Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 (2010-2011) KD ah.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinnsmeldinga Meld. St
Forventninger og videre arbeid…...
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Melding til Stortinget…
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Kroppsøvingsdidaktikk
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Aktuelle saker. HØRINGER Sentralt : – Arbeidsmiljøloven – Forskrift om opptak til høyere utdanning Lokalt – Skoleruten – Ekstra timer 10.trinn – Budsjett.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Ungdomstrinn i utvikling
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Skolebasert kompetanseutvikling
REalfagskommune!.
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 (2010-2011) KD ah

”Sammendrag av saken” Det er lagt fram ei stortingsmelding for ungdomsskolen. Dette er ei lenge varslet melding i den skolepolitiske debatten Det blir etter all sannsynlighet ei melding som fullt og helt er skrevet i SVskolens ånd Om den blir tydelig og kraftig nok, dreier seg nå, mye om tilgangen på friske penger til ungdomsskolesatsinga spesielt til kommuner og fylkeskommuner mer generelt

SV: Det store barnehage- og skoleprosjektet Barnehage – kvalitet, utbyttestyring +++ Heldagsskolen (På veg mot – SFO, kulturskole +++) Ungdomsskolen Videregående opplæring (Ny GIV +++) Fagskole UH (SVs vitenskapspolitikk +++ Voksnes kvalifisering

Mål og mening med meldinga Ungdomsskolen: Fra god og jordet situasjonsvurdering til klok og djerv handling Bidra til å videreutvikle den gode helheten, - fra barnehage til praksisbrev/fagbrev/studiekompetanse/BA/MA/PhD Gjenninnføre Et breiere kunnskapssyn En rikere pedagogisk metodearsenale Kvalitet – motivasjon – trivsel

Felles skole – Flere valg Motivasjon Mestring Muligheter

Motivasjon – Mestring – Muligheter gjennom… Større valgfrihet Bedre opplæring Økt valgfrihet og større fleksibilitet kombineres med tiltak som gir bedre opplæring. Samlet sett vil dette både gi et mer motiverende og et mer utbytterikt ungdomstrinn.

Større valgfrihet… Innføring av valgfag Utvikling av 10-12 ulike valgfag Mulighet til å velge etter interesser Nasjonal læreplan for hvert valgfag Lokal variasjon ut fra lokale forutsetninger Dermed kan de velge det som virkelig interesserer dem. – Og elevene skjønner at de må lære noe (…), men så får man også pusterom og påfyll. FAU-representant, Midt-Norge

Større valgfrihet… Innføring av valgfag Mål: 1 ½ time valgfag i uka per trinn (4 ½ uketime totalt) Gradvis innfasing 2012-2014 ½ time er ny tid, 1 time er omdisponering av eksisterende timer

Større valgfrihet… Økt fleksibilitet Videre rammer for disponering av undervisningstid lokalt Styrker mulighetene for variasjon og tilpasset opplæring

Lærere er utrolig viktige motivasjonskilder! Bedre opplæring… Satsning på klasseledelse Skolebasert program i klasseledelse utvikles Skal nå alle skoler med ungdomstrinn over en periode på 5 år Lærere er utrolig viktige motivasjonskilder! Jente 15, Elevpanelet

Bedre opplæring… Styrket regne- og leseopplæring Nasjonalt veiledningsmateriell og etterutdanningstilbud i regning Forsterke Lesesatsing 2010–2014 med særlig vekt på gutter på ungdomstrinnet (…)Vi skal ta ungene på alvor og kreve at de behersker de grunnleggende ferdighetene. Lærerstemmer.no, november 2010

Bedre opplæring… Styrket bruk av vurdering og tilbakemelding Utvide satsningen Vurdering for læring på ungdomstrinnet Kjennetegn på måloppnåelse i fag Kompetanseutvikling i standpunktvurdering Når en lærer både sier hvordan eleven ligger an, hvorfor eleven fikk karakteren eleven fikk og i tillegg sier hva eleven bør gjøre for å forbedre seg, vil jeg si at det er en ganske god tilbakemelding! Jente 14, Elevpanelet

Bedre opplæring… …gjennom praktisk og variert undervisning Kvalifisering av lærere Valgfag og fleksibilitet Arbeidslivsfaget Praktisk-estetiske fag Fag på høyere nivå Nettbaserte løsninger Sentrenes rolle Eg vil ikkje ta stilling til om det er meir eller mindre teori no enn før, men les vi kva kunnskapsmål læreplanen set opp i ulike fag, er det framleis mykje rom for praktiske aktivitetar i alle fag. Lærerstemmer.no, november 2010

Regulering av lærertetthet Varslet i forslag til budsjett for 2011 Høringsnotat om ressursnorm varsles i meldinga Jeg er overbevist om at klassestørrelsen er av avgjørende betydning for læringsmiljøet. (…)Jeg er særlig opptatt av de elevene som presterer midt på treet. (…)Det skal så lite til for å hjelpe mange av disse til et bedre resultat. Lærerstemmer.no, mars 2011

Bedre regne- og leseopplæring Gjennomføringsstrategi Forankring og dialog, avklare roller og ansvar Tydelig formidling av prioriterte mål Indikatorer for oppfølging av resultater Utvikling av lokal kapasitet og støtte PRIORITERTE MÅL Økt valgfrihet Bedre klasseledelse Bedre regne- og leseopplæring Evalueringen av Kunnskapsløftet har pekt på at forbindelseslinjene mellom styringsnivåene i skolesektoren er relativt svake. OECD peker på at Norge mangler en klar strategi for å gjennomføre reformer og endringer i utdanningssystemet som er gjennomgående for alle nivåer i systemet. Vi tar disse styringsutfordringene på alvor og vil arbeide frem en bredt anlagt strategi for gjennomføring av prioriterte mål i meldingen. Endring skjer ikke gjennom styring fra nasjonalt nivå alene. De ulike aktørene skal involveres i prosessen med implementering. Vi skal etablere felles møteplasser for dialog, både innenfor og mellom nivåene. Representanter for organisasjonene sentralt, fra kommunene, lærerutdanningene og andre aktører vil bli invitert til å delta i arbeidet med å utvikle strategien. En gjennomføringsstrategi vil omfatte følgende elementer: Forankring og dialog, avklaring av roller og ansvar En tydelig formidling av prioriterte mål Bruk av indikatorer for oppfølging av resultater Utvikling av lokal kapasitet og støtte Strategien skal bygge på og formidle en klar rolleforståelse og ansvarsfordeling, og det må gjøres tydelig hva som forventes av nasjonale myndigheter, kommuner, skolelederne, lærerne og andre viktige aktører i sektoren. Følgende tiltak vil bli prioritert i strategien: Økt valgfrihet, gjennom innføring av valgfag og fleksibilitet Bedre klasseledelse, gjennom et skolebasert program for kompetanseutvikling Bedre regne- og leseopplæring, gjennom veiledningsmateriell, etterutdanningstilbud og forsterket lesesatsning

Inngang til meldingen på regjeringen.no: