Lett Cerebral Parese og oppmerksomhetsvansker v/Tove Haaland Spesialist i klinisk nevropsykologi Barnehabiliteringen Kvinne Barn klinikken SUS 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Hjernen og læring Vår hjerne som sosialt instument
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Litt mer om PRIMTALL.
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Psykiske utfordringer ved MS
Henvisning til PP-tjenesten
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK
- en nyttig test i demensutredningen?
Stubberud 2006 AD/HD konferansen man tir 30. mai 2006 "AD/HD hos rusmiddelmisbrukere" Hvorfor lykkes de ikke i behandlingen - en kartlegging av LAR.
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Personlighetsbegrepet i veiledning
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Insekticider - toksikologi
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Cerebral Parese og kognitiv funksjon
Vekst og ernæring hos barn med cerebral parese
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Definere og velge hovedmål og delmål
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Rotavirusvaksine Synne Sandbu, overlege
Testing og testbruk Espen Egeberg.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Hafjellseminaret våren 2012
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Nevropsykologisk utredning
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Oppsummering av FOU - prosjekt
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Oppsummering av FOU - prosjekt
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Utskrift av presentasjonen:

Lett Cerebral Parese og oppmerksomhetsvansker v/Tove Haaland Spesialist i klinisk nevropsykologi Barnehabiliteringen Kvinne Barn klinikken SUS 2005 Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Har barn med lett CP oppmerksomhetsvansker ? Hva mener vi med oppmerksomhetsvansker? Finnes det mye forskning på lett Cp og denne type vansker? I hvilken grad kan vanskene avhjelpes? Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Inndeling av oppmerksomhetsfunksjoner Fokusert/selektiv oppmerksomhet Vedvarende oppmerksomhet Fleksibilitet Delt oppmerksomhet Arbeidshukommelse Prosesseringshastighet Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Lurias definisjon på oppmerksomhet Oppmerksomhet er: ”De systemer (i hjernen) som opprettholder selektivitet og retning på mentale prosesser”. Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Selektiv oppmerksomhet Fokusering handler om avgrensning av mengden sanseinntrykk og tankeprosesser Vi velger ut, fokuserer på noe, noe kuttes ut som uvesentlig Noen selekterer for ”stramt” (f.eks autistene eller de litt ”sære” med lett CP) Noen klarer ikke stenge ute noe, ”sile” inntrykkene (lett CP og adhd) Betydningen for utvikling og læring er udiskutabel Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Fleksibilitet Mange med oppmerksomhetsvansker er mentalt og atferdsmessig lite fleksible; Evne til å lage/tåle overganger? Tolerere uventede hendelser/forandringer? Fleksibel/kreativ problemløsning? Skifte oppmerksomhetsfokus? Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Delt oppmerksomhet Evne til å være bevisst om flere samtidige hendelser, uten at det forstyrrer oppmerksomheten om det man har valgt som det mest vesentlige akkurat nå Populært kalt simultankapasitet Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Vedvarende oppmerksomhet Utholdenhet/vigilans: Evnen til å holde oppmerksomheten på en hendelse tilstrekkelig lenge Evne til å fokusere, (særlig på motiverende tema som hest eller Manchester United) er til stede Problemet oppstår når jenta skal opprettholde fokus, over tid (kanskje 30 oppgaver som går på rettskriving?) Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Arbeidsminne Handler om barnets evne til å holde informasjon i bevisstheten (internt skjermbilde)….. Hente opp tidligere hukommelsesfiler… Og samtidig bearbeide denne informasjonen i forhold til de mål de har satt seg, eller de krav de står overfor I litteraturen opereres det også med verbalt vs nonverbalt arbeidsminne (modalitetsspesifikt) Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Prosesseringshastighet, 1 Redusert prosesseringshastighet er vanlig innen Cp gruppen, også v/lett CP Kan framstå som trege, dagdrømmer de? Kan virke fraværende, hører de etter? Langsom prosessering kan være modalitetsspesifikk, el. avhengig av kompleksitet Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Prosesseringshastighet 2 Redusert informasjonsprosessering er følgetilstand v/mange former for nevropatologi, og kanskje den best dokumenterte oppmerksomhetsproblematikken i forhold til erhvervede hjerneskader, inkludert CP. Kan handle om arousal (våkenhet): Four As: asleep, awake, alert, attending (Moore-85) Og, selv om oppmerksomhetsfokus er riktig kan responsen være forsinket ( Whyte) Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Hvilke hjerneprosesser er involvert? Ulike hjerneområder har ulike roller i forskjellige nettverk som samarbeider… Det handler like mye om”baner”, ”looper” og prosesser (også kjemiske), som om strukturelle avvik Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Har barn med lett CP oppmerksomhetsvansker? 1 Svaret er ja, men et forsømt forskingsområde CP og ADHD (Research Neuroped.unit Jerusalem 2001): På grunn av multifasetterte nevrologiske dysfunksjoner ved CP (mentalt og motorisk) er det særlig grunn til å vurdere ADHD som tilleggsdiagnose Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Har barn med CP oppmerkomhetsvansker 2 Studie Gross-Tsur et al. 2002: 29 pasienter med dobbeldiagnose CP og ADHD Studier som omhandler denne type dobbeldiagnose i Cp-populasjonen er så godt som fraværende Gross-Tsur framhever sterkt både kartleggingsbehov og forskning Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Har barn med lett CP oppmerksomhetsvansker? 3 Forskning på premature (mange med spastisk diplegi) viser høy forekomst av Add/Adhd, inntil 27% (f.eks Ulvund, Smith, Lindeman 2001) Adhd forskning generelt indikerer sannsynlig komorbiditet og behov for dobbeldiagnose i inntil 80% (2005) Hydrocephalusprosjektet (Dalen & Bruarøy) Rogalandsdelen v/Marit Nygaard og Viggo Lutcherath. I Rogaland var 26.7 % utprøvd på ritalin Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Har barn med lett CP oppmerksomhetsvansker ? 4 Studie 2001 v/ overlege Marit Mork (37 barn m/lett Cp) 30 av 37 barn (81%), hadde i følge foreldre lærevansker i større eller mindre grad (type uspesifisert) 8 foreldrepar framhevet spesielt konsentrasjonsvansker 8 av 37 var nevropsykologisk utredet Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Hva vet vi om effekt av methylphenidat på barn med CP? Få undersøkelser er gjort, muligens på grunn av mange ”associated conditions” hos barn med CP? Overfokusering på motoriske vansker? CP-gruppa viser høy heterogenitet, også innen samme type CP? Habiliteringsperspektivet, tveegget sverd? Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

