter – undervisningstema Veiledning og kommunikasjon, tradisjoner og metoder Skrivekurs Å være lærerstudent – og å være nyutdanna. Praksisveiledning Litteraturseminar Å forske på egen undervisning, profesjonsutvikling. Symmetri og asymmetri i veiledning. Makt og etikk. Klasseromsforskning. Hva vet vi? Observasjon i klasserommet. Metode. Lærerarbeidet – klasserommet Lærerarbeidet – kollegaene og organisasjonen Lærerarbeidet – roller og relasjoner Fagdidaktikk og metoder (fagvis inndeling) Tilbakemeldingskultur og fagveiledning Lærerprofesjonens kunnskapsgrunnlag Profesjon og kunnskap – forholdet mellom teori og praksis. Profesjonskvalifisering og profesjonsutvikling

Smakebiter – arbeidskrav og eksamen Lage plan for veiledning med utgangspunkt i årshjulet på egen skole Intervju: Den nyutdanna, rektor, ev. andre Drøfte veiledningsmetoder knytta til egne kontekster Ulike veiledningssituasjoner 4010 Skriftlig hjemmeeksamen (6 sider) 4020 Aksjonslæring/forsking på egen undervisning i egen klasse Muntlig gruppeeksamen

Smakebiter – evaluering ”Hvor fornøyd er du med studiet” (4010, v-11) Svært fornøyd: 32,1% Ganske fornøyd: 57,1% Verken – eller: 10,7% Ganske misfornøyd: 0% Svært misfornøyd: 0% Jeg syns emnet er kjempespennende, det har vært mange skikkelig gode forelesninger og litteraturen har vært bra Vi og erfaringene våre blir verdsatt samtidig som jeg kjenner at jeg/lærerrollen min utfordres på nye måter Studiet skaper profesjonell utvikling. Opplever at det er meningsfylt Fruktbare møter med andre lærere som vil mer! Har lært SÅ mye og så har det vært inspirerende å jobbe i gruppe med andre – og møte så mange spennende lærere!

Tilbud fra ILS Partnerskoledagen 1. november Presentasjon av rapporten «Gode skoler – gode for alle» ved Anders Bakken og Kirsten Danielsen fra Nova (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) Hva innebærer det å reflektere over egen praksis? – Et blikk på veiledningsdialoger mellom veileder og studenter ved Britt Oda Fosse (ILS) Veiledning i praksis – mellom planlagte prosesser og optimale øyeblikk ved Petter Mathisen fra Universitetet i Agder Hvem er dagens lærerutdannere? ved PPU-leder (ILS), Ketil Mathiassen Påmelding: 21. okt. https://wiki.uio.no/uv/ils/ppu/index.php/Partnerskoledagen_2011

Personer på ILS Faglig ansvar: Anne Kristin Dahl Tlf 22 85 45 97, mobil 97 10 00 97 annekda@ils.uio.no Daglig ansvar VEIL 4010: Tove S. Hunskaar Tlf 22 85 41 58 t.s.hunskaar@ils.uio.no Administrativt ansvar: Britt Berge Tlf 22 85 4157 britt.berge@ils.uio.no

Velkommen til oss på ILS!