ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Forventninger til oss som skole:
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Å leve med ADHD i familien
Mestring og forebygging av depresjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Bakgrunn for satsingen
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KLASSELEDELSE.
Hva er viktig for elevers læring?
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Felles tema i mars: Selvkontroll
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Time 1 FØLELSER.
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skole- hjem samarbeid.
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Programmet har som mål å lære barna å identifisere og snakke om følelser å mestre dagliglivets utfordringer å støtte andre som har det vanskelig Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Zippy´s Friends til Norge 2004 Voksne for Barn lisens og ansvar for programmet i Norge Psykisk helse i skolen 2007 Finansiert av Helsedirektoratet 577 skoler ved årsskiftet 2011-2012 Voksne for barn er en frivillig,ideell og landsomfattende medlemsorg som har som hovedmål å arb for barn og unges oppvekst og psykiske helse. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Hvorfor psykisk helse i skolen? Alle har en psykisk helse – gode og dårlige dager Fysisk helse kontra psykisk helse? 6-7 av elevene i en klasse kommer til å slite i løpet av skoletiden Zippy - en mental vaksine, lærer barna mestringsstrategier til å takle hverdagens små og store utfordringer Utfordringene i samfunnet- psykososiale problemstillinger. God fysisk helse i Norge, men mange er ensomme og triste Iflg Sintef helse : 1 av 10 barn har psyk problemer, 1 av 5 ungdommer sliter m psykisk helse. Behovet for hjelp eksplod på u.skolen Angst,depresjoner og spiseforstyrrelser rammer dobbelt så mange i dag som for 7 år siden (Stvgr Aft.5.12.05). Et økende antall ungdommer driver m selvskading. CASE: Child and adolescent selfharm in Europe, 10,7 % av ungd i 1.videreg. Har skadet seg selv, ca 10 % i Europa Finn Skårderud : skrift i hud, mangler språk for følelser. De 3 store ”gjengangerne” i ungdomspsykiatrien ; spiseforstyrrelse, rus og selvskading. Aldri før har så mange barn slitt m psyk lidelser som i dag, og aldri før har så mange barn gått til psykolog. ”Det kan virke som vårt samfunn har gjort barn mindre robuste” sier barnepsykolog Nicholas Carr v.Haukeland univ sykeh. Vi møter alle motbakker /motgang i livet, noen g kan summen av belastningen bli for stor, avgjørende å ha et sos nettverk m pers som kan gi støtte. Forkjellige hvilke ressurser du har i deg sjøl og hvor sårbare vi er. Noen tåler rel bra at foreldr skiller seg, men takler ikke å stryke til eksamen. Samme type belastning kan gi forkj resultat, grensen for hva vi tåler er forskj. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

