Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på? Trusler Prestasjonspress eget Forventningspress fra andre, befolkning, media Media – jakten på oppslag Sterke opplevelser Nå individuelle mål Lykkes sammen med teamet Mislykkes, - svikte forventninger Tap Tap av ansikt, prestisje, autoritet, posisjon, innflytelse Tap av drømmer og relasjoner Ansvar Beslutningsdilemma, - skyldfølelse Uttak, - Misbruk av makt, - Feilgrep – overgrep Vegring for beslutninger, - Selvbebreidelse
Balanse mellom prestasjon og restitusjon Hvile(Fysisk/mentalt) Relasjoner/støtte/trygghet Spenning – senkning Refleksjon/samtale Debrif/ Feedback Prestasjon Målfokus/resultat Gjennomføring Forventninger/krav Spenningsregulering Konsekvens/høy prestering
Handlingen påvirkes av tanker og følelser Refleksjon/ Læring Forberdelse/ Justering Tanker Følelser Handling
Grunnleggende forståelse Et godt resultat Er konsekvensen av En god prestasjon Riktig kvalitet Er konsekvensen av Riktig aktivitet med Riktig kvalitet
Egenperspektiv og andres perspektiv Mitt opplevelses felt Andres opplevelses felt Felles opplevelse Felles opplevelses
Mental forberedelse Refleksjon i forkant av utførelse basert på eget mentalt bilde av det perfekte. Visualisering Simulering. Spenningsregulering – nervøsitet gir god adrenalin. Skape tro og lyst, hvorfor kommer du til å lykkes?
Besiktigelse
Slow drill/frikjøring
Spennings regulering før start Finne riktig spennings nivå Gjøre rutinen din Finne riktig spennings nivå Gjøre rutinen din
Evaluering i etter kant av prestasjon Hvordan var spenningen i forkant av prestasjonen? Hvilke tanker hadde du rett før prestasjonen? Hvordan opplevde du Hva lærte du av prestasjonen?
Foreldres oppgave Trygghet Refleksjon av prestasjon gjennom samtale Relasjoner, Støtte, Trygghet Refleksjon av prestasjon gjennom samtale ”Debrief” Skape læring av prestasjonen Relasjoner/Støtte/Tryghet Refleskjon av prestasjon gjennom samtale. Debrief og feedback
Lytting på ulike nivåer Overfladisk lytting Inn det en øret ut det andre Indre lytting Bekreftelse på egne tanker, egen nysgjerrighet Fokus lytting Fordomsfri, nysgjerrig på den andres vegne Empatisk lytting - Mer enn ordene, hele personen, det som sies mellom linjene
Utøversamtale etter prestasjon Lytt til utøveren - Hvordan opplevdes prestasjonen? Fakta. Hva hendte/skjedde. En beskrivelse fakta i hendelsen som går gjennom det virkelige forløpet fra A til Å. Det er viktig at løperen skiller mellom rykter og fantasier. Nøkkel spørsmål for å komme i dybden av prestasjonen. Hvilke tanker hadde du i forkant av prestasjonen? Hvordan var spenningen i forkant av prestasjonen? Hvilke tanker hadde du rett før prestasjonene? Hvordan var spenningen rett før prestasjonene? Hvilke følelser hadde du? Avslutning: Læring og lukking av samtale Hva har du lært av prestasjonen Hvordan kan du forbedre eller gjenta prestasjonen? Hvordan har det vært å snakke om prestasjonen?
Ta ut potensiale!! Ta ut potesialet