NEVU a.s - Lærende arbeidsliv
Lærende arbeidsliv Visjon: Nordstjernen
Læring på arbeidslivets premisser Misjon Læring på arbeidslivets premisser Økt lærehastighet I arbeidslivet
Uten tap av verdifull tid Metode: Lean læring - Det vi trenger - Når vi trenger det Hvor vi trenger det Hvordan vi trenger det Uten tap av verdifull tid Praksis- feltet Samlinger Nettbasert læring
Lærende arbeidsliv. Virksomheten og praksisfeltet som det primære “campus” og læringsarena Lære gjennom kontinuerlig forbedring på arbeidsplassen (lære å lære) Aktiv bruk av teknologiforsterket læring (nettbasert læring, TEL) Lærende felleskap Bygge evne til selvlæring og et varig lærende felleskap (Learning Community) Praksis- feltet Samlinger Nettbasert læring
Samspill og prosess NEVU Krevende kunder Akademia 2. Kartlegging av læringsbehov /læringsverdi 2. Design av prosess til virksomheten/klyngens behov 6. Kontinuerlig forbedring og fornying 5. Måling og evaluering) 4. Program ledelse (kursprogrammer) 3. Allokere lærings ressurser
Primære kundesegmenter Kjennetegn Kommunikasjon 1. Helse og velferdssektoren i kommune - Norge Helse og omsorgssektoren i over 400 kommuner Bedre ”Lean” kommuner , sterkt behov for bedre ressursstyring KS med Kommune Lean Velferdsteknologi ”revolusjon” Direkte kommunikasjon med hver kommune? Allianse med KS? Utvikle inspirasjons case. (eks Søbakken Sykehjem) 2. Skoler og oppvekst i kommunene/fylkene Skolesektoren er en nøkkelsektor med stor vekt på etterutdanning av lærere Stort behov for å utvikle ”lean” forbedringsskoler(barnehager 3 Kompetanseintensive små- og mellomstore bedrifter (SMB-er) organisert i klynger og nettverk I Norge er det ca. 150 næringsklynger. I Norden mellom 3-400. Stort behov for å tilrettelegge EVU programmer for sine medlemmer Primært gjennom programmer i NEVU kommunikasjon mot klyngen
Nøkkelfaktor #1 -Utvikling ved krevende kunder Kongsberg: SME Development Larvik kommune: KF og teknologi i Helse og omsorg LEAN LEDELSE
Eksempel Larvik kommune Prosjektteam: Larvik: Tove Akre, Ingvild Svendsen, Elisabeth Sørensen, NEVU: Heidi Behring Hansen, Bjarne Berg Wig (PL), Teknologi-nettverk Eksempel Larvik kommune
Nøkkel #2 Virksomheten som primær campus
Arbeidsprosesser NEVU 1. Ståsteds analyser, kartlegging av kundebehov. Krevende kunder Akademia Kartlegging av læringsbehov /læringsverdi 2. Design av prosess til virksomheten/klyngens behov 1. Ståsteds analyser, kartlegging av kundebehov. 2. Utarbeidelse av forslag til læreprosess 6. Kontinuerlig forbedring og fornying 5. Måling og evaluering) 4. Program ledelse (kursprogrammer) 3. Allokere lærings ressurser
Arbeidsprosesser NEVU Krevende kunder Akademia Kartlegging av læringsbehov /læringsverdi 2. Design av prosess til virksomheten/klyngens behov Organisere og lede lære-programmer sammen med partnerselskaper og akademia (IKT, konsulent, Akademia) 6. Kontinuerlig forbedring og fornying 5. Måling og evaluering) 4. Program ledelse (kursprogrammer) 3. Allokere lærings ressurser
Organisasjon Styret/eiere NEVU AS Daglig leder NEVU EVU ledelse Samarbeids-partnere Samarbeids-partnere Samarbeids-partnere Learning Layers (LearnTec) LOS Akademiet F&U og fag ressurser NEVU EVU ledelse Kommuner Helse og omsorg Skoler SMB klynger Organisasjon