2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

LNU 4.desember Gry Husebø
Intern presentasjon for medlemmer
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ta livet og øyeblikket tilbake
Fra ord til liv Mars 2011.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Foredrag Stokmarknes Solbritt Lindahl.
Hvordan intervjue en forsker?
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Roman- og novelleanalyse
Løsningsfokusert rådgivning
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Tlf , e-post. NYHETSBREV nr. 4 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN DESEMBER 2011 Innhold: TEMA: Konflikthåndtering.
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
copyright kjellaug johannessen
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Introduksjon til positiv samtalemetodikk
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Mestring og forebygging av depresjon
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Spesialpedagogisk rådgivning
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2008.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Responsferdigheter & Kartlegging
Politisk påvirkning.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Innholdsmodell Salgstrakt Bevisstgjøring Vurdering Anskaffelse
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Løsningsfokusert rådgivning
Danning og voksenrollen i barnehagen
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2005

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 De mange vinkler !  Fra problemløsning (Carkhuff, Egan) til  “Solution-fokused brief counseling” (SFBC) av Steven de Shazer til  LØFT - Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling og konfliktløsning (Gro Johnsrud Langslet)

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 “Counseling for the millenium”  Hovedpunkt  Brief - kort  Effektiv- positiv forandring for det bedre  Bakgrunn  Counseling - Rogers  Realitetsbasert counseling - Glasser  Systemisk plattform : paradoksal systemisk tenkning  Symptom reduksjon  Utfordring av systemets strategier (Milton Erikson, Watzlawick, Fisch, Weakland, Jay Haley)

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 “Solution based” basert på systemisk teoretisk vinkel  Sirkulæritet: påvirkning mellom individ og system: system og individ.  Tro setning: Endring er uungåelig & stabilitet en illusjon.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Menneskesyn  1. Mennesker er frie til å gjøre valg & ikke et offer av arv eller miljø.  2. Mennesker er hovedsakelig “gode”. De har mulighet til å overkomme onde tilbøyeligheter.  3. Mennesker er hovedsakelig rasjonelle (kan løse egne problemer go overkomme irrasjonelle påvirkning fra kulturen  Tro: Den saken gjelder vet best.  Tro: Det vi tror på påvirker hva vi leter etter.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Fokus på suksess er veien til bedring  Fokus på fremtiden gir mulighet for frigjøring Synker ned i gjørmen Fanget av fortidens uløste konflikter & falliter NÅ

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Tro  Du trenger ikke å forstå problemet for å løse det- fin heller nøkkelen til løsningen.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Rådgivers rolle  Direkte & aktiv påvirkning  Vektlegger positive hendelser i mål formulering, planer, strategier. Make the best better.  Nøkkel til bedring  bygger på det positive mennesker gjør.  bygger på sunn fornuft.  “if it ain’t broke, don’t fix it.  “ if it works a little, build on it & try to do more of the part that is working”,  “if it is broke, do something different to fix it”

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Tro  Atferd som gis oppmerksomhet gjentas seg.  Det finnes både problemer og ikke problemer.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Metoden  Orientation statement:  klargjør rådgivningsprossen & hvordan den virker.  bygg en allianse for å jobbe sammen mot en løsning  Statement of problemet  aktiv lyttting for å få frem:  situasjonen i konkrete, beskrivende språkbilder  følelsene assosiert med dette  intensiteten av følelser: Skala 1-10; Smilebilder 1-5  rådsøkers forventninger av hva skal skje (mål).

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Av Metoden Av Metoden  Gode produktive mål  eierskap  hvis hjelp nødvendig - “ko-kreativ” prosess  adferds beskrivelser - positive, konkrete, små steg  hvilke adferd som skal skje; hvor ofte det skal skje: under hvilke forhold det skal skje

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Skjelett spørsmål!  Begynn med å undre sammen.  Eksempel: “Jeg vil gjerne at du tenker på ditt liv (din dag i barnehagen/ på skolen) som det har vært i det siste og de ting som har skjedd som du ønsker skal skje oftere i fremtiden.  “ Tenk på hva du vil skal skje i rådgivningsprosessen & hvordan du vil merke at forandringen skjer.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Nyttige Spørsmål!  Unntaksspørsmål - det sjeldent “Hva må skje for at det skal kunne gjenta seg!/ Analyse av unntak & kloke grep!/ Etablering av sikkerhetstiltak.  Utforske særegne nøkkelord.  Mestringsspørsmål! Når atferden er mer enn 0. Hva gjør at du klarer det du gjør til tross for….?

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Registreringsoppgaver!  Observasjonsoppgaver:  Legg merke til ting som skjer som dere ønsker skal fortsett å skje.  Legg merke til ting som gir dere håp om at noe vil endre seg.  Legg merke til forbedringstegn.  Lat som et mirakel har skjedd  hensikt: å øke sannsynligheten for unntak

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Mirakel Spørsmål!  Simsalabim!  Positiv visualisering av hvordan det vil se ut hvis problemet var løst.  Hva vil du komme til å gjøre som tyder på at mirakelet har hendt.  Videotape deg selv for en dag (hva ser du)  Hvordan vil livet være om 6 måneder / 1 år.  Realisme: hva hva rådsøkeren har kontroll over. at andre skal forandre seg-urealistisk (omrammes)

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Omramme Uproduktive Mål  Negative mål: (du skal ikke…; stop å gjør….)  Nytt fokus: hva vil du komme til å gjøre?  Destruktive mål: (utfordre disse)  Hvordan vil det hjelpe deg å…..  “etikk” taushetsplikt  Vet ikke mål: - ikke vitende posisjon  Allianse (joining) å jobbe sammen.

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Tro  Språk skaper virkelighet  Små endringer skaper større endringer. registrer: fang de unike situasjonene observere, notater detaljer. Rolle skift fra involvert til observatør. Skala:

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Betenkninger  Ikke erstatning for langsiktig hjelp!  Eksempelvis:  psykoser  selvmordtanker  manisk- depressive  avhengighet - rus  Kan kombineres med langsiktig hjelp!  Spesifikke avgrensede forandringer

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Referanser  De Shazer, Steve (1994) Words were originally magic. New York: Norton  Holgersen, Helge (2000) “Always look at the bright side of life”, En vurdering av Steve de Shazer løsningfokuserte terapi. Tidskrift for norsk psykologforeninging. Nr7.vol 37.s  Kolseth, Asbjørn (2001) Fra mirakler til muligheter- løsningfokuserte tilnærminger i et sykdomsoreientert system. Tidskrift for norsk psykologforeninging. Nr 9. Vol 38. s

2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Referanser  Langslet, G. (2000) Løft, Oslo: Gyldendal  Siverts, John (2000) “ Not always look on the bright side of life”. En kommentar til Helge Holgersens vurdering av Steve de Shazers løsningsfokusert terapi. Tidsskrift for norsk psykologforening, nr. 11, vol 37. S  Thompson, S., Rudolph, L.(2000) Counseling Children, Breif Counseling: Solution- Focused and Paradoxical Counseling Strategier. Australia: Brokks/Cole. s