Persepsjon og kognisjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Persepsjon og kognisjon
Layout - utforming - design i
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
I dag: litt om kommunikasjon
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kognitive læringsprosesser
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Barns læring, voksnes ansvar!
Mandag 8. November Powerpoint..
12 Reflekterende lesing.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Kulturteori
10 regler for å skrive for web
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lek og Læring i barnehagen
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Hafjellseminaret våren 2012
BATEK Prosessmodellering i Visio. BATEK Bruk av Vité mal i Visio n Start Vité fra program menyen n Velg New Project n Gi navn på prosjekt.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Toddlergeometri Hva er det ?.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Daniel Stern`s Teori.
Kognito ergo sum.
Veiledning og kommunikasjonsteori
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
SAMSPILLMETODEN DIALOG
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Historie og filosofi 1 Side
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Persepsjon og kognisjon Menneskelige aspekter

Menneskelig aktivitet inndeles tradisjonelt i tre basale prosesser Persepsjon Kognisjon Motorikk Ytre verden

Persepsjon er den prosess hvor fysiske stimuli blir mottatt av øyet, øret, følesansen (den visuelle, auditive og haptiske kanal ) Kognitive prosesser handler om innsamling, oppbevaring og gjenfinning av informasjon. Læring, kort- og langtidshukommelse, oppmerksomhet … Den motoriske prosess er den ’handling’ man foretar som følge av den persptoriske og kognitive prosess. Denne handling fører til nye stimuli og kretsløpet er sluttet

Informasjonsprosessering Menneskelig handling er en funksjon av flere prosesserings stadier. Klassisk modell innenfor kognitiv psykologi Computational approach, Connectionist approach, Distribuert kognisjon, økologisk psykologi Barber 1988

Menneskelige sanser Menneskene mottar input gjennom sansene Syn Hørsel Føling Lukt Smak Oppmerksomhet er nært knyttet til sansing

Synet Synet er den viktigste informasjonskilden for de fleste mennesker Synet har en rekke fysiske og perseptuelle begrensninger Visse ting kan ikke sees av menneskelige øyne Hva vi ser kan være forskjellig fra virkeligheten

Hva ser du?

Visuell persepsjon To teorier om visuell persepsjon Konstruktivistisk: vårt syn på verden konstrueres både fra informasjon i omgivelsene og fra tidligere lagret kunnskap Økologisk: Persepsjon innebærer å plukke opp informasjon fra omgivelsene direkte uten konstruksjon og bearbeidelse

Konstruktivistisk tilnærming

Konstruktivistisk tilnærming

Konstruktivistiske prosesser omfatter dekomponering og oppdeling av synsinntrykket til sammenhengende og gjenkjennelige enheter. Gestalt lovene for perseptuell organisering er et forsøk på beskrive hvilke lover denne prosessen følger

Nærhet og Likhet

Lukkethet og God kontinuitet

Gestaltlovene anvendt i design

Økologisk tilnærming Økologisk teori antar at persepsjon er en direkte prosess Informasjon oppdages i stedet for konstrueres Et sentralt konsept for den økologiske tilnærmingen er affordance begrepet Hva vi ser som objektets egenskaper er hva som tilbydes av objektet. Når det er tydelig hva objektet tilbyr, så er det lett å vite hvordan man skal interagere med objektet.

Økologisk tilnærming

Økologisk eller konstruksjonistisk? Selv om disse teoriene er fundamentalt uenige kan vi dra nytte av begge. Gestaltlovene hjelper oss å bruke kontekst og tidligere erfaringer hos brukeren i design. Det økologiske perspektivet setter fokus på at vi må designe systemer som kan oppdages og som tilbyr en adekvat funksjonalitet (affordance)

Hukomelse Short Term Store Long Rehearsal Displacement (Forgetting) Sensory Rehearsal Displacement (Forgetting) Transfer

Korttids-/arbeidhukommelse Informasjon som når korttidshukommelsen blir aktivt prosessert og kan nå langtidshukommelsen Begrenset kapasitet: Mengde: 7 +/- 2 enheter eller porsjoner Tid: 30 sek Gjentagelse kan holde informasjonen i hukommelsen og overføre til lth.

