RLE uke 4 og 5 Livet og døden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
KRL Av Karina Schjølberg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
RLE uke 5 Hva er døden ?.
Essay er en skriftlig sjanger.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Problemet og løsningen:
Cafédialog – elevmedvirkning
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tekster om tro og livssyn
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
CAKE En sterkere HMS-kultur
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Samarbeid…! Velge grupper. Gode venner. Lærte av hverandre. Hyggelig sammen. Lettere å samarbeide på data. Bedre kjent med hverandre på fritiden. Vi diskuterte.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Velkommen til klimatoppmøte!
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Hvordan skrive egne dilemma
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Lege i liv og død Til refleksjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Rollespillreglene Før rollespillet begynner får kursdeltakerne som ikke er rollespillere, vite hva de skal følge med på mens rollespillet pågår. Det er.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Antikkens filosofer 8. trinn
Dette er undertittelen
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Fysisk og psykisk helse
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Visdom fra en sjelesørger
Utskrift av presentasjonen:

RLE uke 4 og 5 Livet og døden

Periodens læringsmål Refleksjon over filosofiske temaer knyttet til liv og død som: hva er meningen med livet hva er det gode liv er mennesket fritt er det alltid riktig å redde liv hvem skal bestemme når et menneske skal dø

Timens læringsmål Diskutere filosofiske tema i små grupper Presenterer ulike synspunkt for hverandre Ha noe å si i felles oppsummering til slutt Som en oppvarming leser vi side 15

Vi deler oss i 4 grupper Hver gruppe har et stort ark På arket står et tema Gruppen diskuterer rundt temaet og noterer samtidig på arket Det kan være påstander, tanker eller konkrete eksempler Når læreren sier i fra forlater de som får beskjed om det gruppen, og går til neste gruppe Den som er igjen på hver gruppe presenterer det som står på arket før diskusjonen/samtalen fortsetter Det er lov til å sette spørsmålstegn ved noe andre har skrevet Målet er ikke at dere skal bli enige, men holde dere saklige og øve dere på å begrunne synspunkter og meninger, både ut fra tro, egen moral og eksempler

TEMAENE Hva er meningen med livet? Hva er det gode liv? Har mennesket frie valg? Skal livet alltid reddes?

Oppsummering Pluss/delta