6 MODULER 24 timer Følelser Kommunikasjon Vennskap Å takle konflikter Forandring og tap Mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Å være sint eller irritert Å være sjalu Å være nervøs Modul 1 Følelser Mål: Å bedre barnas evne til å gjenkjenne negative følelser, og å identifisere mestringsstrategier for å håndtere disse følelsene Å være lei seg Å være glad Å være sint eller irritert Å være sjalu Å være nervøs Følelser : lei,sint,sjalu og nervøs. Tig og Leela beg på skolen. Målsetting :Å bedre b evne til å gjenkjenne neg følelser, og å identifisere mestringsstrategier for å håndtere disse følelsene. Flere jenter i 1.kl aldri vært sint. Husker dårlig el ”flink pike oppdragelse”? Hva kan du gjøre for å få det bedre ? Sjalu, vanskelig å få tak i Nervøs, snakker om hva som skjer i kroppen når vi er nervøse, ka kan me gjør for å mestre denne følelsen Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Modul 2 Kommunikasjon Mål: Å bedre barnas evne til å kommunisere sine følelser Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Hvordan beholde en venn? Modul 3 Venner og uvenner Mål: Å bedre barnas ferdigheter til å få nye venner samt mestring av ensomhet og avvisning. Hvordan beholde en venn? Å mestre ensomhet og avvisning Hvordan takle konflikter med venner Hvordan få nye venner Venner og uvenner, skjer litt klabb og babb mellom Leela og venninnen Zandy. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Modul 4 Å takle konflikter Mål: Å bedre barnas evne til å takle konflikter Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Modul 5 Å takle forandring og tap Mål: Å bedre barnas evne til å mestre forandring og tap Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Modul 6 Vi mestrer det sammen Mål: Å bedre barnas evne til å bruke et bredt utvalg mestringsstrategier i ulike situasjoner Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Innhold i timene Aktiviteten i timene varierer mellom historien om Zippy -tegning -rollespill -øvelser -lek -samtale Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Vi ønsker at lærerne skal møte elevene på denne måten; ved å anerkjenne og bekrefte følelsen som barnet har, eks vis :eg ser at du er lei deg /sint el l , eg forstår at dette er vanskelig Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Zippyprinsipper Positive ferdigheter forsterkes Det finnes ikke riktige eller gale løsninger -bare mer eller mindre nyttige Fokuser på løsningen - ikke personen Lærerne lytter aktivt til barna Barn trenger repetisjon og kontinuitet for å lære godt Barna praktiserer ferdighetene sine i ulike settinger Barna deltar, involveres og lærer av hverandre Barna støtter og hjelper hverandre i stedet for å konkurrere Barna evaluerer sin egen mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Pedagogiske prinsipper Overføring av læring Gjentakelse av læringserfaringer Samspill og dialog Dele opplevelser og erfaringer Legges vekt på betydningen av overføring av læring, ved gjentakelse av læringserfaringer i stadig nye situasjoner, både i prosjekttimene og skolehverdagen for øvrig. Samspill og dialog og barna stimuleres til å dele opplevelser og erfaringer. Lærerne er flinke til å overføre det til situasjoner som skjer i hverdagen, hva sier Zippy om dette? Elevene er også ivrige og rekker opp hendene og vil fortelle noe lignende de har opplevd, de kjenner seg igjen i disse historiene. Barn trenger mulighet til å lære hvordan de følelsemessig kan mestre ulike situasjoner. Ved å høre hvordan personene i fortellingen handler på ulike måter , og ved selv å prøve det ut i rollespill og andre aktiviteter, vil barna bli bedre skikket til til å velge effektive mestringsstategier Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn 16

Evaluering av Zippys venner I Danmark og Litauen 1998-99 Brian L. Mishara ,University of Quebec at Montreal Mette Ystgaard, Universitetet i Oslo I Norge 2007-08 R-bup øst og sør I Irland 2010 Aleisha M Clarke and Margareth M Barry, National University og Ireland Galway Gjennomførte en grundig evaluering av programmet, ingen andre program av denne type som er blitt så grundig evaluert som Zippy Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Sammenligningen viste at: elevene som deltok i programmet viste tydelig bedring i sosiale ferdigheter i forhold til samarbeid positiv selvhevdelse selvkontroll evne til innlevelse i andres situasjon Danmark og Litauen 1998-99 Danmark og Litauen : Samarbeid: hjelpe andre, dele m andre Selvhevdelse : be om hjelp , si fra hva en mener Selvkontroll: vente på tur , reagere hensikstmessig hvis en blir ertet Barna som deltok i programmet hadde bedre mestringsstrategier enn barn som ikke deltok i programmet også ett år etter gjennomføring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Bedre klassemiljø De foreløpige funnene viser at både lærere og elever rapporterer om et bedre klassemiljø og bedre sosial interaksjon. Tar lang tid å publisere selv om en del av forskningen er klar, vi må bare være tålmodige. Strengt i forskerverden! Ingen negative funn Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Hva kan dere som foreldre gjøre: Snakke med barna om følelser Oppmuntre barna til å tenke løsninger i stedet for hindringer Benytte samme tankesett som skolen (Zippyprinsipper, oppfølgingsspørsmålene, løsningstrappa osv) Benytte foreldreoppgavene på vfb.no Lese bøker om følelser sammen med barna Be om å få zippyhistoriene hjem til lesing og samtale Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

SPØRSMÅL? Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn