Organisering av flyktningarbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bosetting av enslige mindreårige
Advertisements

Halsa Interkommunale Psykiatriske Senter
Deltaking, inkludering og velferd
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Det kommunale og det statlige barnevern
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet
Bosetting Nina Gran.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Boligløsninger for enslige mindreårige
Oslo kommune bydel Stovner Boligenheten ARBEID MED STATLIG BOSTØTTE LOKALT Ida Mboge – Boligenheten Bydel Stovner. Seminar Trondheim 12 november 2010.
Rammebetingelser på flyktningfeltet
Levanger - en trivelig by
Rammebetingelser på flyktningfeltet
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
TILSKUDDSORDNINGER TIL FLYKTNINGER
Fra anmodning til vedtak om bosetting: eksempel fra Bærum kommune
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Arbeid med bistand Rapportering.
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Flyktningkonferansen 2008
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Bosetting av flyktninger
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
8.Juni Åpent informasjonsmøte for frivillige organisasjoner Tilskudd til bosetting og integrering av flyktninger og inkludering av innvandrerbefolkningen.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Samarbeid om flyktningarbeidet Tre forslag til en fellesløsning.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Om barne- og familievernet
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Rammebetingelser på flyktningfeltet
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Hemsedal- mellom øst og vest. Innbyggertall pr er i overkant av 2300 stk. Turiststed som i vintersesongen kan huse opptil turister. Nærmeste.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Barn på flukt som kommer alene til Norge – Enslige mindreårige asylsøkere under 15 år Tlf: Gaute Ingeson Fossbakk.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Rutiner for første gangs helseundersøkelse for flyktninger.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Bosetting, integrering og radikalisering
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Asyl- og flyktningsituasjonen
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Evalueringens problemstillinger
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
INFORMASJONSPROGRAM Oppholdstillatelse.
Evalueringens problemstillinger
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
NAV ANDØY.
Utskrift av presentasjonen:

Organisering av flyktningarbeidet Spesialrådgiver Nina Gran, KS

ORGANISERING AV FLYKTNINGARBEIDET Det statlige flyktningarbeidet Det kommunale flyktningarbeidet

Veier til Norge som flyktning Overføringsflyktninger, ca 1200 årlig intervju i flyktningleir informasjonsprogram før de kommer til Norge - direkte til kommunene 2) Asylsøkere . Transittmottak: intervju og legesjekk - vanlig asylmottak: sentralisert eller desentralisert - forsterket mottak (for personer med ekstra hjelpebehov) - enslig mindreårigmottak (enslige 15 – 17 år) - utreisemottak for personer med avslag Enslige mindreårige under 15 år: direkte til omsorgsenter

Ansvarlige instanser Asylsøkerfasen : UDI - drift av mottak Enslige mindreårige under 15 år: BUF-dir har ansvaret for omsorgsenter og bosetting Etter oppholdstillatelse UDI/IMDi - opphold i mottak UDI - utsøking til kommune Bosetting: kommunen

Organisering av flyktningarbeidet Tidligere: diskusjon hvorvidt det skal ligge under sosial, kultur eller direkte under rådmannen Nå: Innenfor eller utenfor NAV - integrert - som en egen enhet

FLYKTNINGARBEID OG NAV 3 MULIGHETER: FORPLIKTENDE SAMARBEIDSAVTALE SAMLOKALISERING INTEGRERING

HVIS INTEGRERING Hva skal inn i NAV? Hele flyktningarbeidet Kun introduksjonsordningen UTFORDRINGER I Å SKILLE: Introduksjonsprogram og Voksenopplæring Introduksjonsprogram og øvrige flyktningarb.

FORDELER VED INNLEMMELSE I NAV Fokus på arbeid, viktig for flyktninger Sikre at flyktninger mottar de samme tilbud som alle andre innbyggere på alle områder flyktningen vil få færre tjenesteaktører å forholde seg til unngår å bli kasteball mellom flyktningtjenesten og andre. innvandrerspesifikk kompetanse er viktig i arbeidet at alle tjenesteytere ”kjenner” flyktningen fra han blir bosatt, bedrer mulighetene for individuell rådgivning og tilrettelegging bedre tverrfaglig samarbeid, sikrer f eks. trygderettigheter, samordning av stønader, reaksjoner/sanksjoner på fravær unngår risikoen for å bli i rollen som ”flyktning” over lengre tid

ULEMPER VED INNLEMMELSE I NAV Stort behov for rådgivning og veiledning spesielt i en startfase Behov for oppfølging på alle områder i starten Ofte behov for mer tidsbruk overfor nyankomne flyktninger enn andre brukere Behov for egen kompetanse på flyktningfeltet – mister noe viktig hvis alle blir generalister Reduserer mulighetene for sammenslåing av flyktningkontor og voksenopplæring Viktig med egen ekspertise på lov og regelverket for flyktninger Viktig å ha personer som har ansvar for de økonomiske tilskuddene

Erfaringer fra flyktningtjenestene Alle er fornøyd med større tilknytning til NAV mht samarbeid rundt arbeidsmarkedstiltak De som er helt integrert i NAV er mindre fornøyd. Mener flyktningarbeidet nedprioriteres. De som fortsatt fungerer som en egen tjeneste innenfor NAV kontoret er mest fornøyd. Mange savner en mer ”åpen dør” slik man gjerne har på et flyktningkontor.

Hva er lurt? Integrering i NAV eller ikke er sannsynligvis ikke det viktigste spørsmålet Et godt samarbeid med NAV er avgjørende Det bør foretas en grundig gjennomgang i hver kommune for å avgjøre valg av modell

Interkommunalt samarbeid Hele flyktningarbeidet Introduksjonsordningen Kun Voksenopplæringen

Eks. Interkommunalt flyktningkontor Eget pol. og administrativt styre med representanter fra de samarbeidende kommunene Fullt ansvar for økonomien Kreve inn alle tilskudd Kjøpe tjenester i kommunene En saksbehandler med samarbeid til hvert NAV kontor Anbefale søknader innen sosialhjelp og annet til de enkelte kommunene

Refundere utgifter til sosialhjelp og andre utgifter til kommunene Godt samarbeid med alle involverte etater i kommunene

Fordeler ved interkommunalt kontor Bygger opp en ekspertise på de forskjellige områdene. En flyktningansvarlig må ha stor kunnskap for å følge opp hele feltet. -Lover, regler på utlendingsfeltet -Tilskuddsordninger og rutiner -Rettigheter og ytelser fra kommunen -Introduksjonsprogrammet, Helse, Bolig, Barnevern, Utdanning m.m Mer effektivt mht å utnytte ressursene Bedre fleksibilitet/bredde i tilbudet

Voksenopplæringen Tilrettelegge felles undervisning gir et bedre differensiert tilbud Faste dager/timer med undervisning Faste dager/timer med andre tiltak fra kommunene Tilskuddet til voksenopplæring gir bedre uttelling ved interkommunalt samarbeid

INTERKOMMUNALT SAMARBEID er nyttig og mer effektivt hvis det ikke er for store avstander mellom kommunene, spesielt mht tilrettelegging av opplæring og aktiviteter.