Helhetlige helsetjenester i MNS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

AVLASTNING Melhus
Koordinatorforum 5.mai 2009 ”ReHabilitering – fra plan til praksis”
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Nett-basert-individuell plan SamPro
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandling i Indre Østfold
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Departementet sin definisjon på sentrale omgrep:
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Erfaringer med samhandlingsreformen
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Fremme helse og forebygge sykdom
Samhandlingsreformen
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlige helsetjenester i MNS Hva forventer brukere og brukerorganisasjoner av ”Helhetlige helsetjenester i MNS”? Lise Vannebo, leder i demensforeningen i Namsos

Brukere og brukerorganisasjoner NDF Namsos og omegn LHL Namsos Namdal Parkinsonforening NHF Namdalseid Mental Helse Namsos Innherred og Namdal MS-forening Pårørende/ brukere uten tilknytning org.

Hva er Helhetlige helsetjenester? Moteord? Mer tilgjengelig? Mer sammenhengende? Mer koordinerte? Følge pasient/bruker fra fødsel til død? Helsepersonell ser helhetsbildet hos sine pas/brukere = Helhetlig omsorg !

Samhandlingsreformen Helhet i tjenestesystemene s.14 Helhetlige pasientforløp s. 14 Helhetlig tenkning s. 15 Helhetlige prioriteringer s. 16 Helhetlig måte å stille opp på ovenfor pasientens behov s. 22 Helhetlige pasientbehov s. 25 Helhetlig helsepolitikk s. 26 Helhetlig menneskesyn s. 51

En verdig helsetjeneste Vise engasjement Bry seg – være medmenneske – ETIKK Respekt (holde avtaler) og likeverd Trygghet i hele forløpet Verdsette pas/brukers kompetanse som en egen kunnskapsdimensjon Sette pas/bruker i fokus mer enn ansattes rettigheter

God informasjonsflyt Kommunenes nettsider har forbedringspotensial - terningskast 2 – 6 MNS egen nettportal, - når? Elektronisk samhandling på alle nivå Servicetorgene/brukerkontorene må holde avtaler

Opplæring av pas/brukere og pårørende Tilgjengelighet til informasjon og kunnskap - informasjonsmateriell, videofilmer, CD-rom, rådgivingstelefoner (i MNS), internett Tverrfaglige team Læring og mestringstilbud i MNS – samarbeid m/ brukerorganisasjoner (pas m/ stomi, diabetes, KOLS, hjerneslag, hjerteinfarkt, astma/allergi,funksjonshemmede Likemannsarbeid – svært viktig

Fysisk aktivitet Organisere egne trimgrupper m/ fysioterapeut (for personer m/ diabetes, parkinson, hjerteinfarkt/svikt, KOLS, MS, demens, psykiske og rus problemer o.s.v. Nok rehabiliteringsplasser Trim må settes i gang på eldreinstitusjoner - rett til fysisk aktivitet – mulighet til å komme ut * helsepersonell og frivillige kan bistå her

Rettigheter/klageording Pas/bruker/pårørende må gjøres kjent med sine rettigheter – ”eget kontor” Hjelp til hvordan søke om tjenester: - støttekontakt, TT-kort (skyssordning må styrkes) ledsagerbevis, trygghetsalarm Slippe å koordinere sine tjenester selv Rett til å klage/hjelp til å klage Meldesystem for uheldige hendelser

Kompetanseutvikling i kommunene Kompetanseoppbygging for helsepersonell (Nye oppgaver krever opplæring) Pasienter /brukere kan føle seg redde dersom oppgavene ikke beherskes Samhandlende i kunnskapsutvikling, utviske profesjonskamp

Kompetanseutvikling Samarbeidsavtaler med sykehuset, kommunen og høgskolen – bruke lokale fagfolk. (J.fr. kurs 1.+2. nov- kompetanseutveksling) Hospitering og jobbrotasjon MNS/sykehus Må legges til rette for at helsepersonell kan ta videreutdanning Kompetanseplan (prosjekt 5)

Fastleger – den mest stabile kontakt i helsetjenesten, - bør videreutvikles! Tid og ressurser til veiledning/informasjon Tidlig diagnostikk – videresending til spesiallist Faste kontroller/innkallingsrutiner Mer oppsøkende arbeid/hjemmebesøk Må kjenne tilbudene i kommunen Obs vikarer og språk

Forebygging – at sykdom forverrer seg, unngå komplikasjoner lengt mulig Tidlig diagnostisering = forebygging Tidlig oppdage risikofaktorer = forebygging Aktivitet = forebygging Rehabiliteringsopphold = forebygging Læring og mestring = forebygging Egenbehandling= forebygging Pasientforløp ivaretas etter BEON –prinsippet = forebygging