NEVU a.s - Lærende arbeidsliv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Fornying av fylkeskommunal forvaltning- og samhandlingspraksis for bærekraftig havbruk. FornyMar
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
VELKOMMEN TIL NETTVERKSAMLING
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Velkommen til Lean Ledelse
En lærende organisasjon?
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Mal – ambisjoner.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
vil deltagerne lære blant annet:
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.
Planlegge og prioritere tiltak
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Benchmarking av FDVUS. Kontinuerlig forbedring. Økt verdiskapning? Hege Mathiesen Controller.
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Strategiplan
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Forbedringssamlingen
Selvkjørende minibusser Oslo
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
Lokal tjenestekatalog
Årets norske Leanvirksomhet
25. desember 2018.
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Årets norske Leanvirksomhet
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
IA skole Omsorgstjenesten.
Utskrift av presentasjonen:

NEVU a.s - Lærende arbeidsliv

Lærende arbeidsliv Visjon: Nordstjernen

Læring på arbeidslivets premisser Misjon Læring på arbeidslivets premisser Økt lærehastighet I arbeidslivet

Uten tap av verdifull tid Metode: Lean læring - Det vi trenger - Når vi trenger det Hvor vi trenger det Hvordan vi trenger det Uten tap av verdifull tid Praksis- feltet Samlinger Nettbasert læring

Lærende arbeidsliv. Virksomheten og praksisfeltet som det primære “campus” og læringsarena Lære gjennom kontinuerlig forbedring på arbeidsplassen (lære å lære) Aktiv bruk av teknologiforsterket læring (nettbasert læring, TEL) Lærende felleskap Bygge evne til selvlæring og et varig lærende felleskap (Learning Community) Praksis- feltet Samlinger Nettbasert læring

Samspill og prosess NEVU Krevende kunder Akademia 2. Kartlegging av læringsbehov /læringsverdi 2. Design av prosess til virksomheten/klyngens behov 6. Kontinuerlig forbedring og fornying 5. Måling og evaluering) 4. Program ledelse (kursprogrammer) 3. Allokere lærings ressurser

Primære kundesegmenter Kjennetegn Kommunikasjon 1. Helse og velferdssektoren i kommune - Norge Helse og omsorgssektoren i over 400 kommuner Bedre ”Lean” kommuner , sterkt behov for bedre ressursstyring KS med Kommune Lean Velferdsteknologi ”revolusjon” Direkte kommunikasjon med hver kommune? Allianse med KS? Utvikle inspirasjons case. (eks Søbakken Sykehjem) 2. Skoler og oppvekst i kommunene/fylkene Skolesektoren er en nøkkelsektor med stor vekt på etterutdanning av lærere Stort behov for å utvikle ”lean” forbedringsskoler(barnehager 3 Kompetanseintensive små- og mellomstore bedrifter (SMB-er) organisert i klynger og nettverk I Norge er det ca. 150 næringsklynger. I Norden mellom 3-400. Stort behov for å tilrettelegge EVU programmer for sine medlemmer Primært gjennom programmer i NEVU kommunikasjon mot klyngen

Nøkkelfaktor #1 -Utvikling ved krevende kunder Kongsberg: SME Development Larvik kommune: KF og teknologi i Helse og omsorg LEAN LEDELSE

Eksempel Larvik kommune Prosjektteam: Larvik: Tove Akre, Ingvild Svendsen, Elisabeth Sørensen, NEVU: Heidi Behring Hansen, Bjarne Berg Wig (PL), Teknologi-nettverk Eksempel Larvik kommune

Nøkkel #2 Virksomheten som primær campus

Arbeidsprosesser NEVU 1. Ståsteds analyser, kartlegging av kundebehov. Krevende kunder Akademia Kartlegging av læringsbehov /læringsverdi 2. Design av prosess til virksomheten/klyngens behov 1. Ståsteds analyser, kartlegging av kundebehov. 2. Utarbeidelse av forslag til læreprosess 6. Kontinuerlig forbedring og fornying 5. Måling og evaluering) 4. Program ledelse (kursprogrammer) 3. Allokere lærings ressurser

Arbeidsprosesser NEVU Krevende kunder Akademia Kartlegging av læringsbehov /læringsverdi 2. Design av prosess til virksomheten/klyngens behov Organisere og lede lære-programmer sammen med partnerselskaper og akademia (IKT, konsulent, Akademia) 6. Kontinuerlig forbedring og fornying 5. Måling og evaluering) 4. Program ledelse (kursprogrammer) 3. Allokere lærings ressurser

Organisasjon Styret/eiere NEVU AS Daglig leder NEVU EVU ledelse Samarbeids-partnere Samarbeids-partnere Samarbeids-partnere Learning Layers (LearnTec) LOS Akademiet F&U og fag ressurser NEVU EVU ledelse Kommuner Helse og omsorg Skoler SMB klynger Organisasjon