HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
DIKT virkemidler.
Sommervikar i Blend.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
12. Oppsummering.
Veiledning av elever / lærlinger
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Helse og sykdomsbegrepet
Hva er aktivitet og deltakelse?
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Mestring og forebygging av depresjon
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
REKLAME.
Livsstil og sykdommer Av Sara og Marianne.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Livskvalitet og antistoffsvikt
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
copyright kjellaug johannessen
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Sild og makrell forfolkehelsen Otto Gregussen Administrerende Direktør Norges Sildesalgslag.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Retorikk.
Helsesøsterkongressen 2017
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Serious Privacy Game Workshop
Utskrift av presentasjonen:

HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse Gi kunnskap Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse Forebygge sykdom og tidlig dødsfall

HELSEOPPLYSNING - REKLAME Reklame har til hensikt å selge et produkt eller en tjeneste. Helseopplysning informerer om hva som gir god helse

Hvem gir helseopplysning? Det offentlige (for eksempel Helsedirektoratet) Frivillige organisasjoner (for eksempel Røde kors) Private institusjoner (for eksempel apotek)

Virkemidler og metoder Å vekke oppsikt Positiv informasjon Humor Bruk av kjente personer Aktiv deltakelse

Å vekke oppsikt ”Å advare og skremme” Ofte viser helseopplysningskampanjer hva som er den ytterste konsekvensen av ett levesett. Ved å vise dette, ønsker avsenderen å påvirke oss til å endre levesett slik at helsa vår blir bedre Kilde kampanje: Helsedirektoratet

Positiv informasjon se s 65 i Om helse Ved å si eller vise hvilke positive helsegevinster vi kan få ved å for eksempel være i fysisk aktivitet, får vi lyst til å være i aktivitet Hva handler denne helseopplysningskampanjen om? se s 65 i Om helse

Humor Humor er gjerne noe folk flest husker, og det kan være lett å kjenne seg igjen i situasjoner der det er brukt humor Kilde kampanje: Kreftforeningen

Innlevelse/ å vekke oppsikt Alle helseopplysningskampanjer som spiller på følelsene våre, bruker innlevelse som virkemiddel Kilde kampanje: Statens vegvesen

Aktiv deltakelse Eksempler på slike kampanjer: sykle til jobben grønn kantine: utdeling av gratis frukt og grønnsaker i skolen en kommune delte like før en påske ut turkart for sin kommune. Målet var å få folk ut i naturen og å drive fysisk aktivitet Kampanjer som aktiviserer mottakerne, er ofte de beste kampanjene Kilde kampanje: sykletiljobben.no