Globale mattrender 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FISKESPRELL Gøy for barnehagen, godt for barna Del 3 Måltidet i barnehagen Norges sjømatråd Husk å sette inn ditt navn på denne foilen, introduser deg.
Advertisements

Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
Inspirerende omgivelser skaper nye tanker
Christiane &Bianca 2013.
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne.
Forvandle livet ditt på 90 dager
Å snakke med ungdom - kan vi forebygge spiseforstyrrelser?
ISHOCKEYTUR TIL UNGARN OG BUDAPEST! VM Ishockey 14. – 20. april Norges Ishockyforbund arrangerer i samarbeid med Event Travel tur til Ungarn i april.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Sunn Livsstil Sunne matvaner!.
Geir Martin Arrangementsansvarlig XXLofoten
Hvorfor mister vi gjester?
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Hommelvik :45Oppmøte Værnes 14:55Avreise Værnes 15:25Ankomst Keflavik, Island (lokal tid, tidsforskjellen er 2 timer). Buss henter alle reisende.
FROKOST Frokosten er dagens viktigste måltid.
Service møte-trekanten
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Mat, måltider og følelser
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Tromsø, 1. juni 2012 Spesialrådgiver Trond Einar Pedersen
Miljørådgiver, Grønn Hverdag
Sør-Afrika KFUM Tensing
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Reise til USA? Noen stikkord.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Kurstreff 5 Siste kurstreff med kort repetisjon og samtaler om oppnådde mål og veien videre.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
"God bagasje på livets reise."
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
5 års jubileum i Lofoten juni 2015 MH68°nord reiser tilbake til Lofoten for å feire 5 års jubileum Markedshøyskolen inviterer til årets råeste studenteventyr.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Presentasjon Tema 2: Kosthold og helse Forholdet mellon mat og helse og hvordan komme i form Cristina Andrea Lydia.
Petroleumsaktivitet, ringvirkninger, arbeidsplasser og synergier mellom næringer Geir Ove Ystmark, direktør næringsutvikling.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
Kundemål Vi skal være tilstede i alle salgskanaler.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Praktisk mat Uke 12. Planlegg- ”Halvtimen” Frokost Lunsj Middag: husk A og B-måltid, ”frimiddager” og minimum 2 fiskemåltider Mellommåltider x 2.
1 FRA VIKINGEKOST TIL DELIKATESSE ”Utfordringer på veien”
Berikelse og ny energi Beskrivelse. Viktigste differensierende faktorer: Personlighetstrekk: Eventyrlysten Utforskende Unik Aktiv Emosjonelle gevinster:
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Arctic Food – Best i verden! Er det en myte, eller kan det dokumenteres? Nordområdekonferansen 2007 Bodø 8.-9.november Espen Haugland Bioforsk Nord.
OMDURMAN Av Sara. OMDURMAN Omdurman er en by som ligger ved bredden av Nilen i Sudan,den er en av tre byer som danner hovedstaden i Sudan.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
24 September …alle var enige om at det hadde vært en fin tur Hvordan United-Supporteren bruker reiser for å styrke lojaliteten hos kundene.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Orkla Matbarometer Norge 2016
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Orkla Matbarometer Danmark 2016
På Propsen er det alltid spennende å være
Samarbeid som løfter alle
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Praktisk mat Uke 12.
Europeisk mobilitetsuke 2015
Gylne Måltidsøyeblikk
Utenlandsturnering LFH
Utskrift av presentasjonen:

Globale mattrender 1

Globale og nasjonale mattrender Økende mattrender De globale mattrendene Dagens forbrukere i Norge/Skandinavia Trender i HoReCa Utfordringene 2

Definisjoner Trend er en utvikling eller en tendens en gruppe mennesker skaper eller følger Signaler: Påvirker små grupper av mennesker Mikrotrender: Påvirker større, men begrensede grupper av mennesker Makrotrender: Påvirker mer eller mindre alle mennesker innenfor et gitt område 3

Serveringsbedriftenes utfordringer Ingredienser og arbeidskostnader er høye Kunsten er å omdanne billige ingredienser til dyre retter Norge har en lite utbredt kultur for å spise ute Restaurant kritikere Kokken har bare én sjanse til å imponere gjesten En misfornøyd gjest vil aldri komme tilbake Stor pågang i helgen og rolig i ukene 4

Gjennomsnittsgjesten Alder 25-45 Bor i eller nær byene Over gjennomsnittsinntekt Spiser gjerne forretningsmiddager ute Måltider med familie og venner i helgene God kompetanse om og stor interesse for mat Middag på restaurant kombineres med tur på byen Prøver ut nye restauranter og konsepter 5

I de nordiske landene Frokost alene, lunsj med kolleger og middag med familien Svenskene er mest moderne Danskene er mest sosiale og bruker mest tid på å spise i sammen Finnene er mest tradisjonelle Nordmenn holder på sine spisevaner Måltider på restaurant er bare 4-6% i de nordiske landene (mer er økende) 6

Hva påvirker våre matvalg? Ernæring og energi (biologiske behov) Helse Opplevelse Sosial status/anledning Økonomi Religion Klima Trender Tidspunkt/årstid Råvaretilgang 7

Globale mattrender Forbrukermarkedet - sikker og ren mat Functional food Home meal replacement Økologisk mat Vegetarmat Ingredienser og produkter med identitet Lavkarbohydrat-dietter Budsjett i ukene, kvalitet og dyrere varer i helgene Sunn mat 8

Globale mattrender - makrotrender HoReCa Regional mat Middelhavsmat Mat inspirert av spanske kokker/restauranter Mer fokus på lokale kvalitetsingredienser Fisk, sjømat og andre sunne alternativer Slow food Viktig å være «foran» konkurrenter og supermarkeder Komplette menyer, vin og mat pakker Performance food 9

Oppsummering makrotrender Mer internasjonal og rendyrket mat Mer lokal og regional mat også i fast food Kokken og kjøkkensjefen mer fram i matsalen Mennesker spiser mer ute Suksess for restaurantene som kan kombinere billige ingredienser med kreativitet og faglig kompetanse Opplevelse 10

Stikkord for trender Enkelthet Helse Praktisk Lokalt Globalt 11

Mikrotrender Functional food Garbage food Vegetarian food Performance food Tapas Vin og mat i kombinasjon Organisk og økologisk mat 12

Hvor hentes inspirasjon? Kjøkkensjefer og restauranter Bøker og magasiner Konkurranser TV/media Seminarer Reiser og arbeid i utlandet 13

«Oppdagelsen av en ny rett tilfører menneskene mer lykke enn oppdagelsen av en ny stjerne.» Brillat Savarin