Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Trenerrollen og motivasjon
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
GROW modellen.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Ivar vehler Mindfulness og prestasjoner - hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Ivar vehler
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Dialektisk relasjonsteori
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
12 Reflekterende lesing.
Link er viktigere enn matte,
Toppidrett og holdninger
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Livsstilsending - uke 5 -
Individuelle samtaler Eierskap til egen teknikks utvikling Motivasjon Barmark.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Verdensdagen for Psykisk Helse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Klubben for alle.
Helsesøsterkongressen 2017
De viktigste resultatene
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Velkommen til Apalløkka
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norges Musikkhøgskole
Døden.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Utskrift av presentasjonen:

Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på? Trusler Prestasjonspress eget Forventningspress fra andre, befolkning, media Media – jakten på oppslag Sterke opplevelser Nå individuelle mål Lykkes sammen med teamet Mislykkes, - svikte forventninger Tap Tap av ansikt, prestisje, autoritet, posisjon, innflytelse Tap av drømmer og relasjoner Ansvar Beslutningsdilemma, - skyldfølelse Uttak, - Misbruk av makt, - Feilgrep – overgrep Vegring for beslutninger, - Selvbebreidelse

Balanse mellom prestasjon og restitusjon Hvile(Fysisk/mentalt) Relasjoner/støtte/trygghet Spenning – senkning Refleksjon/samtale Debrif/ Feedback Prestasjon Målfokus/resultat Gjennomføring Forventninger/krav Spenningsregulering Konsekvens/høy prestering

Handlingen påvirkes av tanker og følelser Refleksjon/ Læring Forberdelse/ Justering Tanker Følelser Handling

Grunnleggende forståelse Et godt resultat Er konsekvensen av En god prestasjon Riktig kvalitet Er konsekvensen av Riktig aktivitet med Riktig kvalitet

Egenperspektiv og andres perspektiv Mitt opplevelses felt Andres opplevelses felt Felles opplevelse Felles opplevelses

Mental forberedelse Refleksjon i forkant av utførelse basert på eget mentalt bilde av det perfekte. Visualisering Simulering. Spenningsregulering – nervøsitet gir god adrenalin. Skape tro og lyst, hvorfor kommer du til å lykkes?

Besiktigelse

Slow drill/frikjøring

Spennings regulering før start Finne riktig spennings nivå Gjøre rutinen din Finne riktig spennings nivå Gjøre rutinen din

Evaluering i etter kant av prestasjon Hvordan var spenningen i forkant av prestasjonen? Hvilke tanker hadde du rett før prestasjonen? Hvordan opplevde du Hva lærte du av prestasjonen?

Foreldres oppgave Trygghet Refleksjon av prestasjon gjennom samtale Relasjoner, Støtte, Trygghet Refleksjon av prestasjon gjennom samtale ”Debrief” Skape læring av prestasjonen Relasjoner/Støtte/Tryghet Refleskjon av prestasjon gjennom samtale. Debrief og feedback

Lytting på ulike nivåer Overfladisk lytting Inn det en øret ut det andre Indre lytting Bekreftelse på egne tanker, egen nysgjerrighet Fokus lytting Fordomsfri, nysgjerrig på den andres vegne Empatisk lytting - Mer enn ordene, hele personen, det som sies mellom linjene

Utøversamtale etter prestasjon Lytt til utøveren - Hvordan opplevdes prestasjonen? Fakta. Hva hendte/skjedde. En beskrivelse fakta i hendelsen som går gjennom det virkelige forløpet fra A til Å. Det er viktig at løperen skiller mellom rykter og fantasier. Nøkkel spørsmål for å komme i dybden av prestasjonen. Hvilke tanker hadde du i forkant av prestasjonen? Hvordan var spenningen i forkant av prestasjonen? Hvilke tanker hadde du rett før prestasjonene? Hvordan var spenningen rett før prestasjonene? Hvilke følelser hadde du? Avslutning: Læring og lukking av samtale Hva har du lært av prestasjonen Hvordan kan du forbedre eller gjenta prestasjonen? Hvordan har det vært å snakke om prestasjonen?

Ta ut potensiale!! Ta ut potesialet