Korttids-/arbeidhukommelse Prøv å huske følgende tallrekke 71653894

Korttids-/arbeidhukommelse Enklere når man kan dele den opp i porsjoner (chunks): 71 65 38 94

7 +/- 2 og design Gruppering av menyer: Ikke nok grupper For mange grupper Passe? Eksempel fra http://www.interfacemafia.org/articles/200109/200109-ar0002.shtml

7 +/- 2 og design Kan brukes til å gjøre grensenittet enklere ved å dele inn informasjon i passende logiske enheter. Men mennesker kan skanne lengre lister De behøver ikke å huske dem for å skanne

Dessuten er det lettere å huske noe som gir mening Bil Datamaskin Sekretær Rettferdig Korrupsjon Hus Helse Blad Bestille Diamant Elitær Bord Frihet Fiksjon Likhet Hav Fisk Tulipan Demokrati Konsept

… eller bilder

Tekst og bilder Trash Search Attach Cut Previous File Next Paste Lock E-mail Wait Undo

Skriv navnet på alle kommandoene som du husker

Konklusjon Korttidshukkommelsen er begrenset (7 +/- 2) Kan styrkes ved: Gruppering, bruk av bilder, historier Konstruerer grupper selv om de ikke eksisterer. Billedlige ord er lettere å huske enn mer abstrakte Husker lettest det første og det siste Distraherende elementer kan ødelegge når de fremtrer i sammenhengen, f.eks bilder

Langtidshukommelse Den viktigste informasjonsressursen Er stor (ubegrenset) Er tregere en korttidshukommelsen Informasjon glemmes seinere Det er to typer LTH. Episodisk representerer hukommelse som begivenheter og opplevelser Semantisk er en strukturert lagring og fakta, konsepter og ferdigheter Informasjon i semantisk hukommelse deriveres fra episodisk hukommelse

Kognitive prosesser - adferd Symbol Identifikasjon Beslutning Planlegging Kunnskaps-basert adferd Tegn Gjenkjennelse Assosiasjon Regelsamling Regelbasert adferd Tegn Rutinebasert adferd Dannelse av kjennetegn Refleks SIGNAL Handling Sansing

Konsekvenser for design Vil elementene i grensesnittet oppfattes som symboler elle tegn? Symboler for novisen, signal for eksperten Formange signaler føre til overbelastning av signalbehandlingskapasiteten Formange tegn eller regler føre til at man tolker omgivelsene som symboler.

Kognitive prosesser og læring - Piaget Assimilasjon: prosessen med å forstå og tolke det vi sanser utfra den kunnskap eller de skjemaer vi har fra før. Nye opplevelser reduseres til noe kjent. Dette kan medføre en tilpasning av sannheten i det som sanses slik at det passer med de opprinnelige skjemaene.   Akkomodasjon: prosessen med å justere og forandre de kognitive strukturene, skjemaene, slik at de kan ta inn nye sider ved omgivelsene.

Distribuert kognisjon Tradisjonelle kognitive teorier ignorer: hvordan mennesker arbeider i den virkelige verden Hvordan mennesker interagerer med hverandre

Distribuert kognisjon – et nytt rammeverk Kognisjon er distribuert på tvers av individer og kontekst Å tenke omfatter eksterne relasjoner med ting i verden og andre mennesker Gjenstander i den virkelige verden (bøker, verktøy, dataprogrammer) er utvidelser av den interne menneskelige hukommelse. Delte gjenstander, dokumenter, skrift på en tavle osv. blir del av en felles gruppekunnskap.

Til slutt Noen andre aspekter ved menneske og interaksjon.

Det gylne snitt Forholdet mellom elementene i en form a b c bc/ab = ab/ac = 0,618 I praksis: 3/5, 5/8, 8/13, 13/21, osv.

Eksempler på gylne snitt

En naturlig estetikk? Er det gylne sitt en naturlig estetikk eller en kulturell preferanse? Vurder det gylne sitt når det ikke går på bekostning av andre designmål

Fitts lov Tiden det tar å flytte seg til et mål er en funksjon av målets størrelse og avstanden til målet, MT = a + b log2 (d/s +1) A=0,230 sek b=0,166 sek d=avstand s=størrelsen til målet Eks: Avstanden fra senter av skjermen til et ikon med 1” i diameter er 6”: MT = 0,230 + 0,166(log2(6/1+1))= 0,7 sek

Fitts lov eksempler