Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011 Lillehammer 2011 Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Innhold Årets oppgave Statistikk Sensorskolering Kommentarer til oppgavesettet Kommentarer til elevenes besvarelser Hvordan forberede elever til eksamen? Utdeling av eksempler på besvarelser med kommentarer
Statistikk Alle besvarelser Totalt: 3331 besvarelser 1: 5,8% 2: 20,6% 1: 5,8% 2: 20,6% 3: 36,1% 4: 26,1% 5: 10,0% 6: 1,4% Snitt: 3,2 Klager 205 klager 20,5 % gikk opp en karakter 2 % gikk ned en karakter 77,5 % ble stående Snitt før: 2,3 Snitt etter: 2,5
Kommentarer til resultatet Vi har relativt lite stryk Vi har mange på karakter 2 Vi har få på karakter 5 og 6 Relativt lite sprik mellom 1. og 2. sensor Mange besvarelser per sensor
Sensorskoleringen 35 sensorer, 30 møtte til skolering Ansvarlig: Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 dag i Oslo Gjennomgang av oppgaven, generelle kommentarer, retningslinjer for sensurering Vurdering av 6 besvarelser individuelt og i grupper Vurdering av de samme 6 besvarelsene i plenum
Kommentarer til oppgavesettet I hovedsak treningsplanlegging og mental trening Kan (bør?) komme innom treningsformer, metoder og øvelser Som tidligere: Læreplanen sentral ved utforming av oppgavene Innledning til oppgavene til hjelp for elevene Grei arbeidsmengde
Kommentarer til besvarelsene Flere hadde en innledning i år Relativt korte besvarelser (4 – 12 sider) Lite misforståelser Læreboka mye brukt Ikke så mye bruk av tidligere laget stoff Mange valgte å «sitere» læreboka i stedet for å bruke det de hadde jobbet med? For lite kunnskap om idrettene! «Ingen» fortalte hvordan de økte / minsket treningsbelastningen «Ingen» brukte spesifisitetsprinsippet rettet mot sin idrett Lite drøfting av mental trening En del skoler brukte «case» i besvarelsen Mange gode besvarelser på 8-13 sider Fortsatt lite bruk av kilder
Hvordan forberede elevene til eksamen? Gå igjennom læreplanen med elevene. Sørg for at de har et forhold til alle kompetansemålene. Jobbes det nok med treningsformer og metoder? Tas stoffet om idrettspsykologi opp igjen i VG 3? Er det læreboka som styrer undervisningen? Diskuter taksonomi med elevene. Hva er å vurdere? Drøfte? Snakk om oppbygging av oppgaver med elevene. Innledning? Avgrensing? Har elevene prøver med hjelpemidler gjennom året? Sørg for at elevene kjenner idretten sin godt, og at de bruker kjennskapen når de svarer på oppgaver. Det holder ikke å sitere læreboka!