UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP www.umb.no Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Veiledning av studenter
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Institutt for naturforvaltning (INA)
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
DET LEVENDE UNIVERSITET
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Utdanningsvalg 10.klasse
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Slåtthaug ungdomsskole
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
Kompetanse for mangfold
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
2-årig masterprogram Energi
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Tverrfaglige tema.
Nå er de revidert!.
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og livskvalitet Samarbeid mellom UMB og HiO

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs visjon UMB skal gjennom utdanning og forskning bidra til å sikre livsgrunnlaget til dagens og fremtidens generasjoner :

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs helsesatsning – fra 2005 til 2012 Mål: Gjennom samarbeid med fagmiljøer innen medisin, ernæring, helsefag og samfunnsfag skal UMB få en unik og tydelig nasjonal og internasjonal rolle innen forebyggende og rehabiliterende helsearbeid - Mat og helse - Natur, helse og livskvalitet -Helse og miljø -Helsefremmende opplevelser aktiviteter -Folkehelse i plan

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Samarbeidet med HiO  HiO er masterens helsefaglige bidragsyter  UMB har ikke som mål å dekke tradisjonelle helsefag og er avhengig av en partner  Fra HiO deltar –avd for helsefag –avd for sykepleieutdanning –avd for lærerutdanning og internasjonale studier  UMB akkrediterer masteren, mens samarbeidet er regulert i en avtale  Utreder fellesgrad mellom HiO og UMB Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 4

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Utgangspunktet for arbeidet med læringsmål/kompetansemål  Arbeidet startet i 2006  Vi ville utvikle en master i folkehelsevitenskap  Opptatt av tverrfaglighet  Programutvalg satt sammen av personer med ulik bakgrunn  Internasjonalt har MPH noen “core competencies”  Programutvalget ble “plukket opp” av UMBs studiekvalitetsrådgiver    –Faye Benedict ga oss verktøyet –En av prøveklutene på UMB Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 5

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 6 Kompetansemål: Hva skal kandidatene kunne etter avsluttet studium? Overordnet mål for studiet: Studentene skal tilegne seg kunnskap og handlingskompetanse innen folkehelsevitenskap der de blir i stand til å arbeide så vel lokalt som sentralt med miljø-, natur- og kulturintervensjoner som har innflytelse på helse og livskvalitet for befolkningsgrupper.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 7 Kompetansemål… Etter gjennomført studieprogram skal du:  ha en grunnleggende vitenskaplig forståelse av determinanter for folkehelse med vekt på betydningen av naturgrunnlaget, sosialt, kulturelt og fysisk miljø, og samfunnsforhold for befolkningsgruppers helse og livskvalitet. Du skal være i stand til å forstå hvordan individuelle, sosiale, kulturelle og sosioøkonomiske forhold gir opphav til ulikhet i helse i befolkningen nasjonalt og internasjonalt.  skal kunne identifisere og vurdere ulike relevante helsefremmende og forebyggende tiltak, befolkningsrettet- og miljørettet. Du skal kunne foreta en vitenskapelig vurdering av virkningen/helsegevinsten av tiltakene.  ha ferdigheter i bruk av analyseverktøy for årsaker til miljøpåvirkning på helse og gjennomføre evalueringer innen praktisk folkehelsearbeid. Dette innebærer også at du skal ha en teoretisk forståelse av aktuelle metoder og kunne foreta og evaluere metodevalg.  ha ferdigheter i å lede, planlegge, kommunisere iverksetting, gjennomføre og evaluere tiltak og prosesser i alle faser i folkehelsearbeid.  kunne utforme, implementere og operasjonalisere tiltak i samarbeid med brukere.  kunne identifisere og problematisere ulike etiske spørsmål i folkehelsearbeid.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 8 Studiets oppbygning Individuell fordypning Studiepoeng 2VMasteroppgaven30 2HFHV350 Prosjektskisse for masteroppgave10 Fordypnings- emner 1V 2H Valgfritt emne10 2H 1V Du velger 20 studiepoeng fra en av f ø lgende fordypninger: 1)Milj ø og helse 2)Folkehelse i planarbeid 3)Helsefremmende opplevelser og aktiviteter I tillegg velges 5 studiepoeng fra enten egen eller de andre fordypningene eller fra helse og utvikling eller temaet mat og helse. Fordypningene kan v æ re delt inn i deleksamener 25 Felles emner 1VFHV220 Epidemiologi og metoder i folkehelsevitenskap15 1HFHV200 Folkehelsevitenskap FHV210 Vitenskapsteori og forskningsmetode 15

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Erfaringer  Våre beskrevne mål er generelle og enkle, men: –ga oss et verktøy for å samle oss om hva vi ville med masteren – en nøkkel –ikke lang tid å jobbe fram målene –gitt refleksjon over helhet i studiet og hvor i løpet studentene skal tilegne seg ulik kunnskap og ferdigheter – vi kan lettere forsvare de enkelte komponentene  Viktig med veiledning i bruk av verktøyet/en innføring i tankemåten  Målene er godt synlig gjennom dokumenter for studentene –få kommentarer fra studentene på målene. Hvorfor?  2 ½ år etter oppstart er vi klare for en gjennomgang av kompetansemålene og av innhold av emner Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 9