HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse Gi kunnskap Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse Forebygge sykdom og tidlig dødsfall
HELSEOPPLYSNING - REKLAME Reklame har til hensikt å selge et produkt eller en tjeneste. Helseopplysning informerer om hva som gir god helse
Hvem gir helseopplysning? Det offentlige (for eksempel Helsedirektoratet) Frivillige organisasjoner (for eksempel Røde kors) Private institusjoner (for eksempel apotek)
Virkemidler og metoder Å vekke oppsikt Positiv informasjon Humor Bruk av kjente personer Aktiv deltakelse
Å vekke oppsikt ”Å advare og skremme” Ofte viser helseopplysningskampanjer hva som er den ytterste konsekvensen av ett levesett. Ved å vise dette, ønsker avsenderen å påvirke oss til å endre levesett slik at helsa vår blir bedre Kilde kampanje: Helsedirektoratet
Positiv informasjon se s 65 i Om helse Ved å si eller vise hvilke positive helsegevinster vi kan få ved å for eksempel være i fysisk aktivitet, får vi lyst til å være i aktivitet Hva handler denne helseopplysningskampanjen om? se s 65 i Om helse
Humor Humor er gjerne noe folk flest husker, og det kan være lett å kjenne seg igjen i situasjoner der det er brukt humor Kilde kampanje: Kreftforeningen
Innlevelse/ å vekke oppsikt Alle helseopplysningskampanjer som spiller på følelsene våre, bruker innlevelse som virkemiddel Kilde kampanje: Statens vegvesen
Aktiv deltakelse Eksempler på slike kampanjer: sykle til jobben grønn kantine: utdeling av gratis frukt og grønnsaker i skolen en kommune delte like før en påske ut turkart for sin kommune. Målet var å få folk ut i naturen og å drive fysisk aktivitet Kampanjer som aktiviserer mottakerne, er ofte de beste kampanjene Kilde kampanje: sykletiljobben.no