Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Senter for kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Senter for kunnskapsbasert praksis
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
læringssyn - menneskesyn
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etikk og brukermedvirkning
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Avdeling for sosionomutdanning
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Kari Annette Os FoU leder
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Kunnskapsbasert praksis - nye videreutdanninger for ergoterapeuter
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
LP og evidens i undervisningen
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING
Hvordan kan vi styrke ergoterapi og samtidig utvikle kvaliteten i fagutøvelsen? Utvikling av ferdigheter i kunnskapsbasert praksis for studenter og klinikere.
Hvorfor og hvordan praktisere en kunnskapsbasert praksis?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Senter for kunnskapsbasert praksis
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus.
Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet.
Digital interaktiv opplæring i KBP for praksisveiledere.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Retningslinjer for klinisk praksis
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
«noen raske tanker om prioriteringsmeldingen» - Kreftforeningen
Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene……. ZEVS nettverk 06.05 - 08.05.2013 Anne J. Kittelsen fagutviklingskonsulent

Hvorfor gjør vi det vi gjør? Og hvilke informasjonskilder bruker vi? Klinisk erfaring Det vi lærte på skolen Råd fra kollega Det vi lærte på kurs Bøker Goggle

Hva er KBP i praksis Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjon ( Nortvedt et al. 2012)

Hvorfor er det viktig? Sikre pasientene den beste tilgjengelige behandling og pleie Kunne ta de riktige prioriteringer og valg Kunnskapsutvikling mm

KBP Konteksten Forskningsbasert kunnskap kunnskap Brukermedvirkning Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap KBP Brukermedvirkning Og Brukerkunnskap

Metoden

Spørsmålformulering

PICO P: Pasient/problem Hvilken pasientgruppe eller populasjon dreier det seg om? I: Intervention Hva er det med denne pasientgruppen du er interessert i? Er det et tiltak som er iverksatt (intervensjon, eksponering)? C: Comparison Ønsker du å sammenligne to typer tiltak? I så fall skal det andre tiltaket stå her (f.eks. dagens praksis). O: Outcome Hvilke endepunkter er du interessert i?

Hvor kan vi søke forskning? Helsebiblioteket, unik i Norge Sykepleie forskning kan også ha gode og aktuelle artikler.

Helsebiblioteket Kin cooperation – pårørende samarbeid relatives

Kritisk vurdere Sikre at forskningen er relevant, at den er relevandt for ditt arbeid og at studiene er kvalitetsmessig bra, Anbefaler dere å brke oppsumert forskning.

Anvende el. Implementere

Evaluere Spørre seg selv jobber jeg Kunnskapsbasert Tar vi kunnskapsbaserte valg Vurdere vi de prioriteringer og valg vi gjør Reflekterer vi over det vi gjør

Evaluere Refleksjoner rundt praksis/bevissthet rundt praksis Spør jeg meg hvorfor jeg gjør som jeg gjør i jobben min? Diskuterer jeg med kollegaer hva som er grunnlaget for beslutninger i praksis? Stiller jeg kliniske spørsmål? Starter jeg med å søke etter systematiske oversikter? Spørre seg selv jobber jeg Kunnskapsbasert Tar vi kunnskapsbaserte valg Vurdere vi de prioriteringer og valg vi gjør Reflekterer vi over det vi gjør

Nettkurs

KBP – metode for systematisk kvalitetsarbeid Programmet på turen og KBP Erfaringsbasertkunnskap Forskningsbasertkunnskap Brukermedvirkning el. Brukerkunnskap Konteksten Forskning; Siri vil si noe om dette, i tillegg utfordret vi dere til å søke før turen… Brukermedvirkning: Odd Grann og brukerus/pårørende us Erfaringsbasert; Solfrid om kurs oppl. Dere med egne opplevelser Konteksten, den kjenner dere og kan …

Litteratur Monica Nortvedt, Gro Jamtvedt, Birgitte Graverholdt og Liv Merete Reinar: Jobb kunnskapsbasert- en arbeidsbok. (Akribe 2012) Artikler fra Sykepleien: Nr. 16/2001 - Evidensbasert sykepleie , 1. artikkel Nr. 17/2001- Evidnsbasert sykepleie Hvordan komme i gang. ( 2.artikkel) Nr. 18/2001- Styrke og begrensninger ved evidensbasert sykepleie ( 3.artikkel) Nr.12/2002 – Debatt: Evidensbasert praksis Nr.15/2004 – Metodisk mangfold Nr.15/2005 – To tenker bedre enn en Nr. 17/2007 – Gir ny giv Clinical Nurse pecialist, volume 20/ 2006, Strategies to Increase- Research- based Practice Boge, J& Martinsen, K( 2006) ; Kritiske kommentarer til evidensbasert undervisning og praksis - Vård i Norden 2, 2006 s.32- 35