Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Eksamen i Treningslære 2
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Foreldremøte -10. trinn Velkommen!
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Ivar vehler Mindfulness og prestasjoner - hvorfor er de ledende miljøene for mental trening i Norge opptatt av Mindfulness? Ivar vehler
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Lokal opplæring og rekruttering
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Impulsuka 2013 Kristiansand
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Vågsfjord videregående skole Heggen
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjon om Bacheloroppgave
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Workshop Engelsk eksamen
Eksamen i engelsk.
Yrkesfaglig fordypning
Samfunnsfag.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og undervisning
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 28.august!
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011 Lillehammer 2011 Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011

Innhold Årets oppgave Statistikk Sensorskolering Kommentarer til oppgavesettet Kommentarer til elevenes besvarelser Hvordan forberede elever til eksamen? Utdeling av eksempler på besvarelser med kommentarer

Statistikk Alle besvarelser Totalt: 3331 besvarelser 1: 5,8% 2: 20,6% 1: 5,8% 2: 20,6% 3: 36,1% 4: 26,1% 5: 10,0% 6: 1,4% Snitt: 3,2 Klager 205 klager 20,5 % gikk opp en karakter 2 % gikk ned en karakter 77,5 % ble stående Snitt før: 2,3 Snitt etter: 2,5

Kommentarer til resultatet Vi har relativt lite stryk Vi har mange på karakter 2 Vi har få på karakter 5 og 6 Relativt lite sprik mellom 1. og 2. sensor Mange besvarelser per sensor

Sensorskoleringen 35 sensorer, 30 møtte til skolering Ansvarlig: Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 dag i Oslo Gjennomgang av oppgaven, generelle kommentarer, retningslinjer for sensurering Vurdering av 6 besvarelser individuelt og i grupper Vurdering av de samme 6 besvarelsene i plenum

Kommentarer til oppgavesettet I hovedsak treningsplanlegging og mental trening Kan (bør?) komme innom treningsformer, metoder og øvelser Som tidligere: Læreplanen sentral ved utforming av oppgavene Innledning til oppgavene til hjelp for elevene Grei arbeidsmengde

Kommentarer til besvarelsene Flere hadde en innledning i år Relativt korte besvarelser (4 – 12 sider) Lite misforståelser Læreboka mye brukt Ikke så mye bruk av tidligere laget stoff Mange valgte å «sitere» læreboka i stedet for å bruke det de hadde jobbet med? For lite kunnskap om idrettene! «Ingen» fortalte hvordan de økte / minsket treningsbelastningen «Ingen» brukte spesifisitetsprinsippet rettet mot sin idrett Lite drøfting av mental trening En del skoler brukte «case» i besvarelsen Mange gode besvarelser på 8-13 sider Fortsatt lite bruk av kilder

Hvordan forberede elevene til eksamen? Gå igjennom læreplanen med elevene. Sørg for at de har et forhold til alle kompetansemålene. Jobbes det nok med treningsformer og metoder? Tas stoffet om idrettspsykologi opp igjen i VG 3? Er det læreboka som styrer undervisningen? Diskuter taksonomi med elevene. Hva er å vurdere? Drøfte? Snakk om oppbygging av oppgaver med elevene. Innledning? Avgrensing? Har elevene prøver med hjelpemidler gjennom året? Sørg for at elevene kjenner idretten sin godt, og at de bruker kjennskapen når de svarer på oppgaver. Det holder ikke å sitere læreboka!