Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Internship høsten Internship høsten 2014.
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Startkurs for nye rådgivere 2010
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Omstilling uten nedbemanning
UTDANNINGSPROGRAM Ytre Namdal fagskole RØRVIK
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Vurdering for læring på Linderud skole
7. Motivasjon i organisasjoner
Høgskolen i Oslo Strukturering av studie- og vurderingsopplegget (SU) Samarbeid på nettet ved hjelp av programmet Task 2.0 En kort innføring laget av Sissel.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Bestått/ikke-bestått
Rådgiversamlingen høsten 2009
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Ulikheter og variasjoner
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta,
Forkurs, TRES og Y-veien
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Utvikling av deltidsstudium for landbruk Studiet er støttet av Matmerk, KIL midler, Fylkesmannen i Troms Nordland og Troms fylkeskommune.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Evaluering av ”videreutdanning i sykepleie til barn med smerte” Kull vår 2009 og høst 2009.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Undervisnings- og vurderingsformer
Universellforum 2016.
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Konsumenter og merkevarer
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
Eksamen vår 2017.
Hva handler studiet om? År 1: Ex Phil Atferd og stell Forsøksdyr
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Det nasjonale karaktersystemet
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Å arbeide i studiegruppe:
Skill problemer fra vilkår og mindre irritasjoner
Video i undervisningen
Arbeidsrettede virkemidler
Den vanskelige samtalen
Universellforum 2016.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
7. Motivasjon i organisasjoner
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Digital eksamen - relevante tilbud
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet

Individuell oppgave tidlig i studiet •Tre ukers kurs – innføring i et eller flere fag •Tre siders individuell besvarelse •Oppgaven utleveres ved kursstart, innlevering ved avsluttet kurs •Erfaringer: –Jevngode prestasjoner –Flere stryker –Noe frustrasjon over å ikke kunne belønne de beste –Lett å rette –Studentene vet ikke hvilket nivå de er på

Gruppeoppgave sent i studiet •Faglig fordypning over 13 uker •Oppgave på ca. 50 sider over selvvalg tema •Muntlig eksamen i stoffet •Erfaringer: –Frustrasjon over å ikke kunne skille gruppene –Kunne ikke skille individuelle gruppemedlemmer på muntlig –Samarbeidsproblemer i gruppen får ikke like store konsekvenser –Svakere studenter mister ikke selvtillit rett før overgang til arbeidslivet –Vanskelig for senere kull å vite nivå på tidligere oppgaver

Oppsummert •Bedre erfaring med bestått/ikke bestått på kortere kurs tidlig i studieforløpet •Problematisk på arbeider som krever større innsats over lenger tid •Effektiv retting, men lite tilbakemelding for studentene •Ikke anledning til å belønne de beste