målet Hovedmål i PR modul 2 var å

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Ny veileder om samarbeid med pårørende innen psykiske helsetjenester
Psykiske utfordringer ved MS
Tanker om brukermedvirkning
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
- Hovedrolle eller birolle
Barne- og familieperspektivet i behandling
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Ny veileder om samarbeid med pårørende innen psykiske helsetjenester
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus

Den vanskelige samtalen
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Mestring og forebygging av depresjon
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Erfaringer fra pårørende arbeid ved SVDPS
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Og.
Bokollektivet Målgruppe:
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Kroppen som Gud har villet
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Samarbeid med familien
SMIL – styrket mestring i livet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Hvordan møte pårørendes behov?
Hva brenner du for…? Hva er viktigst for deg i klubben?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Likeperson Navn:……………
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

målet Hovedmål i PR modul 2 var å bevisstgjøre deltakerne om pårørendes roller medvirkning og som en ressurs

Vi har blant annet sett på Et godt førstemøte: Vis interesse Etterspør pårørendes vurdering, Lytt til deres fortelling og anerkjenn deres erfaring Inngå klare avtaler, informasjonsutveksling Lag en plan, tilby møter Tilby fast kontaktperson Gi konkrete råd Spør om pårørendes egen situasjon – behov for hjelp og støtte

Vi har også sett på Dialog og medvirkning Informasjon på pårørendes premisser Rett og muligheter til påvirkning iht. lov Belastninger og behov Organisering av arbeid med pårørende herunder verktøy

forventninger

En mor sier ”Jeg synes jeg i alt for mange år har vært både mor, terapeut, støttekontakt, alt mulig. Så det som jeg følte i perioder at jeg fikk lov å være minst, det var mor” Fra rapporten Diagnose bipolar affekiv lidelse Foreldrenes erfaringer, Thorn & Holte 2006

Sitat fra foreldres erfaringer ”Å pleie sitt eget liv ved siden av sykdom er det som i lengden hjelper en til å bearbeide sorgen, sjokket og lengslene. Det er så lett å miste seg selv og sitt liv”. Fra rapporten Diagnose bipolar affektiv lidelse – Foreldres erfaringer, Thorn & Holte, 2006

Sitat fra Victoria ”Livet som pårørende har gitt meg mange erfaringer. Noen skulle jeg gjerne vært foruten. Mens andre har gjort meg til et bedre og klokere medmenneske. Jeg må tro på erfaringene mine, og jeg skulle ønske noen lyttet til dem”. Fra Victoria forteller i boka ”Hør jeg har noe å fortelle” Austrem 2006

Kunnskapsbasert praksis i arbeid med pårørende Grunnleggende verdier Lovverk og statlige føringer Forskningsbasert Kunnskap om Pårørende involvering Erfaringsbasert kunnskap fra arbeid med pårørende Kunnskapsbasert praksis i arbeid med pårørende Pasienten og pårørendes kunnskap Basert på modell fra: www.kunnskapsbasertpraksis.no

Så langt – tusen takk for samarbeidet