CP, epilepsi og evt. Add/adhd , hva vet vi? Forekomst av epilepsi i CP gruppa er høy, i Marit Morks studie (lett CP) 24 % Zaifeiriuo et al. 1999 oppgir 27- 44% v/hemiplegi, og 16-27% v/diplegi Debutalder for epilepsi i lett Cp gruppa varierer betydelig, men sannsynligvis også en del med sein debut Noen typer epilepsi minner om oppmerksomhetssvikt Noen typer epilepsi påvirker atferd Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Hva når barnet har både Cp, epilepsi og oppmerksomhetssvikt? Tidligere var det usikkerhet om methylphenidatbehandling av barn med CP var indisert Parallellt var det usikkerhet om det var ”trygt” å benytte methylphenidat på barn med epilepsi Seinere studier (og erfaringer fra Østerlide) gir noen svar… Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

CP og methylphenidat Studie 2002, en av de få foretatt på CP-gruppa indikerer klart at medikamentell behandling bør vurderes (Gross-Tsur et al.): Sannsynlig effekt i forhold til lett CP. Både mht læring, psykomotorisk tempo, mulighet for kompensering, oppmerksomhetsfunksjoner, finmotorisk fungering… Methylphenidat er ikke kontraindisert v/epilepsi Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Tiltak v/oppmerksomhetsvansker 1 Skjerming v/distraherbarhet (særlig innlæring) Økt tid og redusert mengde (særlig v/nedsatt prosesseringshastighet) Multiple choice v/arbeidsminnevansker Oppdeling av oppgaver/forsterkning v/fullførte oppgaver ( v/vansker med vedvarende oppmerksomhet) Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Tiltak v/oppmerksomhetsvansker 2 Legg ”arbeidsminne erstatningen” synlig (PC eller annen visuell oversikt ) Bevisstgjøring på alternative strategier, mange har ”uerkjente” strategier, finn dem! Motivasjon (naturlig drug). Kan være både primær og sekundærvanske v/lett CP.Utnytt den! Lange økter når motivasjon, korte v/utfordringer For detaljerte illustrasjoner kan virke distraherende PC øker for noen utholdenheten o.s.v Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Fallgruver for fagfolk og foreldre Vi vil så gjerne ha tilpasning, følge pensum etc Skole, fritidstilbud, yrkesliv er ikke tilpasset komplekse handicap Vi vil så gjerne ”plassere nivå” Det er flere alternativer enn generelle vs spesifikke lærevansker Les evt. Tetchner 2004 Ped.psyk.arbeid m/funksjonshemmede i skolen Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Cp og utprøving av ritalin v/Østerlide Antall registrerte Cp, Østerlide 2005: = totalt 206 Antall med tilleggsdiagnose ADD/ADHD: = 31 (utprøvd el. planlagt utprøvd på ritalin (Ingen landsoversikt foreligger) Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005

Nå er det pause snart…. Tove Haaland – Barnehabilitering Østerlide november 2005