Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Advertisements

Velkommen til presentasjon av Multi!
Teknologi i klasserommet
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Samarbeid mellom skole og hjem
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Matematikklek i Solsletta barnehage
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
- handlinger og holdninger
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Statistikk og sannsynlighetsregning
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Om å skrive om litterære tekster
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
LP og evidens i undervisningen
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Undersøkelseslandskap
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Kjære forelder/ foresatt
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Foreldrekurset Matematikk – spillene. Nettsteder:
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Matematikk i skole og hjem
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Matematikk på ungdomstrinnet
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås

Gjett tre kort Utstyr En kortstokk Regler Et spill for 2 – 3 spillere eller for en stor gruppe En person trekker tre kort fra kortstokken og sier summen av kortene høyt. De andre skal etter tur komme med forslag på hvilke kort det kan være. For å forenkle spillet kan man ta ut bildekortene, og/eller bare trekke to kort.

Hvilken rolle har foreldrene? Hjemmet er like viktig som undervisningen for at en elev skal få bra resultater. De barna som har allsidige erfaringer fra dagliglivet og som har et godt begrepsinnhold på mange ord, tar lærestoffet enklere og raskere enn andre som har fattigere erfaringer og dårligere ordforråd. Vi kan gjerne si det så sterkt at barnas erfaringer er selve fundamentet for læring i matematikk. 4-Apr-17

Hvilken rolle har foreldrene? Foreldres holdning og innstilling er viktig for barns læring i matematikk. Foreldre som støtter og viser at de synes matematikk er viktig, støtter barn gjennom sin positive holdning. Vær positiv! Hvis du har en negativ holdning til matematikk, er sjansen stor for at barnet ditt får det også. Skryt av barnet og få han/henne til å tro på egne evner. Ikke skjul at matematikk kan være utfordrende til tider og at utholdenhet og hardt arbeid er nøklene til suksess. Alle strever litt og det er faktisk nødvendig for å få forståelse for matematikk. 4-Apr-17

Hva kan hjemmet gjøre? Ha høye forventninger En velkjent myte sier at bare noen elever er i stand til å lære matematikk, og at en ikke kan forvente at alle skal lære seg faget. Din holdning og forventninger er avgjørende for å påvirke fremtidige muligheter for barnet ditt. Kommuniser høye forventninger til barnet og hans lærere. Sørg for at barnet ditt får de samme mulighetene i matematikk som alle andre. 4-Apr-17

Hva kan hjemmet gjøre? De kan utfordre og engasjere barna hjemme med for eksempel spill og matematikk i hverdagssituasjoner (innkjøp, matlaging, reiseplanlegging, fritidsaktiviteter, aviser, TV osv). Moro med matematikk Spill brettspill, løs oppgaver, og løs hjernetrimmere med barn. Påpek gjerne matematikken som er involvert, og la barnet diskutere strategier han brukte. 4-Apr-17

Regning i idrett Åttedelsfinale Kvartfinale Åttedelsfinale Kvartfinale 4-Apr-17

Regning i idrett

grubletegninger

Hvem sitt ansvar?

Spill: Sparegris Spill sammen to og to. Hver spiller tegner en stor sparegris på et ark. I sparegrisen legges 43 kr, se myntene over illustrasjonen. Kast to terninger ett tur. Spilleren som kaster skal få så mange kroner som antall øyne på de to terningene til sammen fra den andre. Spill et bestemt antall minutter. Den med mest penger vinner. En spiller vinner også hvis den andre går tom.

Vi spiller PLUMP 4-Apr-17

Vi spiller PLUMP 2, 3, 6 2 + 3 + 6 =11 6 – 3 +2 = 5 2 · 3 + 6 = 12 2, 3, 6 2 + 3 + 6 =11 6 – 3 +2 = 5 2 · 3 + 6 = 12 (2 + 3) · 6 = 30 6² - 3 = 33

Vi spiller PLUMP 4-Apr-17

Samarbeid skole - hjem Foreldre trenger å vite hva elevene lærer på skolen i dag, og hvilke begreper som er problematiske. Foreldre trenger å vite hvordan ulike arbeidsmåter fungerer, og hvorfor de brukes. Mål: At foreldrene skal bli enda mer aktivt delaktige i sine barns matematikklæring, og stimulere barnas lyst til å lære matematikk 4-Apr-17

En bred matematisk kompetanse

Foreldrebøker http://www.gyldendal.no/Grunnskole/Multi-Foreldrebok

Kommentarer til elevoppgaver Matematisk innhold Viktige begreper Kommentarer til elevoppgaver

Tips og ideer

Det viktigste for læring er det barnet vet fra før!